Nog een Siemens meter (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-05-2024, 22:31 (32 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Vandaag kocht ik op de radiobeurs in Beetsterzwaag ondermeer deze meter van Siemens en Halske en mijn vraag is of iemand weet waar deze meter voor diende. Hij is terecht gekomen in mijn enorme bakelieten meter verzameling.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Nog een Siemens meter

door Hersteller @, Haarlem, 25-05-2024, 22:51 (32 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ook door het vergrootglaasje, denk ik dat hij voor een meetbrug is. Om nauwkeurig het nulpunt in te stellen.

Nog een Siemens meter

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 25-05-2024, 23:46 (32 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Volgens de verkoper op de Duitse kleinanzeigen is het een galvanometer.

[image]

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Nog een Siemens meter

door MarcelvdG @, 26-05-2024, 08:40 (31 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Voor zover ik weet is elke draaispoelmeter een galvanometer https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Galvanometer

Nog een Siemens meter

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-05-2024, 09:47 (31 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door kris, 26-05-2024, 09:59

Voor zover ik weet is elke draaispoelmeter een galvanometer https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Galvanometer


alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen :-)

een galvanometer behoort idd tot de draaispoelmeters (die laatste zijn vooral D'arsonval, maar er wordt een specifiek instument mee bedoeld.(meestal toch..)

typische eigenschappen:

Nul in het midden
schaal ontbreekt en als er al een is hoeft die niet nauwkeurig te zijn.

Het enige wat de galvanometer moet doen is 0 mA(of µA, nA,..) goed weergeven.
De toepassing is dus meetbruggen, voor het vinden/aanduiden van het evenwicht, niet het aanduiden van een zekere waarde.

Nog een Siemens meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2024, 09:29 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 26-05-2024, 09:40

Het blijft natuurlijk niet meer dan een of ander aanwijs instrument voor een grootheid.

De vraag is wat is "1 Tlstr." hier uitgedrukt in 0,7 uA

Totale schaal gaat van -30 tot +30 Tlstr. dus.
Met een uitvergroting -5 +5

Instrument zelf is dan +/- 21 uA volle schaal uitslag.

Op zich dan een zeer gevoelig instrument.

Er hoort dan een brug meting bij die in balans gebracht wordt daarna wordt er iets gemeten
en gaat de brug uit balans met een maximale meetwaarde van die +/- 21 uA.

Als ik de Grootheid opzoek kom ik bv uit op Duitse woord Okularteilstrichen.
oculair schaalverdeling.
Iets dus met Microscoop en oculair metingen aan zaken in de meetkunde.

Hier uitgedrukt in mm.

[image]

[image]

Nog een Siemens meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2024, 09:47 (31 dagen geleden) @ Maurice

Ik zit deels fout

1 Tlstr. = 1 Teilstrichen ,schaalverdeling

en voor dit instrument staat dat gelijk aan 0,7 uA

Dank heren voor info.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-05-2024, 13:05 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 26-05-2024, 13:06

Ik doe niets met de meter maar staat op een van de planken in mijn museum. Ze staan al achter elkaar want het ruimtespook is al om de hoek komen kijken. 2 uit mijn collectie videocamera's zou ik elders moeten huis vesten almede zichtbaar op bovenste plank 2 glazen prismablokken.

;-)
Hans

[image]
Foto beetje vervormd vanwege panoramashot want kreeg niet op een foto anders.

--
Hans van Kampen

Dank heren voor info.

door Marbel @, Hoorn N-H, 26-05-2024, 14:41 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wow, mooie collectie Hans!

Dank heren voor info.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-05-2024, 15:30 (31 dagen geleden) @ Marbel

Kijk maar even niet naar het stof Bram (zij mijn moeder vroeger ook altijd:-D) Moet nodig afgestoft worden want zie je goed op het zwart.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren voor info.

door Sietze Osinga @, Koekange, 26-05-2024, 16:52 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans.Een ouderwetse plumeau doet wonderen.:-D
Groeten,
Sietze.

Dank heren voor info.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-05-2024, 19:00 (31 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Ga ik binnenkort even doen Sietse, zo’n swiffer gaat prima.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren voor info.

door henk vdb @, Breda, 26-05-2024, 22:14 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Foto beetje vervormd vanwege panoramashot want kreeg niet op een foto anders.

Tjonge, Hans wat prachtig! Ik zie wel dat je onderste twee planken eens omgedraaid zouden moeten worden, zakken een beetje door (heb ik ook bij sommige planken beetje last van). Mooie gelegenheid om e.e.a. een beetje te ontstoffen...;-)

Dank heren voor info.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-05-2024, 09:57 (30 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-05-2024, 10:25

Dank je wel Henk, die planken zakken niet door maar ik heb een panorama foto moeten maken met smartphone en is die vertekening. In werkelijkheid kaarsrecht.

Het zijn 18mm. dikke planken. Ik heb tijdens panoramashot mee moeten lopen want als ik rond draai ziet object dichtbij er helemaal niet uit. Normaal kreeg ik het niet op een foto.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren voor info.

door henk vdb @, Breda, 27-05-2024, 20:06 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 27-05-2024, 20:07

Okee, misschien ben je nogal op zoomlenzen gefocused, maar er bestaan ook wide-angle lenzen en die zijn soms ideaal voor binnengebruik voor b r e d e verzamelingen.:-)

Dank heren voor info.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-05-2024, 20:12 (30 dagen geleden) @ henk vdb

Okee, misschien ben je nogal op zoomlenzen gefocused, maar er bestaan ook wide-angle lenzen en die zijn soms ideaal voor binnengebruik voor b r e d e verzamelingen.:-)

Nou, die kan ik niet op mijn smartphone schroeven Henk denk ik:-D

Ik maak normaal nooit panoramafoto's maar deze meters staan opgesteld in een dermate klein kamertje dat ik niet ver genoeg achteruit kon staan om alles er in een keer op te krijgen dus zette ik de smartphone camera op panorama en tijdens opname langs de planken lopen vandaar ook vervorming planken die door gezakt lijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren voor info.

door henk vdb @, Breda, 27-05-2024, 23:45 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Okee dan zeg ik sorry en neem mijn opmerking terug...:-D

powered by my little forum