Onderdelen (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-02-2023, 20:10 (407 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-02-2023, 20:27

De prijzen zijn inderdaad niet altijd vriendelijk, soms ronduit maf of een slag in de lucht (misschien omdat er kennelijk ook iemand zonder productkennis werkt, of in sommige gevallen misschien ook om scalpers te ontmoedigen), maar als hij een echte Tungsram AC128K levert die niet in de buurt van een Philipsfabriek geweest is dan is het wel een goed en langlevend alternatief voor de beruchte tiktorren (*).

Zo bezien is 7,50 te rechtvaardigen, het zit ook ruim binnen een factor 2 van wat het "voor mijn gevoel zou moeten zijn" en dat noem ik normale spreiding van de prijs.

De kleinere maten axiale Philipselco's zijn zonder meer verdacht. Ook in apparaten leven die vaak "maar" 40 jaar. Ik zou die zelf alleen online te koop aanbieden inclusief steeksproefsgewijze meetwaarden, of in dumpzakken op een beurs voor een dusdanig prijsje dat wat uitval geen ramp is.

(*) In het aluminium blokje zit een normaal transistorhuisje. Philips gebruikte daar hun gangbare TO-1 behuizing voor, en die kweken allemaal tindendrieten. Door deze weg te tikken als ze storing veroorzaken, doet de transistor het vaak weer. Vandaar de naam tiktorren. Tungsram, maar ook diverse Duitse fabrikanten zoals Telefunken, gebruikten in plaats van de TO-1 behuizing vaak een soort langgerekte variant van de TO-18 behuizing. Deze zijn voor zover ik eraan gemeten heb, vrij van dendrietvorming.


P.S. Ik moet natuurlijk uitkijken wat ik over prijzen zeg, want ik zit sinds een jaar een beetje in dezelfde branche. Als ik in mijn eigen webshop een keer een uitschietertje maak met een prijs, hoop ik dat de potentiële klant er gewoon naar vraagt - dan kan ik een eventuele fout altijd rechtbreien. Of uitleggen waarom een prijs is wat hij is en een eventueel alternatief bieden. Een Philips CR68 vind ik bijvoorbeeld meer waard dan een Piher 1W weerstand, hoewel dat op ebay ook weer niet helemaal op lijkt te gaan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum