Fout zoeken in hoogspanningsvoeding (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 13-04-2024, 16:00 (16 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 13-04-2024, 16:07

Ik ga nu eerst een nieuwe voeding bouwen, kijken wat dat doet, leg die oude aan de kant, en als ik veel tijd heb, ( zal wel winter worden ) probeer ik me daar eens in te verdiepen.

Wat als je nieuwe bouwsel gereed is en het probleem niet is opgelost? Je weet niet wat er fout is en dan loop je het risico dat in je nieuwe bouwsel weer dezelfde fout wordt gemaakt.
Ik zou als het mijn bouwsel was eerst de fout oplossen. Misschien moet je de print wel geweld aandoen, omdat sporen gekrast moeten worden en draadjes gelegd, maar dat kun je dan in een volgende printslag oplossen. Als het tegen zit kun je nog wel tien exemplaren bouwen als je niet weet hoe of wat er mis is. Je "mislukte" poging is een uitgesproken kans om te experimenteren cq de fout te elimineren. Je tweede versie is dan in een keer goed.
Als thuis de stoppen doorslaan, kun je er wel nieuwe in draaien, maar als die weer gaan, kun je beter eerst uitzoeken wat er mis is, anders kun je wel stoppen blijven draaien, snapje hem....
Ik wil geen ongefundeerde kritiek leveren, zelf ben ik ook niet feilloos, maar de ingeslagen weg kan wel eens heel lang zijn. Probeer je kennis bij te spijkeren en neem dan je eerste print weer ter hand en herstel de fout.

Een goede methode is ook om de print in fasen van onderdelen te voorzien, werkend vanaf de transformator en dan telkens de tussen stap controleren met de meter of die goed werkt. Als dat dan OK is, vul je het volgende deel van de schakeling.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum