Ombouw HP141T met TFT scherm (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 19-05-2023, 23:00 (314 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Ik heb al een paar keer verslag gedaan van reparaties aan de HP spectrum analyzer type 8555A zie deze link https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=65391

En ook over een eventuele alternatief van de beeldbuis door deze te vervangen door een TFT scherm zie deze link https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=65451

Totaal had ik nu twee volledig goed werkende display stations waar de verschillende units in konden worden gebruikt.
Hierna kwamen er toch weer twee volledige sets voor een zeer lage prijs voorbij. De beeldbuizen van deze twee sets waren erg slecht. Maar technisch was de unit die tot 18GHz kan gaan (HP 8555A) beter dan de unit waarvan ik eerder de mixer had vervangen (zie het verslag bij de link). Ook was er nog een tracking generator (HP8444A) en een de RF section (HP8554B) bij die tot 1,2GHz gingen. Dus wat doe je dan je koopt toch de twee aangeboden analyzers.
Ik had nu de volgende combinaties:
De display unit HP 141T is voor alle units nodig (4stuks)
De IF-section HP 8552B is voor alle units nodig (4stuks)
De RF section HP 8553B met trackinggenerator HP 8443A is spectrumanalyzer 0 tot 110 MHz (2 stuks )
De RF section HP8554B met trackinggenerator HP 8444A is spectrumanalyzer 0 tot 1200 MHz (1 stuk)
De RF section HP8555A is spectrumanalyzer 0 tot 18GHz (3 stuks)
De RF section HP8556A is spectrumanalyzer met ingebouwde trackinggenerator 0 tot 300KHz (1 stuk)
Totaal had ik nu 4 stuks HP141T display units met een volledige bezetting van een RF en IF unit. Per stuk wegen ze ongeveer 30 kilo en de afmetingen zijn ook niet erg klein.
Van twee display units HP141T waren de beeldbuizen erg slecht. Eerst dacht ik om de twee display units te demonteren en te gebruiken voor reserve onderdelen. Maar ik had ook nog als experiment een TFT-scherm project nagebouwd waarmee een beeldbuis vervangen kon worden (zie eerdere link).
[image]


[image]
[image]

Dit TFT schermpje zat in een apart kastje en moest met coax kabels verbonden worden met de display unit. Het plan was nu om dit TFT scherm in een bestaand HP141T display unit in te bouwen en alle componenten die eerst nodig waren om de beeldbuis aan te sturen te verwijderen. In dat geval hoeft er nog maar één display unit HP141T gesloopt te worden.
Eerst moest gekeken worden of de hoogspanning generator ook spanningen leverde die elders in de analyzer werden gebruikt. In dit geval was dit niet zo dus er kon heel veel verwijderd worden. De beeldbuis heeft een storage functie en daardoor zitten er ook veel extra schakelingen die verwijderd kunnen worden. De voeding van alle units en de hoogspanning generator (totaal 8000 V) zitten op één print. Deze heb ik door gezaagd en de hoogspanning verwijderd. Ook alle schakelaars voor de storage en de potentiometers voor trace rotation, focus, astig, etc zijn verwijderd en uiteraard ook de beeldbuis.
Op de onderstaande foto zie je wat er allemaal verwijderd is en wat dus vervangen kan worden door een simpel TFT scherm.

[image]


Op onderstaande foto zie je de lege voorkant

[image]

Op onderstaande foto zie je de lege plekken

[image]


Op onderstaande foto zie je de afgezaagde voedingsprint

[image]


Nu kon het opbouwen beginnen. Er is alleen een 5V voeding nodig en twee potmeters voor de kalibratie van het TFT scherm.

[image]

[image]

[image]

In een vorig verslag zie link is uitgelegd wat de extra mogelijkheden zijn van dit TFT scherm. Het is geen ontwerp van mijzelf. Het scherm is geprogrammeerd in de taal C++ en daar ben ik niet erg goed in. Mede door hulp van Otto Tuil is het me wel gelukt om een paar extra mogelijk heden aan te brengen. Het front van de nieuwe TFT uitvoering is gemaakt van een afdekplaat van het exemplaar dat gesloopt gaat worden.
Op de volgende foto’s zie je de nieuwe uitvoering. Uiteindelijk toch nog een leuk project geweest.

[image]

[image]


Verder zijn enkele units, die ik nu dubbel had, gedemonteerd en wat onderdelen bewaard voor reserve.

Met vriendelijke groet,
Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum