Maurice, bedankt!
HV voeding is zwakte bij deze radars.
GJ: hier dus ook
Ook de water schade via de knoppen en rubber afdichting van de kap op de beeldbuis zo
rader binnen loopt.
GJ: dat lijkt hier niet aan de hand te zijn.
Scanner hoort heel licht te draaien inderdaad.
Onder de witte deksel zit nog hele tandwielkast.
Kijk eens of de motor ook mee loopt.
Kan zijn dat inwendig dat tandwielhuis tussen tandwiel er uitgevreten is.
GJ: ga ik doen.
Zender zit op een slee en trek je er uit.
Eerst onder 2x boutjes op de lipjes wegnemen.
Witte stekker en de oranje 3x los nemen.
Midden boven bij golfgeleider de 4 schroeven los draaien.
Deze blijven op transceiver zitten middels elk een rubber ring.
GJ: dank voor de instructie.
Daarachter zie je dan de motor zitten.
Tandwielen kom je niet bij, dan moet je hele rommeltje gaan demonteren.
GJ: duidelijk, tijd gaat het leren.
Zijkant scanner de veiligheids schakelaar om te voorkomen dat bij service een onverlaat die
scanner aan zet.
GJ: duidelijk
Radar uitzetten met schakelaartje, blijft ten alle tijde er 5V circuit actief.
Even opletten.
Gebruik hoofdzekering om radar echt stroomloos te maken.
La open , meest rechter zekering, brand er meestal uit ivm te hoge stromen eigenlijk.
Houder vervangen.
GJ: deze zekering was ook hier defect; ik hield de bewaterde PS plaat voor de schuldige; de HS PS kan natuurlijk ook of de oorzaak geweest zijn.
Ook de 24V dc ingang stekker, ga dat vervangen, soldeer bedrading direct op de print.
GJ: duidelijk.
Op de g1 / k van de beeldbuis meet ik signaal dat in amplitude wijzigt als ik aan CRT-helderheid draai. Er lijkt dus een vorm van videosignaal te zijn.
Bij het afbuigjuk zie ik een mooie 'gevulde' driehoek langskomen, rasterfrequentie ca. 7 mS.
Raster- en lijnfunctie lijken dus te werken.
De HS voeding is dus wel een ding; de 850V voor focus en een 150V is niet zo een klus, maar ca 18 kV bij ca 15W wordt lastiger. De unit lijkt geheel afgevuld te zijn, dus repareren een uitdaging.