Net trafo (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2023, 13:21 (365 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2023, 13:30

De trafo spanning is nu 15 - 0 -15 en volgens het schema zou hier 20,9 - 0 - 20,9 gemeten moeten worden in normaal werkende toestand.

Gestabiliseerd zou er dus + en - 17V moeten staan op de testpunten, maar verder dan + en -15 Volt kom ik niet.
Ik kan er wel een scope aanhangen, maar het is mij wel duidelijk dacht ik gezien dit niet de originele trafo is.

Ik begrijp je betoog wel hoor en de trafo die er nu in zit zal zeker een te lage spanning hebben.
Evenwel een extra meting met een scope kan ook andere dingen aan het licht brengen zoals ongewenst oscilleren etc.
Mijn scope staat altijd bedrijfsgereed en even een probe er in prikken kan nooit kwaad.
Ik geef toe dat 15+15 volt aan de krappe kant is, maar na de gelijkrichter zou er toch nog 1,4 x 15 = 21 Volt DC moeten staan al dan niet met rimpel.
Transistorstabilisatie heeft in principe niet meer dan een volt ofzo nodig om goed te kunnen werken. Met de scope kun je ook meteen zien of de afvlak elco's nog goed werken en of daar geen onacceptabele rimpel staat.
Ik kan me voorstellen als de fout er meteen na de vervanging in zat , dat de eigenaar wel geklaagd zou hebben over de slechte werking.
Ik ben wel van mening dat er een trafo in hoort met de juiste spanningen


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum