Is hier iemand in bezit van een röntgen-camera ? (Algemeen)
Bij PHIL maakten ze die. En een monteur vertelde me dat je wegens de gevoeligheid, dus weinig straling voor nodig hebt. Hij gebruikte dan ook zijn hand om het spul af te regelen. Het type nr. of model ben ik dus vergeten. Maar ik heb een interessante toepassing hier voor.
Is hier iemand in bezit van een röntgen-camera ?
. En een monteur vertelde me dat je wegens de gevoeligheid, dus weinig straling voor nodig hebt. Hij gebruikte dan ook zijn hand om het spul af te regelen.
De man leeft nog? Vroeger werden de radium cijfers op horloges met een penseeltje geschilderd, de dames die dat werk deden bevochtigden hun penseeltje in de mond......de meeste zijn dood , aan kanker overleden.............
Maar zoek je een camera die rontgenstraling kan detecteren?
Ik denk dat de camera niet het probleem is, maar de bron die rö straling geeft.
Dat kan met elke camera, die beeld kan detecteren,zichtbaar maken en opslaan.
Maar het probleem zit in het omzetten van Röntgen straling naar zichtbaar beeld.
Daarbij is een fluoricerende laag nodig.
Een doorlichtscherm , beeldversterker of digitale detektor met CCD camera en monitor
De straling opwekken gaat alleen met hoogspanning op de anode van een speciale Rö buis.
Denk hierbij aan minimaal 25 KV.
Jard N.
Dit bedrijf https://www.malvernpanalytical.com/en is eigenaar van de voormalige Philipsvestiging in Almelo die Röntgen deed en kennelijk al minstens 2 keer overgenomen of gefuseerd is sinds het Philips was.
Ik denk dat de camera niet het probleem is, maar de bron die rö straling geeft.
Mwoch, zo'n pitje heb ik nog wel ergens liggen: KLIK
Alleen de 100 kV voeding is op het moment niet aanwezig..
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Fraai pitje Anton, die 100kV voeding heb je nog niet gebouwd neem ik aan dus?
Hans
Foto: Anton van den Oever
--
Hans van Kampen
Ik denk niet dat de monteur zijn hand zichtbaar kan maken met deze analyze instrumenten.
Daarvoor is medische diagnostiek apparatuur nodig.
Jard N.
Mwoch, zo'n pitje heb ik nog wel ergens liggen: KLIK
Alleen de 100 kV voeding is op het moment niet aanwezig..
Zo moeilijk is dat niet, in de tijd van Röntgen ging dat gewoon met een Ruhmkorff-inductor.
Röntgenstraling en radioactiviteit zijn niet hetzelfde
De bron is in dit geval een röntgenbuis onder hoogspanning.
Jard N.
De man leeft nog? Vroeger werden de radium cijfers op horloges met een penseeltje geschilderd, de dames die dat werk deden bevochtigden hun penseeltje in de mond......de meeste zijn dood , aan kanker overleden.............
Radium is radioactief; röntgenstraling is wat anders.
ik denk dat het prima lukt met een PD500 met 25 kV daarop en een zwart/wit negatief film van wat groter formaat (Vroeguh: Agfa Gevaert) zoals die in de rontgencassettes gebruikt werden. Nu: Z/W film in donkere envelop houden, belichten met hand erop, ontwikkelen, fixeren en klaar
Niet erg gezond, wel effectief.
Het kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik heb niet gezien dat de TS zijn doel vermeldt. Een afweging tussen geheimhouding en synergie dus. Als hij vastloopt kan hij alsnog zijn doel vermelden. Interessanter en misschien een grotere kans op oplossingen.
Malvern ? Dat is de plaats waar de Britten de H2S radar hebben ontwikkeld. Toen hebben de duitsers bij Rotterdam een neergestorte bommenwerper onderzocht en hun reaktie was 'hoe kunnen mensen dit soort hightech uitvinden ?'.
Wat in buurt komt volgens het PHIL-boek dat ik heb staat: de camera buis XQ-1022,
met de toevoeging: samen te gebruiken met een X-ray image intensifier. Een soort
nachtzicht-buis dus. Maar die staat niet in dit boek.
Op y.t. staat iemand die zelf X-rays opwekt maar hij zegt dat hij een kippepoot 1 uur
lang moest belichten voordat er een foto verscheen in de Röntgen-cassette. En er blijkt
een lampje te zijn dat een zo hoog vacuum heeft dat het groen oplicht bij hoogspanning.
De kenners weten dan hoe laat het is.
Ik heb een Nacht optiek periscoop in bezit gehad uit een T64 Tank.
Deze bevatte 2 hoogspannings buisjes, 19kV hadden ze nodig.
Op de foto beide buisjes te zien, heb hem toen niet verder open gehaald.
Werkte perfect nog met 12kV wat ik voorhanden had.
Beeld was groen.
Denk dat je dergelijke buisjes bedoeld?
Jaren hier gelegen maar is nu naar een werkelijke rijdende T64 tank weer toe gegaan.
Hier mijn nacht kijker periscoop. Je ziet de 2 buisjes zitten.
Dacht dat ik ook foto's van beeld gemaakt had, niet dus.
Radium is radioactief; röntgenstraling is wat anders.
Natuurlijk, maar in beide gevallen is er sprake van ioniserende en dus ongezonde straling.
Tje Maurice, wat een toeval. Ooit had ik ook een stereo tank-nachtkijker maar die had z/w beeld en vroeg 18v. Bij jouw zie ik duitse en russische tekst tegelijk ?
Die röntgen-camera set werd gebouwd aan een klein haaks bureau. En daar
bij een monochrome monitor. Er zijn er 1000-en van gebouwd destijds.
Bij talloze ziekenhuizen ligt het ding in de kelders bij de t.d.
Dan heb ik nu de volgende vragen:
-Wie kent de vertegenwoordiger?
-Ging dit na de sluiting in Breda over naar PHIL Medical in Best ?
-wie heeft de verkoopfolder ?
-En vooral wat is het type zodat de documentatie kan worden gezocht ?
Er waren binnen Philips veel meer afdelingen die wat met Roentgen deden. De buizenfabriek in Duitsland leverde denk ik de stralingsbronnen. Verder deed de vestiging in Almelo de industriële toepassingen, maar de kijkers kwamen bij telecommunicatie & defensiesystemen (waaronder Hollandse Signaal, nu Thales) vandaan. Bij kijkers denk ik daar als eerste aan.
Tje Maurice, wat een toeval. Ooit had ik ook een stereo tank-nachtkijker maar die had z/w beeld en vroeg 18v. Bij jouw zie ik duitse en russische tekst tegelijk ?
De T-64 tank is er een uit de tijd van de Sovjet-Unie, ontworpen begin 60-er jaren (de 64 in het type aanduiding). Deze tanks had de Oost-Duitse landmacht ook, in overvloed, vandaar de Duitse tekst. Made in the USSR...
Er waren x-ray gevoelige orthicons en plumbicons maar met een voorzet van een X-ray image intensifier wordt
alles 1000x gevoeliger. En kan dus over grotere afstanden zwakkere stralingen waarnemen. Want er bestaan ook
niet elektrisch opgewekte bronnen.