Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 1) (Toestel of techniek)
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 10-05-2024, 09:19 (196 dagen geleden)
Ik ga het hebben over het bouwen van mijn eigen Philips PM5544 Testbeeldgenerator.
Ik probeer een nieuwe replica te bouwen van de Philips PM5544-testbeeldgenerator op basis van het originele ontwerp en ik probeer de EPROMS-chip van de PM5543-teletekstgenerator zover te krijgen dat hij het station-ID-bericht in de PM5544 weergeeft.
De PM5543-teletekstgenerator in de PM5544-testbeeldgenerator is Font Signestic 2513. Die chips zijn erg oud en moeilijk te vinden, maar ik kies ervoor om bij de historische originelen uit de jaren '70 en '80 te blijven.
In deel 1 zal ik mijn eigen aangepaste PM5544 bouwen. Testbeeldgenerator met behulp van FPGA om PM5544 te maken. Oude modellen zijn zeer waardevol en moeilijk te vinden, dus ik moet het zelf doen en naar mij luisteren
Iedereen zou de vraag moeten kennen. Kom hem alsjeblieft samen met mij beantwoorden. Als jullie samen een mening hebben, dank je.
Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 1)
door Otto , Drenthe, 10-05-2024, 10:13 (196 dagen geleden) @ Sickdear
Gewijzigd door Otto, 10-05-2024, 10:32
Ik ga het hebben over het bouwen van mijn eigen Philips PM5544 Testbeeldgenerator.
Heb ik al eens gedaan:
http://www.gloeidraad.nl/index.php?p=artikelen&sub=artikel-tvbeeldgen
Alleen als je echt zuiver aan de specs wilt voldoen, dan moet je het Video/HF-gedeelte na de CPLD verbeteren. Misschien om daar zo veel mogelijk uit de originele PM5544 van te hergebruiken.
EDIT: De PM5543 is geen teletekstgenerator, maar is juist bedoeld voor wat jij wilt:
Het font zit voor zover ik me nog kan herinneren in een karakter-ROM van het type FDR160Z. Dat font heb ik ook gebruikt in mijn generator.
Succes,
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 10-05-2024, 10:56 (196 dagen geleden) @ Otto
https://youtu.be/JDcdHI-XUJI?si=cJejfj1OeW1AQzmV
Ik weet ook dat er een PM5543 in de PM5544 testbeeldgenerator zit, maar ik zou liever de klok hierboven hebben zoals de RTB uit het communistische Joegoslavië, maar deze zal anders zijn dan de originele PM 5543 omdat RTB's de PM5543 hebben aangepast of tekst hebben van het CG-programma werd er PM5544 in opgenomen, meer vanwege de tijd van president Tito van Joegoslavië, waarin hij zeer welvarend was.
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 10-05-2024, 13:28 (196 dagen geleden) @ Otto
Dat klopt, meneer Otto, de PM5544-testbeeldgenerator heeft ook de originele PM5543.
Maar ik heb ervoor gekozen om een aangepaste PM5544-testbeeldgenerator te bouwen met een klok in de bovenste doos, die meer een Joegoslavische versie is.
De PM5544-testbeeldgenerator met PM5543-versie is niet hetzelfde als de originele versie, maar is een aangepaste versie die wordt gebruikt door JRT BGRD (Joegoslavische Radio Televisie - Belgrado). Het bovenste vak is een klok, terwijl het onderste vak "JRT BGRD" zegt betekent Gebruikt door TV Belgrado (TVB) (nu als Radio-Televisie van Servië (RTS)) van eind jaren 70 tot begin jaren 90, ik vind deze versie erg leuk.
door kris , Gent, België, 11-05-2024, 10:44 (195 dagen geleden) @ Sickdear
Gewijzigd door kris, 11-05-2024, 10:46
Gebruikt door TV Belgrado (TVB) (nu als Radio-Televisie van Servië (RTS)) van eind jaren 70 tot >begin jaren 90, ik vind deze versie erg leuk.
Bij RTS staan er nog wel meer historische toestellen
door Hans van Kampen , Voorhout, 10-05-2024, 17:13 (196 dagen geleden) @ Sickdear
De Philips PM-5543 is inderdaad een aparte grafische kaart die ik in mijn PM-5544 testbeeld generator heb zitten die compleet wordt gemaakt met een PM-5532 sync generator en een PM-5545 color encoder. Hele bakken elektronica bij elkaar.
Hans
--
Hans van Kampen
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 10-05-2024, 17:57 (196 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik wil graag een nieuwe replica bouwen van de Philips PM5534 Testbeeldgenerator. Ik wil een berichtstation-ID (PM8503-teletekstgenerator) en een klok (PM8504-klokgenerator) maken. Zoals ik me herinner, had de PM5534 een onderste doos waarin u berichten kunt schrijven zoals "PTT-NED 1", PTT-NED 2, PTT-NED 3 of NEDERLAND 1 of NEDERLAND 2 gebruikt door de NOS (Nederlandse publieke omroep).
Ik las de Philips TV Services Manual en ontdekte dat de meest voorkomende versie van de Philips PM5534 voor PAL-B/G de PM5534G/00 is. Ik wilde zelf een replica maken omdat deze in de jaren 80 verkrijgbaar was, maar deze moeilijk te vinden is dagen.
Ik wil heel graag de Philips PM5534G/00 testbeeldgenerator (PAL-B/G-versie van PM5534).
door Hans van Kampen , Voorhout, 10-05-2024, 20:48 (196 dagen geleden) @ Sickdear
Mooi project “Sickdear” jammer dat ik je echte naam niet kan noemen
Heb je een hele collectie analoge tv’s als ik alwaar je dit testbeeld op wil zetten?
Ik heb momenteel 3 generatoren die dit testbeeld genereren. Zoals eerder genoemd de PHILIPS PM5544 met sync generator en color encoder met vrij te programmeren tekst. Een GRUNDIG VG-1100 met ondermeer ook dit testbeeld en vrij te programmeren tekst maar deze doos heeft minder printplaten maar met meer gecompliceerde IC’s.
En pas kocht ik bij een dumphandel een RHODE & SCHWARZ SGPF testbeeld generator met ook ondermeer dit testbeeld maar geen programmeerbare tekst. Die kon er worden in gezet maar moest je bij de leverancier bestellen en kreeg je in de vorm van een ROM zover ik het van het web heb opgezocht.
Hans
--
Hans van Kampen
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 11-05-2024, 01:37 (195 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dat klopt, maar ik zou graag een chip willen vinden om een Philips PM5534 Testbeeldgenerator mee te bouwen
Ik heb ervoor gekozen om een chip te vinden om een nieuwe replica van de Philips PM5534 Testbeeldgenerator te bouwen. Ik heb ook een fragment uit Matt's TV Barn bekeken (#15 - Philips PM5534 testbeeldgenerator - reparatie, geschiedenis, plezier en afbreken) Ik heb de clip bekeken en wil heel graag dat jij deze clip ook bekijkt.
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 11-05-2024, 05:11 (195 dagen geleden) @ Sickdear
Ik ben ook dol op de Philips PM5644 Testbeeldgenerator, maar deze versie is meestal 4:3. De station-ID-tekst, het logo, de datum en de klok hebben een logogenerator, de PM8546-logogenerator.
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-05-2024, 11:50 (195 dagen geleden) @ Sickdear
Ik heb de clip bekeken en wil heel graag dat jij deze clip ook bekijkt.
Kan je me daar de link van geven dan zal ik eens kijken, anders google ik er wel op.
Hans
--
Hans van Kampen
door Sickdear , Nakhon Ratchasima, Thailand, 11-05-2024, 14:19 (195 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Vraagje aan ''Sickdear''
door Hans van Kampen , Voorhout, 11-05-2024, 12:02 (195 dagen geleden) @ Sickdear
Ga je de generator bouwen om zoals ik zo af en toe het testbeeld op een oude CRT tv te zetten of repareer je televisies en wil je daar dat bekende testbeeld voor gebruiken??
Mijn wens om zo'n testbeeld te verkrijgen is meer dan in vervulling gegaan want ik heb nu 3 generatoren die dat beeld zoals eerder vermeld geven waarvan 2 met te programmeren tekst.
Ik wilde dat perse niet synthetisch vanaf een CD-rom of geheugenkaart o.i.d. maar uit een doos met een bak vol IC's
Op de laatste verkoping in Ijsselstein stond aanvankelijk een PHILIPS PM-5534 te koop maar die is voortijdig naar het PHILIPS museum gegaan.
Hans
--
Hans van Kampen