Welk model tv? (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 26-06-2024, 17:04 (149 dagen geleden)

Ben weer eens aan een tv(tje) begonnen die ook al weer jaren ergens weggestopt was.
Toestel doet niets, wat met een kapotte zekering ook niet zo vreemd is.
Verder een kapotte BU208 van de voeding en tevens de stuurtor met een zenerdiode.
De sturing was een bc338?, dus ook duidelijk al eens vervangen.
Alles doet zomaar erg Chinees aan, dus zullen deze transistors er van oorsprong wel niet in gezeten hebben.
Maar zonder geschikt schema heb ik zo ook geen idee of dit wel de juiste vervangers waren.
De enig aanduiding is Roberts, en onder die naam is genoeg te vinden op internet alleen geen enkele link naar televisie.
Dit staat er op het toestel (beetje dislectisch!)
[image]
[image]
[image]

Ik hoop dat iemand een overeenkomst ziet met een ander model/merk zo dat daarop verder kan worden gezocht.
Ik heb jaren geleden wel meer apparaten gezien van dit merk, maar daar was gewoon een ander typeplaatje over het origineel heen geplakt (oa 27mc-bakkies)
Hoopte da dit hier op de achterkant ook het geval was, maar helaas.

Dirk.

Welk model tv?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-06-2024, 19:08 (149 dagen geleden) @ doktordirk

[image]
Hoezo dislectisch?:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Welk model tv?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2024, 19:38 (149 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De vertaling van serienummer naar Feuilleton Nummer is ook een pareltje, kan zo in het Grote Google Translate Blooper Book!

Welk model tv?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-06-2024, 19:57 (149 dagen geleden) @ doktordirk

Het is in elk geval een bekend Chinees ontwerp uit de jaren '80, met veel details gejat van Japanse toestellen. Ik geloof dat ik dit ontwerp vaker op het forum heb zien langskomen.

Grote kans dat er origineel geen BU208 in zat en dat de BU208 er snel weer uitklapt.

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 27-06-2024, 22:47 (148 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik ben er grotendeels uit.
Toen je zij dat er al eens zoiets langs gekomen was, en dat was zo
In maart van dit jaar was er een vraag over een Frontech toestel.
Het geopperde schema bij electrotanya komt zo te zien overeen met het toestel bij mij.
De nummers in ieder geval van het voedings gedeelte kloppen.
Nu kan ik weer wat puzzelen wat er nog meer stuk kan zijn.
Kwam nu pas de restanten tegen van een ontplofte weerstand, kan nu tenminste de waarde terug vinden.
en de kapotte BC338 kan beter door een BC337 vervangen worden.
BU208 zou toch wel moeten kunnen alhoewel een transistorgids een BU225 aangeeft.
We zullen zien.

Dirk.

Welk model tv?

door henkk56 @, 28-06-2024, 08:53 (147 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door henkk56, 28-06-2024, 09:02

Dit soort tvtjes van de eerste generatie dozenschuivers gaven wel een vrij belabberd beeld,video was alleen ac gekoppeld dus met kontrastrijk beeld vielen de donkere partijen weg net als bij goedkope zwartwit portables.
Maar of de gebruikers dat in de gaten hadden?
Een paar jaar geleden heb ik ook nog een tvtje van deze soort gerepareerd,er was kortsluiting ergens in de lijneindtrap onstaan door derrie die uit zo'n goedkope elco was gelopen.

Henk

Welk model tv?

door soundman2 @, Wouw, 28-06-2024, 11:01 (147 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door soundman2, 28-06-2024, 11:04

Dit soort tvtjes van de eerste generatie dozenschuivers gaven wel een vrij belabberd beeld,video was alleen ac gekoppeld dus met kontrastrijk beeld vielen de donkere partijen weg net als bij goedkope zwartwit portables.
Maar of de gebruikers dat in de gaten hadden?
Een paar jaar geleden heb ik ook nog een tvtje van deze soort gerepareerd,er was kortsluiting ergens in de lijneindtrap onstaan door derrie die uit zo'n goedkope elco was gelopen.

Henk

Ik heb me altijd afgevraagd waarom (ook Amerikaanse) toestellen geen zwarthersteller aan boord hadden, waardoor inderdaad scenes, die zich in halfduister afspeelden grijs in beeld verschenen. Waren die kijkers zo weinig kritisch, of was het uitgezonden signaal anders?
In Europa werd het zwartniveau hersteld door een clamp op de achterstoep van de lijnsync.

Welk model tv?

door ruudam @, Utrecht, 28-06-2024, 23:50 (146 dagen geleden) @ soundman2

In de meeste video eindtrappen bvb Philips was het directe DC koppeling aan kathode BB, hooguit een spoeltje in serie. DC herstel niet nodig.
Echter bij multinorm in de modus pos beeld werd het video signaal met een C aan de Wehnelt cilinder gekoppeld.

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 30-06-2024, 20:29 (145 dagen geleden) @ doktordirk

Ben inmiddels zo ver dat er geluid is, maar nog geen beeld.
De hs-trafo lijkt goed te meten, er wordt hoogspanning opgewekt, maar nog veel te laag.
De BU208A inmiddels gewisseld met een 2SD350A wordt binnen de kortste keren heel erg heet evenals een 10W weerstand (r714 in het schema).
Of de voedingsspannigen juist zijn kan ik niet uit dit schema opmaken helaas.
Mijn vraag is nu waardoor de eindtrap zo veel stroom trekt.
Zou er dan toch een fout in de trafo zitten?
Het signaal naar de driver trafo komt overeen met een afbeelding in het schema, de secundaire kant staat helaas geen afbeelding van.
Een vergelijkbare schakeling van andere merken geeft een heel ander beeld dan wat ik op de scoop zie.
[image]
Dit is de prim. kant.
[image]
Dit is het signaal naar de basis van de 2SC1942 hier vervangen door een BU208A.
Dan nog een beeld van het signaal op de collector (te groot voor de scoop ook met max verzwakking)
[image]
Lijkt me op zich niet erg verkeerd
Tot slot een klein deel van het schema.
[image]
Ik hoop dat iemand kan aangeven wat er hier mis gaat, voorzover ik kan zien zijn alle omringende onderdelen goed in het hs-gedeelte.

Dirk.

Welk model tv?

door ruudam @, Utrecht, 30-06-2024, 22:53 (145 dagen geleden) @ doktordirk

Ook zonder stuursignaal mag de eindtor niet te veel stroom, zelfs weinig stroom trekken.

Welk model tv?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2024, 23:06 (145 dagen geleden) @ doktordirk

Hoe hoog is de voedingsspanning?

Op papier lijkt de 2SC1942 slapper dan de BU208A/2SD350A... Maar laatstgenoemde lijkt een lagere hFE te hebben en dat is wel erg belangrijk in zulke schakelingen. De datasheets zijn er niet helemaal duidelijk over.

Meestal pak ik mijn ECA boek er even bij, maar dat ligt nu niet bij de hand.

Welk model tv?

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-06-2024, 23:16 (145 dagen geleden) @ doktordirk

het feit dat de curve na fly-back niet vlak blijft tot de volgende fly-back puls wijst erop dat de trafo veel te veel vermogen moet verzetten, het gaat ergens verloren. HS spoelen zijn aangesloten? afgeleide spanningen overbelasten de trafo niet?

Welk model tv?

door Goldline @, Oranjedorp, 30-06-2024, 23:49 (144 dagen geleden) @ doktordirk

Diode 703 in sluiting ?
Het is maar even een gok ,Dirk.

--
Cees PA1DBA

Welk model tv?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2024, 00:43 (144 dagen geleden) @ doktordirk

Of de condensatortjes rondom de primaire en secundaire van de trafo wellicht?

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-07-2024, 09:32 (144 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Probleem gevonden, zeer waarschijnlijk einde toestel.
Ik bedacht opeens ik heb de hoogspanning op de beeldbuis wel gecontroleerd (veel te laag),
Maar nooit naar de focusspanning.
Die is zo goed als nihil door een doorgeslagen condensator die ingegoten zit in de trafo tussen focus en pin1 van de trafo.
Had mede voor dit doel een lopt-tester gebouwd, maar die kan blijkbaar ook niet omgaan met dit soort sluitingen.
Dit was een ontwerpje uit Television Feb 2000 wat ik al jaren van plan was eens te maken.
Komt vast nog wel eens van pas.
[image]

De behuizing was ooit bedoeld voor de afstandbediening van de teletext-ontvanger uit Radio Bulletin, maar nooit als zodanig gebruikt.
Deze werkte overigens wel, maar nooit ingebouwd.

Dirk.

Welk model tv?

door Goldline @, Oranjedorp, 01-07-2024, 17:29 (144 dagen geleden) @ doktordirk

zou het deze bij Ali kunnen zijn ?
[image]

--
Cees PA1DBA

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-07-2024, 18:02 (144 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door doktordirk, 01-07-2024, 18:16

Het zou zomaar kunnen dat het gewoon werkt zij het dat deze als nummer BSC20-0101 heeft.
Zal eens proberen uit te zoeken of er nog verdere gegevens van zijn te vinden.

Dirk.
Heb het inmiddels uitgezocht, en helaas dit gaat niet werken, de pinning is anders.
Maar geen nood, ik ga deze proberen te maken, stuk ist ie toch al!
Ben inmiddels al zo ver dat ik ook het FAT-nummer al heb, dat vergemakkelijkt het zoeken wat.

Welk model tv?

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-07-2024, 18:36 (144 dagen geleden) @ doktordirk

je kan idd met een freesje wel tot bij de diodes, en dan een aparte diode zetten voor de focus.

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-07-2024, 15:07 (143 dagen geleden) @ doktordirk

De warmloop problemen zijn opgelost.
Ik had eerder wakker moeten zijn, had wel de hoogspanning gemeten (veel te laag), maar nooit naar de focus spanning gekeken.
Had zoiets van als er hoogspanning is,dan is er ook wel een focus, niet dus.
[image]
Het c'tje met de rode pijl (waarde onbekend) was de boosdoener.
Er zit dan wel een sluiting in de schakeling, maar een tester ziet dat blijkbaar niet.
Na enig hak en slijpwerk de boosdoener gevonden en maar weggelaten bij gebrek aan een geschikte vervanger.
Kan ook niet zien wat er beter zou zijn met een c op deze plek, de focus laat zich netjes regelen'mooie scherpe lijntjes op deze inline buis (geen delta).
Het kabeltje weer aangesloten en het gat volgegoten met epoxyhars.
[image]
Na een uurtje spelen wordt er niets meer overmatig warm, en na enig afregelwerk zowaar een redelijk beeld.
De kleuren wilden in het begin nog niet erg, maar een klein c'tje nabij het kristal was afdoende.
Nadeeltje is dat je altijd via de antenne ingang beeld moet krijgen, er zit geen scart op
[image]
Toch wel handig een spiegel.

Dirk.

Welk model tv?

door ffeilers @, Breda, 02-07-2024, 16:42 (143 dagen geleden) @ doktordirk

Knap gedaan Dirk !!
mvg
Frans

Welk model tv?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-07-2024, 23:08 (143 dagen geleden) @ doktordirk

Proficiat Dirk dat je het voor elkaar hebt gekregen en dat de KLUEREN TV het weer doet:-D
Weer een mooi stukje vintage techniek gered:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Welk model tv?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2024, 23:22 (142 dagen geleden) @ doktordirk

Netjes opgelost!

Wel een condensatortje maar niet waar ik het verwacht had.

De gangbare LOPT testers kunnen dit inderdaad niet meten omdat er redelijk wat spanning opgebouwd moet worden. HR Diemen had testers die dit soort dingen waarschijnlijk beter konden constateren, al weet ik niet zeker of die ook focusspanning konden meten. In elk geval wel de hoogspanning.

Welk model tv?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-07-2024, 20:31 (142 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,
Mooi gevonden!

Inderdaad heb ook ik al nodige keren meegemaakt interen C's in die LOPTs die naar de knoppen zijn.

Moderne foto camera's vinden die CRT's foto maken niet leuk.
Ik draai dan meestal helderheid flink terug, dan lukt foto maken beter.

Weer Tvtje gered.
Ook hier heb ik zo'n klein ding, super handig bv bij video recorders.
Omdat meeste oude beeldbuis Tvs niet op beeld zwart gaan als video niet helemaal top is.

Zeker bij band foutjes of videokop foutjes heb je niets aan een zwart beeld.

Welk model tv?

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-07-2024, 21:26 (142 dagen geleden) @ Maurice

Je hebt helemaal gelijk Maurice.
Tijdje geleden had ik zo'n plat scherm staan wegens een beetje ruimtegebrek op de werkplek.
Maar iedere keer als het videobeeld te veel storing had werd het scherm blauw.
Met het knopje instellingen kwam dan het beeld wel weer terug, maar met allerlei tekst door het beeld.
Dit toestel heeft geen video-aansluiting en sneeuwt gewoon bij geen signaal.
De helderheid bij dit apparaat is nog wel een dingetje, is nauwelijks te regelen.
Bij zwart/wit balken waren de laatste balken nagenoeg zwart, en de eerste eigenlijk te wit.
Was op de scoop ook goed te zien, een klein trapje, dan een stukje vlak en daarna de lijnpuls.
De rgb-regelaars achter op de beeldbuis een stuk teruggeregeld, en toen leek het er een stuk beter op.
Het contrast moet vrij laag staan voor een acceptabel beeld, ook vanaf een dvd.
Helaas staan er in het beschikbare schema heel weinig voltages vermeld, en de enkele oscillogrammen zijn zo klein dat je daar ook weinig aan hebt.
Ik heb tot nu toe nog maar 1 site gevonden waar (waarschijnlijk??) een compleet servicemanual te koop is voor ruim 20 Euro, maar dat is me wat te veel voor een enkel apparaat.
Heb er al eens iets opgehaald, maar de scankwaliteit viel me behoorlijk tegen, vooral als je iets uitvergroot om bv weerstand waardes te ontcijferen.

\Dirk.