kabeldikte/lengte corrosie vraag mbt storing (Algemeen)
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 12:13 (132 dagen geleden)
In onze camper hebben wij een systeem van 2 huishoudaccu's met een 2000W omvormer.
Het systeem houdt er indien aangesloten op de walstroom rekening mee wat de campingeigenaar aan stroom levert. Stel dat dit 3A is en niet genoeg voor het gebruik in de camper dan wordt de extra benodigde stroom via hh accus/omvormer aangevuld.
In de camper bevindt zich een Thetford Koelkast die dus gebruik maakt van aanwezige 220v indien aangesloten op de walstroom. Indien niet op de walstroom dan functioneert hij (automatisch) op gas.
De Thetford heeft een voorziening ingebouw dat indien er een spanningsval plaats vindt hij op storing gaat.
Dit uitgezocht in de handleiding nadat er een storing optrad met knipperende leds.
We zijn inmiddesl op redelijk wat campings in Nederland geweeest en bij de meeste werkte alles goed.
Op één camping hebben wij meegemaakt dat er inderdaad een storingscode op de koelkast verschijnt die aangeeft: spannningsval. Remedie: koelkast aan/uit gezet en functioneert weer enige tijd , totdat wederom er een storing is. Toen wij op de zelfde camping wederom aanwezig waren gebeurde weer precies hetzelfde. Eigenaar camping gaf aan dat er absoluut een constante spanning aanwezig was op de aansluitpunten op zijn camping.
Nu in juli voltrok dit verschijnsel zich ook op een andere camping. Ik heb de aanwezige oude kabel met de desbetreffende stekkers vervangen door een nieuw recent gekochte kabelhaspel. Toevallig had ik deze extra gekocht om eventueel een langere afstand te kunnen overbruggen.
Nadat ik deze nieuwe kabelhaspel in gebruik nam zijn er (tot nu toe) geen storingen meer opgetreden.
Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat de oude kabel (ooit geleverd bij onze eerste camper aankoop en door vorige eigenaar zelf gemaakt) dit storingsprobleem veroorzaakt? Bijvoorbeeld door : dikte kabel, corrosie in de kabel, corrosie in de stekker of anders .........
mvg
Frans
kabeldikte/lengte corrosie vraag mbt storing
door gert van wee , Achterveld, 13-07-2024, 13:48 (132 dagen geleden) @ ffeilers
hallo Frans,
Dit lijkt op teveel spanningsval over de oude kabel. Dat Kan de Kabel zelf zijn, montage niet goed uitgevoerd en ook contactovergangen tussen de stekkers en het draad in de Kabel. Wat is de doorsnede van de aders?
Dit wordt helemaal een probleem als de netspanning ter plaatse aan de lage kant is en als de netbedrading ook het nodige spanningsverlies veroorzaakt.
Daar heb je pas last van als je grotere stromen gaat afnemen uit het camping net.
Resumerend: Het totaal aan spanningsverlies over de bekabeling zorgt ervoor dat je boordspanning onder de drempelspanning van je camper valt waardoor de boel in storing gaat...
Met vriendelijke groet,
Gert
--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 14:35 (132 dagen geleden) @ gert van wee
hallo Frans,
Dit lijkt op teveel spanningsval over de oude kabel. Dat Kan de Kabel zelf zijn, montage niet goed uitgevoerd en ook contactovergangen tussen de stekkers en het draad in de Kabel. Wat is de doorsnede van de aders?
Dit wordt helemaal een probleem als de netspanning ter plaatse aan de lage kant is en als de netbedrading ook het nodige spanningsverlies veroorzaakt.
Daar heb je pas last van als je grotere stromen gaat afnemen uit het camping net.
In mijn geval lijkt het er niet op dat IK(camper) grotere stroom (A)ga afnemen, alleen de koelkast stond aan, dus dat is toch een beperkt wattage, althans voor gebruik vanuit het net. Bovenndien als ik meer ga gebruiken (A) dan de omvormer aan kan verschijnt daaarop een foutmelding.
Resumerend: Het totaal aan spanningsverlies over de bekabeling zorgt ervoor dat je boordspanning onder de drempelspanning van je camper valt waardoor de boel in storing gaat...Met vriendelijke groet,
Gert
Hoi Gert, als eerste bedankt voor je antwoord.
Ik vertel je graag waardoor ik op het idee kwam dat het de kabel zou kunnen zijn.
Is een beetje off topic maar geeft je een idee van mijn gedachten.
Probleem was een Hyundai I10 welke soms wel , soms niet startte. Had te maken met de transponder. Via het Internet kwam ik er achter dat de "antenne"rond het kontaktslot verbonden was dmv een stekker (2 draden). Deze stekker zorgde voor de storing. Door de stekker er tussenuit te halen (corrosie???) zou het probleem verholpen zijn en .... inderdaad, stekker verwijderd , vaste verbinding gemaakt en probleem was opgelost.
Voor wat betreft de oude kabel van de camper. Ik ben nu niet thuis en kan de ader dikte niet bepalen, maar daar kom ik op terug. De stekker ziet er wel erg oud uit en hoe de situatie binnenin is weet ik dus nu ook nog niet, maar ik zal het fotograveren en laten zien.
De lengte van de gebruikte kabel zorgt dus ook voor spanningsverlies?????
Het kan dus niet zo zijn dat indien de camping eigenaar onvoldoende spanning levert en/of de gebruikte kabel er voor zorgt dat er bijvoorbeeld maar 190V aan de camper wordt aangeboden dat de aanwezige omvormer en hh accu's dit kunnen compenseren naar 220V en voldoende amperage?????
Ik was al blij dat met gebruik van de nieuwe kabel het probleem naar het nu lijkt opgelost is voortdurend koelkast resetten is natuurlijk geen optie. En toen schoot mij het probleem van de Hyundai I10 in gedachten en besloot de nieuwekabel te gebruiken
Het plaatsen in het forum is eigenlijk om mijn gedachten te bevestigen en ook de tijd zal het mij leren, maar toch .... wel interessant.
De oude kabel zal ik binnenkort onderzoeken en resultaat hier plaatsen.
mvg
Frans
door Piet van der Pol , 13-07-2024, 13:56 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Wie het weet, mag het zeggen. Maar meten is weten. Misschien handig om een voltmeter in je camper in te bouwen. En daarmee de spanning te bekijken. Zie je meteen of er veel schommelingen zijn.
Net aansluitingen op campings hebben in de regel een hogere impedantie dan het stopcontact thuis. Dus alles wat dat nog verder verhoogd, kan spanningsdips geven. Dus als de koelkast, via een lange kabel, aanslaat, kan de dip al te groot zijn. Of als in de camper van de buren de magnetron aangezet wordt, kan de storing ook al optreden.
Piet
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 14:49 (132 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Wie het weet, mag het zeggen. Maar meten is weten. Misschien handig om een voltmeter in je camper in te bouwen. En daarmee de spanning te bekijken. Zie je meteen of er veel schommelingen zijn.
Net aansluitingen op campings hebben in de regel een hogere impedantie dan het stopcontact thuis. Dus alles wat dat nog verder verhoogd, kan spanningsdips geven. Dus als de koelkast, via een lange kabel, aanslaat, kan de dip al te groot zijn. Of als in de camper van de buren de magnetron aangezet wordt, kan de storing ook al optreden.
Piet
Hallo Piet, zie ook mijn reacties op het bericht van Gert en Maurice.
Bedankt voor je interesse.
mvg
Frans
door Maurice , Dordrecht, 13-07-2024, 14:14 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Kan zijn dat inderdaad kabel te dun is.
Bv veel plastic met paar tiertjes koper.
Ook gewoon stekker opnieuw aanzetten en je contacten nazien op goede klem
veer functie.
Is ook de reden dat voor dergelijke aansluiting die zwaardere blauwe
Stekkers en contacten gebruikt worden.
Ik gebruik daarom goede dikke rubber kabel.
Ook omdat die stootje kunnen hebben.
En de enkelfase blauw 16A of de dikke Rode
32A 3fase.
Dit omdat mijn verbruik op groot schip natuurlijk
hoger is.
Blauw enkel fase als niet anders kan.
Voltmeter in je camper is goed idee.
Loop je oude kabel ook eens geheel na op kinken
cq rare plekken.
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 14:48 (132 dagen geleden) @ Maurice
Kan zijn dat inderdaad kabel te dun is.
Bv veel plastic met paar tiertjes koper.Ook gewoon stekker opnieuw aanzetten en je contacten nazien op goede klem
veer functie.Is ook de reden dat voor dergelijke aansluiting die zwaardere blauwe
Stekkers en contacten gebruikt worden.Ik gebruik daarom goede dikke rubber kabel.
Ook omdat die stootje kunnen hebben.
En de enkelfase blauw 16A of de dikke Rode
32A 3fase.
Dit omdat mijn verbruik op groot schip natuurlijk
hoger is.
Blauw enkel fase als niet anders kan.
Voltmeter in je camper is goed idee.
Die voltmeter laat niet het "verleden"zien, als er een dip is waardoor de koelkast uitschakelt, is die dip er niet op het moment dat ik de koellkast weer inschakel, met andere woorden alleen een voltmeter met een recorder opname qua verloop van het voltage zou het dan kunnen laten zien, toch ??????
Loop je oude kabel ook eens geheel na op kinken
cq rare plekken.
Maurice, zie mijn antwoord op het bericht van Gert
onderstaan de foto van de oude kabel (vorige eigenaar, zelf gemaakt, denk ik, waarvan de stekker die in de aansluiting van de campingplaats moet duidelijk ouder is)
en van de nieuwe kabel met de specificatie
oude kabel
nieuwe kabel
specicatie kabel
door Piet van der Pol , 13-07-2024, 16:21 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Er zijn digitale inbouw voltmeters die de minima en maxima aangeven en ook opslaan. Dan kun je het verleden terugkijken. Maar daar moet je zo 5 tientjes voor neertellen, denk ik.
Piet
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 16:30 (132 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Er zijn digitale inbouw voltmeters die de minima en maxima aangeven en ook opslaan. Dan kun je het verleden terugkijken. Maar daar moet je zo 5 tientjes voor neertellen, denk ik.
Piet
Dank Piet,
Ik ga proberen dat op te sporen.
mvg
Frans
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 16:50 (132 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Piet
bedoel je iet als dit:
FNIRSI DMT-99 smart multimeter
door Piet van der Pol , 13-07-2024, 21:10 (132 dagen geleden) @ ffeilers
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 14:37 (131 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Ik bedoelde zoiets als dit:
Deze is te koop bij CONRAD
Piet
Dank Piet.
Ik heb in mijn bericht aan Maurice aangegeven wat ik inmiddels gedaan heb en wacht eerst daar het resultaat even van af. Als blijkt dat de kabel/stekkers niet goed gemonteerd was en het probleem nu is opgelost dan ga ik niet tot de aanschaf over. Als het probleem op campings blijft bestaan is het zeker een optie.
mvg
Frans
door Maurice , Dordrecht, 13-07-2024, 19:32 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Je nieuwe kabel is 3x 1,5mm2
Dat is goed voor zo'n 8A af gezekerd en lengte van 10m
Zo ver ik de tabellen kan nazien.
Je oude kabel kan ik niet zien, maar simpel eens opnieuw die stekkers er aan zetten.
Stukje afknippen en vers weer monteren.
ca 5-10cm achter de stekkers de kabel afknippen.
Meeste gaat fout zo rond einde stekker omdat daar de knik in kabel zit.
Maar kijk even op die kabel of je daar op ziet staan de ader dikte.
Minsten 1,5mm2 moeten die zijn.
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 14:34 (131 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 14-07-2024, 14:40
Je nieuwe kabel is 3x 1,5mm2
Dat is goed voor zo'n 8A af gezekerd en lengte van 10m
Zo ver ik de tabellen kan nazien.Je oude kabel kan ik niet zien, maar simpel eens opnieuw die stekkers er aan zetten.
Stukje afknippen en vers weer monteren.
ca 5-10cm achter de stekkers de kabel afknippen.
Meeste gaat fout zo rond einde stekker omdat daar de knik in kabel zit.Maar kijk even op die kabel of je daar op ziet staan de ader dikte.
Minsten 1,5mm2 moeten die zijn.
Ik heb de kabel met de twee stekkers vandaag opnieuw gemonteerd.
Op de kabel staat geen kwalificatie/specs aangegeven.
Zelf gemeten: buiten diameter kabel = 7mm, diameter aarde, nul, fase: 2,4mm, diameter koper kern 1,2mm
(wel lastig omdat precies op 1/10 af te lezen.
Advies van Soundman2 opgevolgd: niet solderen , maar netjes blank maken en dubbelvouwen.
De opnieuw gemonteerde kabel hangt nu bij mij thuis aan de walstroom aan de camper met ingeschakelde koelkast.
Ik had dat met deze kabel thuis overigens nog nooit eeerder uitgeprobeerd.
Ik gebruikte daarvoor een kabelhaspel welke in afgerolde toestand 3000W aangaf en in opgerolde toestand 1000W.
Of de nu door mij opnieuw gemonteerde kabel met stekkers nu eigenlijk gekwalificeerd is voor gebruik met de camper ????. Maurices gaf aan dat bij 3x 1,5mm2 dat 8A (1850W) is. In dit geval zou dat zijn 3 x 1,2 mm2 ???????
Voor het gebruik van o.a. de koelkast zou dat toch genoeg moeten zijn.
In één van de stekkers (degene die je op de camping plaats in de aansluitpaal) was de Fase draad op de nul aangesloten en de nul op de fase). Bij mij thuis gebruik ik echter een verloop naar eeen stekker zonder randaarde dus daarmee wissel je feitelijk ook de fase en nul aansluitig om dus daar kan denk ik het probleem toch ook niet in gelegen hebben.
Ik weet niet of campinghouders met het plaatsen van hun aansluitpalen "moeten" bepalen op welke pin de fase aansluiting zit.
door Maurice , Dordrecht, 14-07-2024, 15:43 (131 dagen geleden) @ ffeilers
Voor die CEE stekkers zijn Normen voor.
Tevens staat het in de stekker aangegeven.
L=fase (Bruin) N=0 (Blauw)
Zou helemaal mooi worden als campings nog niet de moeite nemen zich aan installatie regels te houden.
Koop bij bouwmarkt zo'n schroevendraaiertje met Neon lampje, zie je zo waar de fase zit.
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 17:56 (131 dagen geleden) @ Maurice
Voor die CEE stekkers zijn Normen voor.
Tevens staat het in de stekker aangegeven.L=fase (Bruin) N=0 (Blauw)
Zou helemaal mooi worden als campings nog niet de moeite nemen zich aan installatie regels te houden.Koop bij bouwmarkt zo'n schroevendraaiertje met Neon lampje, zie je zo waar de fase zit.
Hoi Maurice,
Blijft mijn vraag: is het bij de camper van belang dat de fase op de fase wordt aangesloten en de nul op de nul? Misschien een lullige vraag maar ik weet het antwoord niet.
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 14-07-2024, 18:27 (131 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 14-07-2024, 19:16
Voor veel apparaten zal het niets uitmaken, omdat het over wisselspanning cq stroom gaat. Maar waarom zou je het niet volgens de regels doen. Het kost geen extra tijd.
Soms moet er bij storingen gerepareerd worden, zonder dat de spanning weggenomen kan worden. Als het dan allemaal correct is aangesloten, dan komt dat weer ten goede aan de veiligheid voor de monteur.
Overigens zijn ook verlengkabels steeds beter genormeerd. Bij niet omkeerbare stekers is bijna altijd aangegeven waarop N(eutral) en L(ive) moeten worden aangesloten.
In een aantal landen in Europa kan ook de bekende steker met randaarde niet op twee manieren in het stopcontact, omdat dat wordt verhinderd door de aardpen in plaats van de twee contactveren in de wandcontactdoos.
Verder een methode om te weten te komen wat voor kabel je hebt, kun je dat meten. Er zijn tabellen waarin de ohmse weerstand per meter en per diameter in mm2 is opgegeven. Dat kun je dus gewoon nameten aan een kabel. Houdt er wel rekening mee, dat de stroom tweemaal door de kabel gaat, er zijn immers twee aders. Meet je bij een ader bijvoorbeeld 1 Ohm, dan is de totale weerstand 2 Ohm....
Bepaal voor de meting de weerstand van de snoeren van je multimeter. Die is bijna nooit nul Ohm. De waarde die je meet door die meetsnoeren kort te sluiten moet je van de andere meting aftrekken.
Even uit het hoofd
Standaard is de weerstand 0,0175 Ohm per mm2 per meter.
Bij een kabel van 1,5 mm2 is dat 0,01 Ohm en bij 2,5qmm 0,007 Ohm.
Een kabelader van 2,5mm2 met een lengte van 50 meter meet dus 0,35 Ohm, beide aders samen dus 0,7 Ohm
weerstandstabel
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 19:37 (131 dagen geleden) @ soundman2
Henk, bedankt voor de uitgebreide uitleg.
mvg
Frans
door Maurice , Dordrecht, 14-07-2024, 19:03 (131 dagen geleden) @ ffeilers
Frans,
Dat hangt af van je installatie in de camper.
Bv als je zekering automaten gebruikt die fase meten en daarnaast de NUL meenemen in afschakelen.
De NULL is dan alleen maar een schakelaar.
Vaak te herkennen aan smalle uitvoering met 2 aansluitingen en 1 gemerkt N.
Belangrijk dat je eigen installatie op orde is.
En klopt met voorschriften.
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 19:32 (131 dagen geleden) @ Maurice
Frans,
Dat hangt af van je installatie in de camper.Bv als je zekering automaten gebruikt die fase meten en daarnaast de NUL meenemen in afschakelen.
De NULL is dan alleen maar een schakelaar.Vaak te herkennen aan smalle uitvoering met 2 aansluitingen en 1 gemerkt N.
Belangrijk dat je eigen installatie op orde is.
En klopt met voorschriften.
Er zitten inderdaad zekering automaten in de camper.
Ik weet dat er door hobbyisten veel wordt gerommeld.
Zelf begin ik daar dus niet aan vanwege gebrek aan kennis en ik houd het graag veilig.
De gehele installatie heb ik door de camper dealer laten verzorgen.
Het is een camper van ongeveer twee jaar oud met een standaardinstallatie waaraan ik dus door de dealer twee zonnepanelen, lithium accus en een omvormer heb laten installeren.
Ik heb geen redenen te twijfelen aan de vakkennis, bovendien indien er narigheid zou onstaan dan ligt de verantwoording voor de gehele installatie ook bij de dealer.
Camper verder ook nog voorzien van 3g detectie en brandalarm. Veiliger kan ik het niet doen lijkt mij.
De koelkaststoring was alleen lastig en met zoiets had ik natuurlijk nog nooit mee te makenn gehad. Had ook geen idee dat bij een spanningsval zo n koelkast op die manier reageert. Voordat je daar dan weer achter bent ......
Vraag voorgelegd aan de dealer en deze herkende dat niet in gebruik in situaties in Nederland, wel waren er spaarzame gevallen bekend van een dergelijke storing bij gebruik in het buitenland.
De "kabel" die ik heb gebruikt (van vorige eigenaar en niet van deze camper) valt nu net niet onder hetgeen de dealer heeft gedaan. De camper werd niet verkocht met een aansluitkabel. Dus als blijkt dat de kabel de koelkast storing veroorzaakt kan ik natuurlijk niet naar de dealer gaan en melden dat er een defect in de installatie zit. De gebruikte kabel in dit geval is dus mijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb inmiddels wel het nodige via het forum opgestoken van het kabelgebruik en ben iedereen daar dankbaar voor voor het meedenken.
De door mij opnieuw samengestelde kabel met stekkers staat nu bij mij thuis al een halve dag in werkinng op de walstroom, met aangesloten koelkast, en alle verlichting aan en ....... geen enkele storing tot op heden. Beetje slordig van mij was wel dat je een haspel eigenlijk altijd moet uitrollen, dat was helaas uit mijn systeem verdwenen maar zal mij nu niet meer gebeuren.
groetjes
Frans
door Maurice , Dordrecht, 14-07-2024, 20:43 (131 dagen geleden) @ ffeilers
Frans,
Mooi toch
Vraag is dan wel of jouw net vers aangezette blauwe stekkers kloppen met wat er in de stekker
bij de pennen staat.
L-bruin, N-Blauwe draad.
Als dat klopt zit je goed.
Blijft over die rare storing bij bepaalde campings.
Pak nog even jouw gerepareerde snoer, zorg voor wat flink verbruik in je camper,
Laat uurtje draaien zo.
Dan zien of de kabel op plekken wat warm geworden is, ten teken dat er er wat met die kabel aan de hand is.
En geef dan tijdens gebruik die kabel ook wat flinke zwiepers om te bekijken
of er toch niet een breuk in zit.
Soms een breuk zitten de aders dan op die breuk door kunststof omhulsing toch nog tegen elkaar.
Tot je gaat rommelen met die kabel.
Of d breuk is deels en werk je maar met paar tiertjes nog op die breuk.
Gevolg bij stevig verbruik wordt kabel warm op die plek.
door soundman2 , Wouw, 14-07-2024, 21:37 (131 dagen geleden) @ Maurice
En geef dan tijdens gebruik die kabel ook wat flinke zwiepers om te bekijken
of er toch niet een breuk in zit.Soms een breuk zitten de aders dan op die breuk door kunststof omhulsing toch nog tegen elkaar.
Tot je gaat rommelen met die kabel.Of d breuk is deels en werk je maar met paar tiertjes nog op die breuk.
Ik heb ooit eens gelezen dat voor het testen van dergelijk soort kabels een stresstest gebruikt wordt. De kabel wordt dan getest met een x aantal malen de maximale stroom gedurende een bepaalde tijd. Het is dus in principe geen destructieve test.
Ik heb het wel eens terug willen zoeken, maar vind het niet meer.
Neem als voorbeeld een kabel haspel die voortdurend wordt afgerold. Op het punt waar de kabel vast zit aan de rol zit in de kabel meestal een scherpe hoek. Een punt waar de kabel steeds in een korte bocht buigt.
door ffeilers , Breda, 15-07-2024, 11:47 (130 dagen geleden) @ soundman2
Henk, de kabel is nu 24 uur lang getest, met meerdere verbruikers dan alleen de koelkast. Er trad geen storing op. Ik neem aan dat alles nu in orde is.
mvg
Frans
door ffeilers , Breda, 15-07-2024, 11:45 (130 dagen geleden) @ Maurice
Frans,
Mooi toch
Vraag is dan wel of jouw net vers aangezette blauwe stekkers kloppen met wat er in de stekker
bij de pennen staat.L-bruin, N-Blauwe draad.
Als dat klopt zit je goed.Blijft over die rare storing bij bepaalde campings.
Pak nog even jouw gerepareerde snoer, zorg voor wat flink verbruik in je camper,
Laat uurtje draaien zo.
Dan zien of de kabel op plekken wat warm geworden is, ten teken dat er er wat met die kabel aan de hand is.En geef dan tijdens gebruik die kabel ook wat flinke zwiepers om te bekijken
of er toch niet een breuk in zit.Soms een breuk zitten de aders dan op die breuk door kunststof omhulsing toch nog tegen elkaar.
Tot je gaat rommelen met die kabel.Of d breuk is deels en werk je maar met paar tiertjes nog op die breuk.
Ik weet absoluut zeker dat ik de fase, nul en aarde correct gemonteerd heb.
De camper (koelkast) heeft nu met de opnieuw gemonteerde kabel en veel verbruikers staan draaien : geen storing, foutmelding en kabel , geheel afgerold, niet warm. Alles lijkt dus nu goed. We gaan nog wel een keer naar die camping in Schijndel en testen het daar uiteraard dan ook even uit.
mvg
Frans
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 14-07-2024, 17:16 (131 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-07-2024, 17:21
1,5mm^2 is de oppervlakte van de koperdoorsnede, dus met alleen de doorsnede meten ben je er nog niet.
Een doorsnede van 1,2mm geeft een oppervlakte van (1,2/2)^2 * 3,14 = 1,13mm^2
Dus ook geen 1,5. Daar kunnen 3 dingen aan de hand zijn.
- Een meetfout
- Een valse kabel met overdreven opdruk (China import)
- Een modern stuk kabel waar fabrikanten soms een "equivalente oppervlakte" gebruiken. Hun kabel heeft dan dezelfde geleidbaarheid als een genormeerde kabel van 1,5mm^2 maar kan wat dikker of dunner zijn afhankelijk van de koperkwaliteit.
Die laatste mogelijkheid ken ik van horen zeggen, ik heb hem nog nooit zelf gecontroleerd.
melding aan dealer
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 14:54 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Hieronder stuur ik het fragment welke ik 25 april naar de dealer had gezonden. Geeft misschien nog een beter beeld vwb het optreden van de storing.
Voor de duidelijkheid op een aantal campings daarna ging het steeds wel goed (met de oude kabel)
Afgelopen maandag 22 april zijn wij voor het eerst nadat de omvormer vervangen is door jou op pad geweest met de camper.
We hebben twee dagen gestaan op een camperplaats in Schijndel waar walstroom aanwezig was, 6A.
Op zondag 21 april hebben wij de koelkast aangezet, aangesloten op de walstroom bij ons huis.
Op maandag 22 april zijn wij gaan rijden. Al rijdend hebben we geconstateerd dat de koelkast overschakelde naar (start)accu gebruik van de camper.
Op de camperplaats aangekomen geconstateerd dat de koelkast overschakelde naar gasfles gebruik.
Nadat de walstroom is aangesloten op de camperplaats geconstateerd dat de koelkast weer overschakelde op walstroom.
Ging heel de dag goed , tot 's avond rond een uur of 10: koelkast in storing, alle lampjes knipperen en aan/uit lampje : rood.
Koelkast uit gezet en weer aangezet en functioneerde weer, zo n 15 minuten verder: weer in storing. Daarna koelkast uit gezet en weer aangezet , functioneerde weer, zo n 15 minuten verder: weer in storing, kortom repeterend probleem.
Voor de nacht toen maar besloten om de koelkast op gas te laten functioneren.
Op dinsdag 23 april is het verhaal identiek als op de maandag. Functioneerde de hele dag goed, tot in de avond .... weer storing.
Woensdag 24 april weer thuisgekomen, koelkast niet uitgeschakeld maar weer laten functioneren op de walstroom. Conclusie op donderdagmorgen 25 april koelkast is niet in storing gegaan.
Koelkast is een: N4142E+ van Thetford.
Heb de storingslijst bekeken. Zie afbeelding zoals bijgestuurd: Onvoldoende prestaties op 230V bron, er verschijnt geen foutcode
In de handleiding (zie afbeelding) staat: Alle lampjes knipperen: oplossing: Schakel de koelkast uit en weer in. Neem contact op met een servicecentrum als de problemen blijven bestaan.
melding aan dealer
door henk vdb , Breda, 13-07-2024, 17:36 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Rol je de kabel wel helemaal af? Bij grotere stromen kan je problemen krijgen met opgerolde kabel, gaat als een soort transformator werken en de kabel wordt warm. Warme kabel heeft een hogere weerstand dus meer spanningsval => nog meer opwarming. Er staat niet voor niets op je nieuwe haspel dat de kabel vóór gebruik volledig afgerold moet worden. Ik heb kabel op haspel in rook zien opgaan en kortsluiting zien veroorzaken.
melding aan dealer
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 17:47 (132 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door ffeilers, 13-07-2024, 17:55
Rol je de kabel wel helemaal af? Bij grotere stromen kan je problemen krijgen met opgerolde kabel, gaat als een soort transformator werken en de kabel wordt warm. Warme kabel heeft een hogere weerstand dus meer spanningsval => nog meer opwarming. Er staat niet voor niets op je nieuwe haspel dat de kabel vóór gebruik volledig afgerold moet worden. Ik heb kabel op haspel in rook zien opgaan en kortsluiting zien veroorzaken.
Ik denk dat in beide situaties de kabel 80% was afgerold, maar ... ik zal er voortaan voor de zekerheid op letten om hem helemaal af te rollen.
Herinner mij dat als kind zijnde mijn ouders een verlengsnoer op haspel hadden gebruikt voor de wasmachine en dat deze helemaal gesmolten was, zo 60 jaar geleden dus. Wel een goede tip henk, bedankt.
mvg
Frans
melding aan dealer
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 19-07-2024, 00:28 (127 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Anton van den Oever, 19-07-2024, 00:30
Bij grotere stromen kan je problemen krijgen met opgerolde kabel, gaat als een soort transformator werken en de kabel wordt warm.
Er treed geen transformator werking op, dat is en blijft maar een hardnekkig misverstand.
Doordat de beide stroom voerende aders naast elkaar zitten is de "wikkeling" bifilair en dus inductie arm.
Weliswaar neemt de capaciteit iets toe, maar dat is reactantie en zit in het imaginaire deel en daar wordt dus geen warmte in ontwikkeld.
De enige reden dat de kabel (te) warm wordt is puur en alleen dat deze zijn warmte niet kwijt kan bij volle belasting en in opgerolde toestand.
De meeste isolatie materialen zoals PVC en rubber isoleren ook heel goed tegen warmte overdracht.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
door verbeek , Zutphen, 13-07-2024, 17:41 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Dat het steeds op één specifieke camping altijd gebeurd, ga je denken dat de elektrische installatie op de camping niet helemaal tof is. Zeker als de camping volgeboekt is en iedereen na het uitslapen om 10.00h koffie gaat zetten. De belasting van het camping elektranet is dan nét iets teveel van het goede, waardoor er een spanningsdip ontstaat.
Door het elektranet te monitoren zou je dit kunnen uitsluiten of het aan je koelkast ligt of niet...
Gr. Paul
door ffeilers , Breda, 13-07-2024, 17:50 (132 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door ffeilers, 13-07-2024, 17:56
Dat het steeds op één specifieke camping altijd gebeurd, ga je denken dat de elektrische installatie op de camping niet helemaal tof is. Zeker als de camping volgeboekt is en iedereen na het uitslapen om 10.00h koffie gaat zetten. De belasting van het camping elektranet is dan nét iets teveel van het goede, waardoor er een spanningsdip ontstaat.
Door het elektranet te monitoren zou je dit kunnen uitsluiten of het aan je koelkast ligt of niet...Gr. Paul
Maar ik kan toch niet continue naar een multimeter gaan zitten kijken, vandaar mijn eerdere opmerking in deze draad of je dan niet kunt "opnemen". Er is wel al een advies over gegeven maar dat is nog even lastig zoeken.
Bedankt voor je reatie.
Overigens het gebeurde op de camping in Schijndel 2x.
Op een camping in Neede 1 x, en na verwisseling met andere haspel tot op heden dus niet meer.
Ook thuis aangesloten op het net geen enkel probleem, dus ik heb eigenlijk geen twijfel over het functioneren van de koelkast.
mvg
Frans
door verbeek , Zutphen, 13-07-2024, 18:02 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Het kan de combinatie geweest zijn van een slechte haspel en een slecht elektra net...
Gr. Paul
door soundman2 , Wouw, 13-07-2024, 22:29 (132 dagen geleden) @ ffeilers
Controleer eens of de vorige eigenaar de aders niet vertind heeft om een steker aan te sluiten. Het zal niet de eerste keer zijn dat er spanningsval is, omdat soldeer wegvloeit onder druk.
Het gebruik van adereindhulsjes is in dat geval veel beter. Desnoods de ader niet vertinnen, maar dubbel vouwen en onder het schroefje van de steker.
door ffeilers , Breda, 14-07-2024, 14:42 (131 dagen geleden) @ soundman2
Controleer eens of de vorige eigenaar de aders niet vertind heeft om een steker aan te sluiten. Het zal niet de eerste keer zijn dat er spanningsval is, omdat soldeer wegvloeit onder druk.
Het gebruik van adereindhulsjes is in dat geval veel beter. Desnoods de ader niet vertinnen, maar dubbel vouwen en onder het schroefje van de steker.
Henk, bedankt voor je reactie.
De aders waren niet vertind, of het heel netjes was, de nul had niet alle koperdraadjes maar .... lastig te beoordelen.
Goed dat je dat meldde om niet te vertinnen (was dat wel van plan) maar om dubbel te vouwen.
Voor de rest lees even mijn reactie die ik gegeven heb aan Maurice, o.a. betreffende de kwaliteit van de kabel.
hartelijke groet,
Frans
door ffeilers , Breda, 18-07-2024, 19:12 (127 dagen geleden) @ ffeilers
In onze camper hebben wij een systeem van 2 huishoudaccu's met een 2000W omvormer.
Het systeem houdt er indien aangesloten op de walstroom rekening mee wat de campingeigenaar aan stroom levert. Stel dat dit 3A is en niet genoeg voor het gebruik in de camper dan wordt de extra benodigde stroom via hh accus/omvormer aangevuld.
In de camper bevindt zich een Thetford Koelkast die dus gebruik maakt van aanwezige 220v indien aangesloten op de walstroom. Indien niet op de walstroom dan functioneert hij (automatisch) op gas.
De Thetford heeft een voorziening ingebouw dat indien er een spanningsval plaats vindt hij op storing gaat.
Dit uitgezocht in de handleiding nadat er een storing optrad met knipperende leds.We zijn inmiddesl op redelijk wat campings in Nederland geweeest en bij de meeste werkte alles goed.
Op één camping hebben wij meegemaakt dat er inderdaad een storingscode op de koelkast verschijnt die aangeeft: spannningsval. Remedie: koelkast aan/uit gezet en functioneert weer enige tijd , totdat wederom er een storing is. Toen wij op de zelfde camping wederom aanwezig waren gebeurde weer precies hetzelfde. Eigenaar camping gaf aan dat er absoluut een constante spanning aanwezig was op de aansluitpunten op zijn camping.Nu in juli voltrok dit verschijnsel zich ook op een andere camping. Ik heb de aanwezige oude kabel met de desbetreffende stekkers vervangen door een nieuw recent gekochte kabelhaspel. Toevallig had ik deze extra gekocht om eventueel een langere afstand te kunnen overbruggen.
Nadat ik deze nieuwe kabelhaspel in gebruik nam zijn er (tot nu toe) geen storingen meer opgetreden.Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat de oude kabel (ooit geleverd bij onze eerste camper aankoop en door vorige eigenaar zelf gemaakt) dit storingsprobleem veroorzaakt? Bijvoorbeeld door : dikte kabel, corrosie in de kabel, corrosie in de stekker of anders .........
mvg
Frans
Deze week op een camping gestaan met walstroom met de opnieuw gemonteerde stekkers aan de afgerolde kabel. Er is geen storing opgetreden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
mvg
Frans
door henk vdb , Breda, 18-07-2024, 21:12 (127 dagen geleden) @ ffeilers
Mooi dat het opgelost is Frans!
kabeldikte/lengte corrosie HELAAS HELAAS
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 20:09 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Staan wederom op een camperplaats waar het in het verleden mis ging.
Ook nu gaat het weer mis. De gerepareerde kabel gebruikt, na enige tijd 1 uur, 1 1/2 uur koelast in storing.
Andere nieuwe kabel gebruikt en ook hier met enige regelmaat (helaas niet regelmatig) , soms 2 uur, soms een half uur: koelkast in storing.
Beide kabels thuis uiteraard ook getest: geen storing.
Ik weet het nu eigenlijk niet meer. De eerder gedane suggestie om een voltmeter met recorderder fucntie te installeren vind ik ook nogalwat hoor.
Ga dit seizoen maar eens aankijken hoe het ons op andere campings vergaat.
aan de snoeren kan het toch echt niet liggen.
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 24-07-2024, 20:26 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2024, 20:51
Wat verbruikt de koelkast op netstroom?
Ik heb nog een paar CVT's staan, die de uitgang op +/- 2% houden. Als de koelkast op het verdachte net dan niet uitvalt lijkt die in orde. Valt de kast wel uit, kun je te maken hebben met korte spannings onderbrekingen.
Je zou zo'n ding van mij kunnen lenen.
Ik heb ooit eens een schakeling gebouwd met een gloeilampje en een triac. Het was een eenvoudige schakeling. Het schakelingetje gaf aan of er een korte onderbreking was in de netspanning. Valt de netspanning kortstondig weg, dan werd de triac getriggerd en ging het lampje branden en dat bleef dan branden. (Of was het jistandersom!) Ik weet niet of ik het schema nog ergens heb.
Overigens vind ik het niet slim van Thetford, dat de koelkast in storing gaat bij (vermoedelijk) een korte spanningsonderbreking. Tijdens het gebruik wordt een koelkast vele malen aan en uitgeschakeld door de thermostaat, dat is niets anders dan het onderbreken van de netspanning.
Bij het terugkeren van de spanning zou de kast weer normaal kunnen werken. dat er wat gesignaleerd word is soms handig.
Het schakelingetje kun je ook mer een 220 volt relais met een houdcontact maken.
Door een knopje wordt het relais aangezet en gaat het lampje aan. Valt de spanning even weg, dan valt het relais af en gaat het lampje uit en blijft uit tot een herstart met het knopje.
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 20:51 (121 dagen geleden) @ soundman2
Hoi Henk, allereerst bedankt voor je interesse.
Ik ben in die zin ook wel "teleurgesteld" in de koelkast. Deze funtioneert op zich prima en staat op automatisch: dat wil zeggen de voorkeurvolgorde is: 220V (walstroom), 12v accu stroom indien rijdend, beide voorgaande niet aanwezig: dan op flessen gas.
Je zou eigenlijk verwachten dat indien er spanningsval is indien hij aangesloten is op walstroom, hij terugschakeld naar gas gebruik (immers: we zijn niet rijdend).
Maar helaas is dat dus niet zo: hij gaat in storing , en dan is de remedie aanzetten en weer inschakelen.
Laten we de koelklast permanent op gas draaien dan komt er geen storing.
Ik laat hieronder de documenten zien die ik het gevonden en welke volgens mij het probleem beschrijven.
in ons geval: alle lampjes knipperen, powerlampje is rood ipv blauw
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 20:55 (121 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door ffeilers, 24-07-2024, 20:56
Wat verbruikt de koelkast op netstroom?
Ik heb nog een paar CVT's staan, die de uitgang op +/- 2% houden. Als de koelkast op het verdachte net dan niet uitvalt lijkt die in orde. Valt de kast wel uit, kun je te maken hebben met korte spannings onderbrekingen.
Je zou zo'n ding van mij kunnen lenen.
Ik heb ooit eens een schakeling gebouwd met een gloeilampje en een triac. Het was een eenvoudige schakeling. Het schakelingetje gaf aan of er een korte onderbreking was in de netspanning. Valt de netspanning kortstondig weg, dan werd de triac getriggerd en ging het lampje branden en dat bleef dan branden. (Of was het jistandersom!) Ik weet niet of ik het schema nog ergens heb.
Overigens vind ik het niet slim van Thetford, dat de koelkast in storing gaat bij (vermoedelijk) een korte spanningsonderbreking. Tijdens het gebruik wordt een koelkast vele malen aan en uitgeschakeld door de thermostaat, dat is niets anders dan het onderbreken van de netspanning.
Bij het terugkeren van de spanning zou de kast weer normaal kunnen werken. dat er wat gesignaleerd word is soms handig.
Het schakelingetje kun je ook mer een 220 volt relais met een houdcontact maken.
Door een knopje wordt het relais aangezet en gaat het lampje aan. Valt de spanning even weg, dan valt het relais af en gaat het lampje uit en blijft uit tot een herstart met het knopje.
Hoi Henk, bedankt voor je inspanning van mijn probleem. Mijn technische vaargdigheid is niet genoegd om zoiets dergelijks aan het systeem toe te voegen.
Het verbruik is uit mijn herinnering zoiets van 250W, elders in de draad heb ik het typeplaatje geplaatst , ik weet niet of het daar ook op staat
Verder: bij mij thuis aan de walstroom: geen probleem. De eigenlijk vraag is ligt het nu specifiek aan die (tot nu toe) ene camping of is het toch een gebrek in de elecdtrisch camper installatie. Dat blijft in gesprek met de dealer natuurlijk ook lastig. Ik heb hen het probleem wederom gemeld maar ik vermoed dat ze naar de "camping" zullen wijzen als veroorzaker
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 24-07-2024, 21:28 (121 dagen geleden) @ ffeilers
De CVT is een spanningsstabilisator, die de ingaande netspanning bewaakt en de uitgang binnen 2% houdt. Als de CVT maar gedeeltelijk beast is, mag de ingangsspanniing wel tot 150 a 160 volt zakken om toch nog 220V af te geven. Er zit een snoer aan en een dito contactdoos met radaarde, je kunt hem dus simpel tussenschakelen.
Ik heb een 200, 400 en een 800 Watt versie. Die dingen zijn niet erg klein, maar voor een test zou je daa wel overheen kunnen komen.
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 21:32 (121 dagen geleden) @ soundman2
De CVT is een spanningsstabilisator, die de ingaande netspanning bewaakt en de uitgang binnen 2% houdt. Als de CVT maar gedeeltelijk beast is, mag de ingangsspanniing wel tot 150 a 160 volt zakken om toch nog 220V af te geven. Er zit een snoer aan en een dito contactdoos met radaarde, je kunt hem dus simpel tussenschakelen.
Ik heb een 200, 400 en een 800 Watt versie. Die dingen zijn niet erg klein, maar voor een test zou je daa wel overheen kunnen komen.
Als ik je dus goed begrijp is de volgorde: netstroom aansluiten aan de cvt en vanuit de cvt verder aansluiten op de camper?
Als het dan op de camping waaar ik nu ben zou gebruiken en de koelkast gaat dan niet in storing is dan dat het bewijs dat het op de camping niet in orde is?
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 24-07-2024, 21:48 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Die conclusie zou je kunnen trekken. Je weet alleen wat over spanningsonderbreking, niet het effect van een spanningsdaling want dat wordt gecorrigeerd door de CVT.
Een registrerende voltmeter is een nog betere optie. Ik denk zo dat op het www wel artikelen staan om bijvoorbeeld zoiets te realiseren met een laptopje en een laagspanningstransformator oid.
Ik zal uit nieuwsgierigheid ook een zoeken.
door soundman2 , Wouw, 25-07-2024, 12:11 (120 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 25-07-2024, 12:18
Heb ik toch een regisrtratiemethode gevonden.
Het programma op de PC heet AUDACITY. Het is vrije software om muziek te editen. Het programma kan vele uren opnemen.
Via een kleine trafo (een paar Volts uit),met daarachter indien nodig een kleine spanningsdeler met een potentiometertje meten.
De meeste netspanningsadapters gaan hier niet werken, omdat die vaak gestabiliseerd zijn. Of je moet een ongestabiliseerd exemplaar hebben waar wisselspanning uit komt.
Stel dat zo in dat het opgenomen 50Hz signaal binnen het maximum blijft..
Je neemt dan het 50Hz signaal op via de line/mic ingang.
Op het scherm zie je de 50Hz als een brede band. Variaties in de netspanning zie je aan het smaller worden van de band en onderbrekingen aan het wegvallen daarvan (er blijft een dunne lijn over).
Wellicht heb je wat aan deze methode. Je kunt het opslaan op de schijf en de investeringen zijn minimaal.
Een schemaatje kan ik wel verzinnen.
door Maurice , Dordrecht, 25-07-2024, 18:43 (120 dagen geleden) @ soundman2
Dat is natuurlijk wel een wereld idee
Gewoon een trafootje gebruiken.
Ik ga dat denk ik op een andere manier gebruiken.
Mijn aggregaat 4-pool 380/230-3fase geeft spanning problemen bij wat zware belasting.
Kan spanning soms oplopen tot 265Vac op een fase.
Pak ik een klein trafootje en gebruik secondair als meetuitgang om bij overspanning een relais
af te schakelen.
3 trafootjes, wat schakel spul wat OR-functie maken.
Zo simpel, maar kom er maar op.
Is met veel ideeen zo.
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 24-07-2024, 21:41 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Dergelijke storingen kan je alleen maar opsporen door de netspanning langere tijd te monitoren, dit wordt meestal met een data logger gedaan.
Vroeger een heel gevaarte maar tegenwoordig past zoiets in je borstzakje, b.v. deze: Klik
In mijn werkzame leven gebruikte ik de 4-20 mA current-loop loggers van deze fabrikant en die bevielen prima.
Zo'n dingetje met 2 draadjes aansluiten op een klein transformatortje met een brugcel en een "afvlak" condensatortje van iets van 0,1 µF (materiaal wat je ook in sommige afgedankte adapters vind) geeft een prima indicatie wat en wanneer er iets mis gaat.
Als je dat wil doen zijn hier velen (mezelf incluis) die wel even een schemaatje willen krabbelen voor je.
Er zit een brokje software bij wat je eenvoudig op je pc kunt installeren.
Na een X tijd steek je hem gewoon in een usb poort van je pc en ziet direct in een grafiek vorm het verloop.
Afhankelijk van de tijd die je wilt monitoren kun je het aantal samples vergroten om "dieper" te kunnen kijken.
Natuurlijk is dit geen echte netspanning analyse die b.v. ook fase verschuivingen en harmonische op het net vaststelt, maar onderbrekingen en overspanning is er goed mee te constateren.
Maar als ik het verhaal zo lees, dan kun je haast ook wel zeker stellen dat het misgaat op die specifieke camping(s) en begrijp ik wel dat de dealer daarnaar verwijst, dat zou ik met de door jou zelf vastgestelde constateringen ook doen.
Bijkomend voordeel van een dergelijke meting is dat je je dat ook kunt opslaan, mailen, printen enz. zodat je ook iets hebt om de campingbeheerder/eigenaar te bewegen om zijn installateur maar eens te bellen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 21:49 (121 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Dergelijke storingen kan je alleen maar opsporen door de netspanning langere tijd te monitoren, dit wordt meestal met een data logger gedaan.
Vroeger een heel gevaarte maar tegenwoordig past zoiets in je borstzakje, b.v. deze: Klik
In mijn werkzame leven gebruikte ik de 4-20 mA current-loop loggers van deze fabrikant en die bevielen prima.
Zo'n dingetje met 2 draadjes aansluiten op een klein transformatortje met een brugcel en een "afvlak" condensatortje van iets van 0,1 µF (materiaal wat je ook in sommige afgedankte adapters vind) geeft een prima indicatie wat en wanneer er iets mis gaat.
Als je dat wil doen zijn hier velen (mezelf incluis) die wel even een schemaatje willen krabbelen voor je.
Er zit een brokje software bij wat je eenvoudig op je pc kunt installeren.
Na een X tijd steek je hem gewoon in een usb poort van je pc en ziet direct in een grafiek vorm het verloop.Afhankelijk van de tijd die je wilt monitoren kun je het aantal samples vergroten om "dieper" te kunnen kijken.
Natuurlijk is dit geen echte netspanning analyse die b.v. ook fase verschuivingen en harmonische op het net vaststelt, maar onderbrekingen en overspanning is er goed mee te constateren.
Maar als ik het verhaal zo lees, dan kun je haast ook wel zeker stellen dat het misgaat op die specifieke camping(s) en begrijp ik wel dat de dealer daarnaar verwijst, dat zou ik met de door jou zelf vastgestelde constateringen ook doen.
Bijkomend voordeel van een dergelijke meting is dat je je dat ook kunt opslaan, mailen, printen enz. zodat je ook iets hebt om de campingbeheerder/eigenaar te bewegen om zijn installateur maar eens te bellen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Hoi Anton, bedankt voor je bericht . Ik moet mij daar even in verdiepen.
Wat nog wel vreemd is en wat ik niet eerder heb gemeld is dat wij op de zelfde camping hebben gestaan met een andere omvormer van WCS en toen is het probleem niet opgetreden. Eigenlijk maakt het dat nog ingewikkelder.
Ik heb zojuist de dealer geinformeerd met mijn bevindingen, ik laat het bericht hieronder zien.
mvg Frans
Hoi ........
Het is vandaag een terugkerend probleem met betrekking tot de koelkast.
Er is geen ritme in te ontdekken in het optreden van de storing, soms na een half uur, soms na anderhalf uur etc etc.
Je had gevraag om een filmpje van de storing , wel ik stuur jet het hierbij, zojuist gemaakt. (Powerlampje rood ipv blauw en verder knipperend)
Ook een foto van de instelling als de koelkast gewoon in bedrijf is.
In een forum waarin ik privé veel deelneem, heb ik ook met veel mensen over dit probleem gecommuniceerd.
(vandaar dat gedacht werd aan kabel, kabeldikte, opgerolde kabel etc etc)
Misschien heb je hier ook wat aan, wellicht is contact met wcs Duitsland ook een optie?
Bij de eerste omvormer (Hybrid Basic Combi 1500 30) die we in gebruik hadden (je weet nog wel: degene die niet conform de afspraken met Henk Pen was geleverd), is deze storing op dezelfde camperplaats in Schijndel nimmer opgetreden: ook dat is eigenlijk wel merkwaardig.
Verder blijft waarom schakelt de koelkast bij niet voldoende spanning eigenlijk niet automatisch over naar gas gebruik ipv in storing te vervallen. Nu is het een voortdurend door ons aan en uitzetten van de koelkast en heel de dag de koelkast in de gaten houden. Niet erg praktisch maar dat zal je wel begrijpen.
Voor vannacht zetten we hem maar weer op gas.
Forum is: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=82052
met vriendelijke groet,
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 22:18 (121 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Kan je het systeem laten zien "hoe" ik dat dan in de camper moet gebruiken en aansluiten.
Mijn kennis is helaas niet erg groot.
Vind het al heel wat dat ik er zelf eigenlijk mee aan de slag "blijf" gaan.
Het laatste uur was dusdanig slecht mbt het functioneren van de koelast, cyclus van om de 5 minuten in storing dat we hem nu op gas hebben gezet.
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 24-07-2024, 22:40 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Dan zou je gewoon een multimetermeter kunnen aansluiten. Als het zo vaak voor komt is de kans groot dat je het "meemaakt".
Het lijkt me dat de verlichting van de camper ook wel reageert op de netspanning, of werkt die altijd op 12 Volt. Anders een schemerlampje op de walstroom, liefst een gloeilampje, als dat in felheid varieert is het dubieus.
door ffeilers , Breda, 24-07-2024, 22:47 (121 dagen geleden) @ soundman2
Dan zou je gewoon een multimetermeter kunnen aansluiten. Als het zo vaak voor komt is de kans groot dat je het "meemaakt".
Het lijkt me dat de verlichting van de camper ook wel reageert op de netspanning, of werkt die altijd op 12 Volt. Anders een schemerlampje op de walstroom, liefst een gloeilampje, als dat in felheid varieert is het dubieus.
Henk dat is wel grappig. Ik dacht in de zelfde richting.
Alleen ik heb helaas geen multimeter meegenomen in de camper.
De verlichting is allemaal 12v en ook een gloeilamp 220 helaas niet bij mij.
Maar wel een goede tip voor volgende vakantie s naar andere campings.
Indien zich daar het verschijnsel voordoet, multimeter er bij halen en gloeilamp.
Ik zal verder nog te denken: in de avond was het gewoon bar, het ging echt heel vaak fout.
Is een relatief kleine camperplaats (12 campers). Iedereen inmiddels binnen, met gebruik van stroom, wellicht zal dat ook invloed hebben.
Groet
Frans
door Maurice , Dordrecht, 25-07-2024, 01:36 (121 dagen geleden) @ ffeilers
Zoek even lokale kringloop winkel.
Heb je voor 2 euro wel leuk tafellampje of zo.
door ffeilers , Breda, 25-07-2024, 10:07 (120 dagen geleden) @ Maurice
Zoek even lokale kringloop winkel.
Heb je voor 2 euro wel leuk tafellampje of zo.
Aan de campingeigenaar gevraagd, die heeft een ander apparaatje wat er straks tussen het aansluitpunt en de camper wordt geplaatst en wat ik met een app kan monitoren en recorden.
Bericht later welk apparaatje dat dan is.
De omvormer is van het type dat indien de campingeigenaar 6 ampere levert, zo n 1400 watt en ik meer zou gebruiken dan die 1400 watt de omvormer mbv de twee aanwezige lithium accu s het meerdere levert.
In de thuissituatie waarin ik natuurlijk 16A heeft hoeft die omvormer niet de hh accu s aan te spreken, wellicht is dat de reden dat het thuis altijd goed gaat.
Is het een mogelijkheid dat ik dat thuis naboots met een variac?
Ik heb wel een variac maar weet nu zo even niet welk amperage die heeft.
wordt vervolgd.
mvg
Frans
door Maurice , Dordrecht, 25-07-2024, 11:44 (120 dagen geleden) @ ffeilers
Begrijp ik niet.
Je stelt zelf toch max in?
Dan zeg je toch max 1000W als je thuis bent.
Of nog lager.
door ffeilers , Breda, 25-07-2024, 15:24 (120 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 25-07-2024, 15:32
Begrijp ik niet.
Je stelt zelf toch max in?
Dan zeg je toch max 1000W als je thuis bent.
Of nog lager.
Maurice,
Zie het plaatje van het bedieningspaneel.
De stand van "max strom" had ik zojuist op 5 gezet. (op het plaatje staat het NU weer anders)
Daarna de sendo aan van zo n 1500W.
Resultaat storingsmelding 27 op dat bedieningspaneel en stekker symbool in de camper (220v) weg. Maw vermoedelijk de schakelaar bij de campinghouder (is nu niet aanwezig). er uit en nu in de camper alleen 220v aanwezig dmv eigen voorziening.
Koelkast schakelt automatisch nu over naar gas verbruik.
Maar volgens mij betekent het dat het op "5"zetten , dus campingeigenaar wordt geacht weinig te leveren zou moeten resulterern in het feit dat de omvormer icm met de 2 lithiumaccus het vervraagde vermogen niet leveren.
Ik heb volgens mij ook nog je email adres, ik zal je de gebruiksaanwijzing in pdf naar je toe sturen.
groet
Frans
door Maurice , Dordrecht, 25-07-2024, 18:35 (120 dagen geleden) @ ffeilers
Die 8 A maximale levering camping, lijkt me dat op de camping boven de 8A daar aan de paal de zekering er uit gaat bij hogere afname?
OF gaat daar een of andere slimme techniek achter?
Dat de paal automatisch uitschakelt bij hogere stroom afname?
Leg eens uit hoe dat werkt.
Ik zie dat je de keuze schakelaar inderdaad nu op 8A hebt gezet.
Maar stel nu dat jouw module eigenlijk pas bij 8,3A werkelijk omschakelt.
en bv aan de paal de omschakeling bij 7,8A is.
Is denk ik allemaal niet exact achter de komma.
Dus als camping nu max 8A is, zet dan jouw instelling eens op 7A
Zien of dan wel oplost.
Straks als je thuis bent stel je paneel zo laag mogelijk in op bv 5A
Dat is dan omschakel punt.
Thuis heb je max 16A en die zekering gaat er gewoon helemaal uit.
Ik vermoed op bepaalde campings er iets elektronisch dan geregeld wordt.
Als bij camping elektronisch gaat, lijkt me dat er nog soort reset tijd in zit.
Immers anders blijft het indien net rond die 8A is maar steeds flipperen
als je net op 8.5A aan verbruik zit.
Als laatste kan nog zijn dat je koelkast zelf het opgeeft.
Bedoel als in korte tijd steeds geschakeld wordt tussen spanning en gas, de koelkast zegt,
ik ben er klaar mee, dat geschakel.
Bekijk dus of dat gebeurd, in korte tijd paar stroom pieken en je koelkast dus enkele malen
gaat schakelen.
door soundman2 , Wouw, 25-07-2024, 20:00 (120 dagen geleden) @ Maurice
Als laatste kan nog zijn dat je koelkast zelf het opgeeft.
Bedoel als in korte tijd steeds geschakeld wordt tussen spanning en gas, de koelkast zegt,
ik ben er klaar mee, dat geschakel.Bekijk dus of dat gebeurd, in korte tijd paar stroom pieken en je koelkast dus enkele malen
gaat schakelen.
Dan is de truc die ik gaf met Audacity misschien iets om inzicht te krijgen. Je hoeft dan noet een of ander duur meetapparaat te kopen/lenen/huren.
door Goldline , Oranjedorp, 25-07-2024, 13:28 (120 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 25-07-2024, 13:30
Indien je de koelkast op je 12volt camping-accu laat draaien en constant een acculader op het brakke lichtnet daar aansluit is het probleem op die camping toch opgelost?
een andere (mindermooie) oplossing is misschien een computer UPS ertussen van de juiste wattage.
--
Cees PA1DBA
door soundman2 , Wouw, 25-07-2024, 13:57 (120 dagen geleden) @ Goldline
Indien je de koelkast op je 12volt camping-accu laat draaien en constant een acculader op het brakke lichtnet daar aansluit is het probleem op die camping toch opgelost?
een andere (mindermooie) oplossing is misschien een computer UPS ertussen van de juiste wattage.
Vermoedelijk zal de (druppel-)lader het verbruik van de koelkast niet kunnen bijhouden.
door ffeilers , Breda, 25-07-2024, 21:39 (120 dagen geleden) @ ffeilers
Nu maar eens N4142E
op het volgende forum vond ik verschillende opmerkingen
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=45425
ik heb nu een dealer aangeschreven om te kijken of hij eventueel een oplossing kan brengen dmv het veranderen van de elecdtronica van de koelkast
opmerkingen uit dit forum:
EERSTE
k had in Spanje ook koelkast problemen.
Daar bleek de spanning ( 230 Volt) regelmatig maar net de 200 volt te halen.
Mijn meetpaneeltje was superhandig... je weet wel wat...
Heb jij toevallig een multimetertje bij je??
Meet de spanning dan eens, want een te lage spanning.... etc etc etc...
Event bij de Action kosten die dingen 4 euro.
Bij onze stek in Spanje was een Asia market.... die hebben ook die zooi... is er in jou buurt misschien ook eentje... indien nodig.
Want... de aangelegde spanning is wel eens oorzaak van dit pendelen...
Veel te veel spanningsverlies dus... de infra structuur is effe wat minder daar..
Mocht je idd een te lage spanning meten... helaas ... niks aan te doen nu.
Ik meen wel dat er een aanpassing was van Thetfort voor de N serie, maar of die bij jou er in zit... weet ik niet.
TWEEDE
Klopt, Thetford heeft in mijn caravan het control board vervangen voor een exemplaar die tot 180 V blijft werken.
DERDE
Het is zeker niet waar dat hij bij voldoende spanning uit zichzelf weer inschakelt. Wij hebben bij diverse jaren overwinteren in Spanje ook liggen tobben met dit probleem, en meerdere diepvries inhoud kunnen weggooien. Wij hebben op advies van Thetford Etten-Leur elektronica gemonteerd tussen de stroom aansluiting van de koelkast, sindsdien minder problemen maar het is nooit geheel opgelost, je weet ook niet tot welk niveau de spanning ooit zakt op de camping (als dat s’nachts gebeurd merk je er niks van). s’Morgens dan de koelkast weer starten op 230v die het dan gewoon weer doet geeft daarmee aan dat hij dus niet vanzelf weer start. Mogelijk dat dit bij nieuwe(re) modellen is verandert, maar bij ons gebeurde dat zeker niet. (3000 serie)
Onderstaande foto geeft het onderdeel weer wat de marge van spanning verlies compenseert.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
kabeldikte/lengte KAN DIT
door ffeilers , Breda, 26-07-2024, 12:54 (119 dagen geleden) @ ffeilers
Is er een technisch bezwaar om de camper even middels een variac van 2,5 A op 180v ingesteld aan te sluiten op de camper. Of .... doe ik dan gekke dingen en maak ik wellicht iets kapot.
Mijn bedoeling is om te kijken of de koelkast dan in de desbetreffende storing schiet.
De verbruikers op dat moment zijn dan de ingeschakelde omvormer (dat moet anders heb ik alleen maar 12 v) en de ebl en de koelkast.
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 26-07-2024, 13:18 (119 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 26-07-2024, 13:59
Een niet al te lange overbelasting is voor een regeltransformator doorgaans niet schadelijk. De windingen verbranden bij temperaturen boven 125 graden. Met het tussen schakelen van een ampèremeter, liefst RMS, kun je de boel in de gaten houden.
Als je er niet uitkomt, dan zou een UPS nog een oplossing kunnen zijn. Je bent dan onafhankelijk van allerlei zooi die er nu tussen zit.
Ik snap niet dat het allemaal zo gebrekkig werkt. Een koelkast die op 200 Volt niet goed meer werkt is al bedenkelijk. Dan heb je een omvormer die bij een brakke netspanning de zaak over moet nemen, wat kennelijk ook niet goed werkt. Het is steeds maar gissen wat er mis is door gebrek aan kennis bij de leverancier en de gebruiker die ook niet optimaal technisch begaafd is. Verder ontbreekt het dan ook nog aan geschikte apparatuur om lichtnetfouten te simuleren.
Zie het niet als een verwijt in jouw richting. Apparatuur die onder moeilijke omstandigheden zou moeten werken en verschijnselen vertoont als aangegeven is m.i. slecht ontwikkeld.
Ik heb dat ook meegemaakt bij versterkers voor concerten. Prima dingen, alles werd bewaakt, zelfs de netspanning. Evenwel als zo'n ding in een feesttent stond en er was even een dipje in de netspanning, dan ging de uP in reset en begon er een herstel- en restartprocedure van bijna een minuut. Nou heb je in een feesttent het niet altijd voor het zeggen over de netspanning. Als de boel dan een keer of tien op een avond even down gaat is het knokken.
Commentaar van de leverancier: "U moet zorgen dat u een stabiele netspanning heeft! "
Daar sta je dan met je apparatuur die echt een kapitaal gekost heeft.
Verder commentaar van de leverancier was dat bij wat minder netspanning de vervormingscijfers van de apparatuur niet meer gegarandeerd waren.........Tja bureau mannetjes, die nooit met de poten in de blubber staan.
Overigens heb ik voor de klant destijds de voeding van de versterker zodanig gewijzigd datde processor pas in reset ging beneden 150 Volt. Dat de versterker bij een lage netspanning een paar procent vervormt in plaats van 0,01% is helemaal geen probleem. 10% is nog heel acceptabel......
De versterkers zijn daarna nog jaren in gebruik geweest. Een spanningsval naar 150 volt is echt een zeldzaamheid, dan is er echt wat mis met de stroomvoorziening, een brakke generator ofzo. Normaal mogen afwijkingen in de netspanning optreden van +/- 10%. Bij 230 Volt is dat dus 207.....246 Volt.
Vraag is de koelkast uitgerust met een compressor of met een peltier element (solidstate koeldiode).
In het geval van heel lange en dunne voedingskabels zou het zomaar kunnen dat een compressor een wat grotere startstroom trekt, waardoor de spanning daalt en de motor de tegendruk niet overwint. Bij een kabel van 1,5mm2 en 50 meter lengte denk ik niet dat er een probleem mag zijn. Ik kan je wel aan diverse lengtes en diktes helpen om thuis wat te testen. Bij mijn geluidsinstallaties heb ik allerlei lengtes en diameters op haspels. Live uitproberen is dan gewoon mogelijk. Ook een stevige variac is hier voorhanden.
door ffeilers , Breda, 26-07-2024, 16:19 (119 dagen geleden) @ soundman2
Een niet al te lange overbelasting is voor een regeltransformator doorgaans niet schadelijk. De windingen verbranden bij temperaturen boven 125 graden. Met het tussen schakelen van een ampèremeter, liefst RMS, kun je de boel in de gaten houden.
Als je er niet uitkomt, dan zou een UPS nog een oplossing kunnen zijn. Je bent dan onafhankelijk van allerlei zooi die er nu tussen zit.
Ik snap niet dat het allemaal zo gebrekkig werkt. Een koelkast die op 200 Volt niet goed meer werkt is al bedenkelijk. Dan heb je een omvormer die bij een brakke netspanning de zaak over moet nemen, wat kennelijk ook niet goed werkt. Het is steeds maar gissen wat er mis is door gebrek aan kennis bij de leverancier en de gebruiker die ook niet optimaal technisch begaafd is. Verder ontbreekt het dan ook nog aan geschikte apparatuur om lichtnetfouten te simuleren.
Zie het niet als een verwijt in jouw richting. Apparatuur die onder moeilijke omstandigheden zou moeten werken en verschijnselen vertoont als aangegeven is
m.i. slecht ontwikkeld.
Hoi Henk,
Ik zie het zeker niet als verwijt. Het probleem is dat het een moeilijke samenwerking is tussen: Camper bedrijf wat de totale installatie heeft verzorgd tegen niet onaanzienlijke kosten. De plaatsing van de apparatuur plaats vond in een bij hetzelfde bedrijf gekochte camper met daarin de Thetford N4142E koelkast, die blijkbaar ook bij andere campeerders dezelfde problemen geeft. Ik op forums vond dat daar een oplossing voor is. Vandaag gebeld met Thetford in Etten Leur ... maar die verwijzen mij dan weer naar de dealer. Henk Pen , waar de camper vandaan komt is ook dealer. Maar ik belde maar een andere Lindberg in Molenschot, druk druk druk, hebben geen tijd, klantenstop. Daarna met Treffers in Ooosterhout, bereidwillig maar we gaan vandaag met vakantie, verder kontakt over 4 weken. Thetford in Etten Leur gaf nog wel aan dat als ik er niet uitkwam ik wel een email naar hen kon zenden. Dat ga ik dan maar vanavond eens doen.
En ja ... ik ben niet zo n techneut als jij en Maurice en anderen hier op het forum, maar vind dat ik eigenlijk toch wel meer dan gemiddelde kennis heb in vergelijking met andere camper eigenaars.
Ik denk zelf dat het proces in de omvormer ligt die rekening houdt met wat de campingeigenaar levert. Ik ben ervan overtuigd dat de camping waar ik stond een niet gedeelde 6A aansluiting heeft zonder spanningsval. Dan moet ik eigenlijk vanuit gaan dat het mis gaat in de omvormer in de camper en dat deze op bepaalde momenten een spanningsval heeft waardoor de koelkast in storing gaat. Maar als ik hierover in overleg ga met de dealer die alles geinstalleerd heeft dan wordt dat natuurlijk een moeilijk verhaal en hoe bewijs ik dat de omvormer "soms"niet goed werkt, als dat al het geval is.
Het eerste wat ik nu eigenlijk echt wil weten is als de spanning die ik aan de camper lever 180v is gaat de koelkast dan inderdaad gelijk in storing.
Dat was dus de reden van mijn vraag vanochtend: kan ik de variac die ik heb , gezekerd, 2,5A met een gerust hart aanssluiten op de camper met 180 volt instelling. Ik begin natuurlijk eerst met 220v maar ga daarna kijken hoe de koelkast op een dalend voltage reageerd.
Rechstreeks de koelkast op de variac aansluiten is een lastig karwei, ik kan daar moeilijk bijkomen. Ik weet dus ook niet helemaal zeker of de ebl en omvormer eigenlijk wel goed kunnen blijven werken bij een voltage van 180A.
hartelijke groet,
Frans uit Breda
door soundman2 , Wouw, 26-07-2024, 19:01 (119 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 26-07-2024, 19:08
Als er walstroom is, lijkt me dat de omvormer niets doet, behalve de netspanning in de gaten houden, net als een UPS
Als de omvormer de netspanning te laag vind, dan zou hij toch op accubedrijf moeten overgaan om 220 volt is stand te houden.
Blijft wel apart dat je niet op alle plaatsen de storing hebt, je zou inderdaad toch gaan denken aan problemen met de walstroom.
Heb je thuis ook plaats om daar eens op de netspanning aan te sluiten. Meestal zijn woningaansluitingen wel oké. Je kunt dan ook het effect van lange kabel testen vs een korte kabel etc. Het weghalen van de netspanning zou binnen de accutijd niet tot storing mogen leiden, hoogstens een melding.