Barco radio model Baraka: informatie gevraagd (Toestel of techniek)

door PatrickMarcel @, 27-05-2024, 09:49 (30 dagen geleden)

Onlangs heb ik een Barco radio Baraka verworven.
Over dit toestel heb ik nergens informatie gevonden, ook niet bij 1000 Barco ex-collega's.
Het is in ieder geval met transistoren, onmiddellijk geluid na aanschakelen.
Maar onverwacht zwaar - 9.2kg- en groot overmeten - BxDxH 59x24x19.5cm- .
Waarschijnlijk is er maar een proefreeks van gemaakt.
Gelijk welke informatie over dit mystieke toestel is zeer welgekomen.
[image]
[image]
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-05-2024, 13:17 (30 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Leuk toestel, met die gesplitste schaal ook.

Op RadioMuseum staat een Barco Fiesta:
https://www.radiomuseum.org/r/barco_fiesta.html
Qua formaat en layout lijkt jouw Baraka er wel op (al vind ik de jouwe wel mooier!) dus dit geeft misschien een indicatie van het bouwjaar, rond 1969.

Beetje vreemd dat jouw Baraka een stereotoestel is (die Fiesta niet denk ik) want er zitten twee LS bussen achterop, maar hij heeft maar 1 LS.

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 27-05-2024, 13:50 (30 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Inderdaad Gerard, stereo en maar 1 luidspreker.
De Baraka lijkt inderdaad veel op die Fiesta, een onderzoekslijn om te volgen.
En misschien ook het merkteken LC771 dat op het label en op de voorkant van de Baraka staat.
Er zit te zien aan de bedrukking "Stereo Multiplex", het MPX lampje en de '9kHz' filter wel degelijk een stereo-decoder in.
Ook ongewoon is de 12 Ohm luidspreker impedantie.
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 27-05-2024, 14:43 (30 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Er staat een summier stukje op 'doctsf' zie onderstaande link.

https://www.doctsf.com/barco-baraka/f82417/o=y

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-05-2024, 15:22 (30 dagen geleden) @ J vd Westelaken
Gewijzigd door kris, 27-05-2024, 15:25

in de "Le Haut-Parleur salon radio-TV" van 1967 worden zowel de Baraka als de fiesta vermeld.

bij de Baraka waren blijkbaar 2 luidsprekers, waarvan eentje "detachable, dus die kon je loskoppelen en wat verder opstellen voor een gunstiger stereo-effect. (en die speakers gaan altijd verloren :-) )


https://archives.doctsf.com/documents/feuilleter_document.php?num_doc=32523&num_serie=9

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 27-05-2024, 21:02 (30 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door PatrickMarcel, 27-05-2024, 21:03

Van harte bedankt Kris, dat is de eerste volledige beschrijving van het toestel.
Jammer dat ik de losse luidsprekerbox niet heb.
Een service documentatie zou ook van pas komen, het is niet op zicht duidelijk hoe het toestel open te maken. via de achterkant of de onderkant.
Zodra ik er voldoende vertrouwen in heb probeer ik eens.
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 27-05-2024, 21:00 (30 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Van harte bedankt Jan, dat is een goed begin.
Daarbij zou een service documentatie van pas komen, het is niet op zicht duidelijk hoe het toestel open te maken. via de achterkant of de onderkant.
Zodra ik er voldoende vertrouwen in heb probeer ik eens.
Hier nog de foto van de onderkant.
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-05-2024, 21:32 (30 dagen geleden) @ PatrickMarcel

de vijzen aan de onderkant houden waarschijnlijk het chassis op zijn plaats, dus nog even laten zitten.

eerst achterwand proberen, en als die er niet afkomt, na het losmaken van de schroeven achteraan, moeten de onderste er misschien ook uit, en schuift het geheel met achterwand eruit. Knoppen gaan er dan wel afmoeten. Vraag is dan wel hoe het met de aanwijsnaalden afloopt, dus heel voorzichtig te werk gaan.

ben benieuwd naar het "binnenwerk"..

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 27-05-2024, 21:41 (30 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 27-05-2024, 22:07

Het ziet er uit of het chassis, compleet met schaal en knoppen een geheel vormt met de achterwand. Vermoedelijk kan het in zijn geheel naar voor eruit geschoven worden na het verwijderen van de twee schroeven aan de onderzijde.
Kennelijk zit de interne luidspreker inwendig vast aangesloten. Het is dan handiger als die aansluiting ook aan de achterzijde van de radio plaatsvindt. Afhankelijk van de links rechts opstelling kun je dan de luidsprekers juist configureren

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 28-05-2024, 09:32 (29 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Het paneeltje met de bediening heeft wat speling op en neer (rode pijl) tussen de boven en onderkant (groene strepen) van de kast.
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door Harry59 ⌂ @, Zulte, 28-05-2024, 09:21 (29 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Ik heb dezelfde radio mèt de bijhorende externe luidspreker. (de grille ligt bovenop)
Oorspronkelijk was één eindtrap defect, elco met sluiting.
Sommige AC... torren hadden het probleem van tin-whiskers wat ik kende van de AF116 torren waardoor de DC instellingen niet meer klopten.

[image]


De achterkant is met klinknageltjes vastgemaakt, een voorganger had die er uit geforceerd om het eindtrapdefect op te lossen.
Om het toestel open te maken moet je (dacht ik) alles van de voorkant losmaken, de vijzen onderaan en het chassis naar achter schuiven.

De opbouw is heel vreemd: er zitten 2 nettrafo's boven elkaar, één voor het HF deel, één voor het LF deel.
Nog vreemder is dat het HF deel gewoon min aan massa is, en het LF deel plus aan massa.
De bekabeling met afgeschermde draad naar de schakelaars en aansluitbussen moet heel arbeidsintensief geweest zijn.

[image]


Een schema of verdere info heb ik niet
Het FM IF deel is een kopie van Görler, de stereodecoder origineel Görler.
Mogelijk het AM deel ook.

De radio speelt na herstelling heel goed en aangenaam.
Het 9KHz knopje is (dacht ik) om de bandbreedte te beperken bij AM.

[image]

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 28-05-2024, 10:22 (29 dagen geleden) @ Harry59

Geweldig Harry, van harte bedankt.
Uw afbeeldingen en beschrijving zorgen voor immense verduidelijking.
Dat losse luidsprekerkastje, zit dat eventueel magnetisch vast aan de radio?

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door Harry59 ⌂ @, Zulte, 28-05-2024, 12:48 (29 dagen geleden) @ PatrickMarcel

nee, dat gewoon ernaast, geen bevestigingen of zo.

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door ruudam @, Utrecht, 29-05-2024, 00:29 (29 dagen geleden) @ Harry59

De 9 kHz knop is waarschijnlijk een 9 kHz filter, de kanaal afstand bij LG en MG.
Als er een zender vlak naast het gewenste station zit krijg je een 8 kHz piep, die kan kennelijk onderdrukt worden met deze knop.

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 29-05-2024, 10:22 (28 dagen geleden) @ ruudam

Bedankt voor de verduidelijking. Inderdaad, het staat in de specificaties die ik via het forum hier vond (afbeelding).[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

Barco radio model Baraka: informatie gevraagd

door PatrickMarcel @, 30-05-2024, 12:22 (27 dagen geleden) @ PatrickMarcel

Een advertentie (1967) van Barco vermeldt de radio Baraka.
Op de foto poseert Benedict Reyntjens, medeaandeelhouder van het familiebedrijf en verantwoordelijk voor audio-ontwerpen, aan de labotafel.
[image]

--
Patrick Marcel, Vlaanderen, België

powered by my little forum