Gezocht: vroege Philips portable KG ontvangers (Gezocht)

door Pim V. @, Amsterdam, 05-05-2023, 21:46 (347 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

de verschillen zijn minimaal. De ene heeft een kleine ronde alu schaal met "all transistor" en het logo en de naam "Ralin" gedrukt op het handvat. De andere heeft een vierkante alu schaal met daarop het Ralin logo en de naam op die schaal. Technisch zijn de verschillen denk ik minimaal. De P161BT lijkt verkocht te zijn vanaf 1967. Voeding d.m.v. 6x 1,5 volt type D batterij (9 volt). Golfbereik 40 - 136 m, een heel eenvoudige ontvanger dus. Het toestel leek vooral bedoeld om radio RRI te te ontvangen (RRI = Radio Republik Indonesia, de staatszender). Het is mij niet bekend of deze toestellen destijds door het Soeharto regime onder de bevolking verspreid zijn als "volksontvanger". Vanwege de vele overlevende toestellen in het huidige Indonesië lijkt het daar wel op.

Off topic:
Ik ga te rade bij mijn contact in Indonesië om hier meer over te weten te komen. Ook valt het buiten dit forum om in te gaan op de verschillen tussen de Orde Lama (Soekarno) en de Orde Baru (Soeharto). Feit is dat Soekarno al in de jaren '50 de wens had om tot een "Volksontvanger" te komen. Deels lukt dat door de productie van goedkope U- en batterijtoestellen in de jaren '50 in Surabaya en Bandung, maar voor het gros van de Indonesiërs bleven deze toestellen qua prijs onbereikbaar. Zelfs lang daarvoor waagde Philips in Ned. Indië in de jaren '30 al een poging met de Philips 153A / 154A, ook onbereikbaar voor de gemiddelde Indonesiër in de kampung, al is het maar omdat deze toestellen alleen op het lichtnet werken.

Het lijkt erop dat Soeharto met goedkope (batterij !) toestellen onder de 400 Rp. trachtte de bevolking in de hele archipel te bereiken. Batterij-toestellen omdat er op veel plaatsen in de "rimboe", ook in 1967, nog geen elektriciteit was.

Pim.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum