Je kunt niet alle nieuwe onderdelen vertrouwen (Algemeen)

door FredDijksman @, 16-02-2023, 12:19 (406 dagen geleden)

De laatste dagen tegen een aantal vreemde zaken aangelopen met "nieuwe" onderdelen.
Een B&O radio met een lichte brom in de FM ontvangst, natuurlijk eerst de afvlak elco van 2200uF verdacht , vervangen voor een nieuwe uit eigen voorraad ( geen idee maar waar hij vandaan komt). Geen resultaat nog steeds een brom. Diverse andere elco's vervangen maar geen verbetering. Toen de "nieuwe" toch maar weer vervangen en weer geen resultaat. Toen de beide " nieuwe" elco's gemeten en wat bleek ze waren geen 2200uF maar 980uF beide??!!
Een derde nieuwe erin toen was de brom weg
[image]

Geval 2 een stereo decoder die geen stereo gaf, het stereo lampje ging wel branden. Nieuwe AF126 erin geen verbetering, De nieuwe AF126 in de tester en hij meet goed maar de versterkings factor was 0 dus geen 38kHz maar wel een stereo lampje. Weer een "nieuwe"AF126 erin toen was het goed.

Geval 3 ook met de AF126 was eenzelfde soort stereo decoder met wel een lampje stereo maar geen stereo.
Weer de AF126 vervangen maar dat werkte ook niet , nieuwe AF in de tester en dit was het beeld van de componenten tester.
[image]

Een transistor met een diode tussen collector en emitter , deze werken niet en ik moest door de voorraad heen om een goede te vinden en die de decoder weer deed werken.
Moraal van het verhaal je kunt niet zomaar "nieuwe" onderdelen uit oude voorraden vertrouwen, maar het kost je veel uren om er achter te komen. Ik zal voortaan deze nieuwe oude torren eerst testen voor ik ze monteer.
Waarom ik het met jullie deel? Ik moest het even kwijt want hier snapt niemand er iets van en misschien heeft iemand er iets aan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum