Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren (Toestel of techniek)

door Gert Wouters @, 27-07-2024, 13:21 (43 dagen geleden)

Een goede vriend van mij is oldtimer liefhebber. Even terug kocht en restaureerde hij een Mercedes 280SL uit 1970.
Ingebouwde autoradio waarvan sprake in onderwerp is defect en hij vroeg mij die werkend te maken.

De radio bestaat uit het radiogedeelte en versterker/voedingsgedeelte. Dit laatste is abusievelijk in de auto gebleven, dus de elektronica moet even wachten.

Tot daar het verhaal van die radio.
De zenderzoekknop lag helemaal los in het toestel.
Men moet de knop blijkbaar in een bladveertje hangen en diens wormpje op het wormwiel vastduwen.

Nu heb ik nog een koperen ring over. Heeft iemand een idee hoe en waar die te bevestigen?
Op foto’s en Youtube filmpjes is te zien dat de ring vlak tegen die bladveer aandrukt. Geen idee hoe dat kan vastgezet worden.

Zoals ik het nu opgebouwd heb is het werkend, maar goed, die ring zit er niet voor niks natuurlijk…

Wie heeft ervaring met deze autoradio’s?

Tnx!

[image]

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-07-2024, 14:16 (43 dagen geleden) @ Gert Wouters

Dag Gert,
Heb even in mijn service doc gekeken en de blokkering op de as is verdwenen.
Je zou daar een gaatje kunnen boren om er een blokkering pen in proppen.
Hierbij nog een tekening uit de doc.
Succes en groet, Ben

[image]

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Gert Wouters @, 28-07-2024, 17:07 (42 dagen geleden) @ Ben

Bedankt Ben om dit even in te scannen en te uploaden. :)
Van gisterenavond ben ik al aan het kijken op die scan wat je nu bedoelt met blokkering van die pen. Nu heb ik het eindelijk door: die twee "beentjes" waar het ringetje over geschoven zit.

Bedankt voor de tip! dan knutsel ik tzt wel wat in elkaar.

Eerst even wachten tot de eigenaar ook het versterkergedeelte aflevert, dan kan ik hem toch al elektronisch proberen in orde te maken!

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-07-2024, 17:30 (42 dagen geleden) @ Gert Wouters

Dacht al, wat doet hij er lang over maar inderdaad de ring zit klem tussen de "beentjes".
Daarmee drukt hij op de veer zodat de as dan niet kan wegschuiven.
Een ander idee is (als de as 6mm is) om er een halve potmeterkoppeling over te schuiven.
(er moet dan nog wel draairuimte zijn)
Met de schroefjes kun je de ring of alleen de koppeling zelf dan vastzetten.
Voor de service doc weet je me wel te vinden.
Alleen wij vertrekken over 14 dagen weer naar onze stacaravan voor een week of 5 of 6.
Succes en groet, Ben

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Gert Wouters @, 28-07-2024, 19:13 (41 dagen geleden) @ Ben

Wel ik heb alleen het technisch schema van zowel het radio als versterker gedeelte. De printlayout heb ik niet gevonden.
Mocht je die nog hebben.... De print heeft geen bedrukking voor zover ik kan zien. Dan is een layout erg gemakkelijk.

Volgens de eigenaar kwam er geen noot muziek uit dat ding, dus wellicht ga ik nog wat mogen sleutelen aan de elektronica ook.

Opnieuw met dank...

Gert

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-07-2024, 20:09 (41 dagen geleden) @ Gert Wouters

"De printlayout heb ik niet gevonden. Mocht je die nog hebben.... De print heeft geen bedrukking voor zover ik kan zien. Dan is een layout erg gemakkelijk.".
De printlayout(s) staan in de doc met afregel en andere info in het Duits.
Stuur maar een pm dan verzend ik hem met een transfer, hij is 12mb groot.
Groet, Ben

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door willem kombi @, badhoevedorp, 10-08-2024, 09:34 (29 dagen geleden) @ Ben

Geweldige radio's die Beckers, heden ten dage nog prijzig ook. zaten alleen in de duurdere klasse auto's. Heb je dus eer van je werk en is het geen liefde oud papier.
I.p.v. het klem ringetje niet beter een busje draaien met een borgschroefje??

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door Gert Wouters @, 10-08-2024, 10:02 (29 dagen geleden) @ willem kombi

Dat van dat busje was eigenlijk het plan. Een collega had wellicht nog wat liggen om mee te knutselen en ging er tijdens z'n vakantie naar op zoek.

De eigenaar van de Mercedes 280SL uit 1970 ging als hij ging toeren en ik was thuis hier nog eens stoppen. De versterkerunit zit wellicht nog in de auto en hij vond het een goed plan om die er samen even uit te halen. Tot dan ligt de radio hier ergens in een doos te wachten. Ben ik niet kwaad voor, want met het mooie weer zit ik liever niet al te vaak in m'n keldertje te prullen :-D

Inmiddels toch al een mooie service manual in bezit. Met erg gewaardeerde dank aan Ben trouwens.

To be continued...

Becker Europa TR autoradio; zenderknop terug monteren

door willem kombi @, badhoevedorp, 10-08-2024, 12:53 (29 dagen geleden) @ Gert Wouters

Dat klopt die zit vast achter de radio en met een multi-strekker zijn ze verbonden.Heb in mijn benzen Blauwpunkt Frankfurt zitten, net zo goed , allen de naam is wat minder.

powered by my little forum