Samsung smart tv - ratel in het geluid (Toestel of techniek)
door JohanB , Sleidinge (BE), 30-07-2024, 17:48 (115 dagen geleden)
Bij een Samsung UE40F6400 tv is een storend ratelend, knisperend, ... geluid te horen. Dit is geen brom. Waar beginnen met zoeken?
Op internet vind in op verschillende site de (uitgebreide) service handleiding maar daarin ontbreekt telkens
hoofdstuk 5: de schema's.
Heeft iemand de schema's van dit toestel of kan iemand me een tip geven waar ik ze kan vinden?
Alvast dank voor mogelijk advies.
Johan
Samsung smart tv - ratel in het geluid
door Ben , Waddinxveen, 30-07-2024, 18:52 (115 dagen geleden) @ JohanB
Klopt, er zit geen blad.5 schema in maar wel het gegeven dat het een U85a board betreft.
Zoek dan naar de UN32F4300AF die ook dat board heeft en je ziet dat die een blad 5 heeft.
Dit zijn echter blokschema's, maar misschien heb je daar iets aan.
Succes en groet, Ben
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 30-07-2024, 20:41 (115 dagen geleden) @ JohanB
Wanneer hoor je het geluid?
Komt het uit de speakers? Zo ja, komt het ook uit de hoofdtelefoon?
door JohanB , Sleidinge (BE), 30-07-2024, 21:13 (115 dagen geleden) @ JohanB
Dank voor jullie reacties.
Maarten, geluid in koptelefoon is ok. Enkel de luidsprekers, links & rechts.
Grts - Johan
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 30-07-2024, 21:25 (115 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-07-2024, 21:27
Dan zou je aan de eindtrap, de voeding van de eindtrap of de luidsprekers zelf denken. Is het een constante ratel of bijvoorbeeld alleen op de pieken van het geluid?
door JohanB , Sleidinge (BE), 30-07-2024, 21:43 (115 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik ga beginnen met het eenvoudigste: de luidsprekers eens testen. Het zou me verwonderen moesten ze beide defect zijn maar het kan.
Constante ratel. Niet overdereven maar zeker storend.
Wordt verveolgd.
Johan
door MarcelvdG , 31-07-2024, 08:49 (114 dagen geleden) @ JohanB
Als het een 50 Hz- of 100 Hz-ratel was en het niveau zou varieren over de dag, zou het een flink in capaciteit teruggelopen voedingselco kunnen zijn - waarschijnlijk aan de primaire kant van een schakelende voeding. Maar goed, het is omschreven als "geen brom".
door soundman2 , Wouw, 31-07-2024, 09:59 (114 dagen geleden) @ MarcelvdG
Dan denk ik dat beeld vele malen eerder inde problemen komt. TS gaf bvendien aan dat de hoofdtelefoonversterker ook storingsvrij is.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-07-2024, 10:10 (114 dagen geleden) @ JohanB
Ik denk gezien het constante karakter eerder aan de eindtrap of de voedingslijn.
De eindtrap is ongetwijfeld klasse D, dus kan rare dingen doen in geval van storing.
door Goldline , Oranjedorp, 31-07-2024, 16:22 (114 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bij de Beovision 6-26" (B&o) is het ook nooit goed gekomen met geruis en gepruttel uit de speakers.
Bij alle exemplaren hoorbaar, zeker als je hem als computer-monitor gebruikt.
Verder is de ervaring met reparatie aan classe D eindtrappen dat bij het meten er al vaak fets uitvliegen.
Dan hebben we het nog maar niet over de hoogfrequent bende die de luidsprekerkabels uitstralen.
Bij losse speakers zou je afgeschermde kabels moeten verplichten.
--
Cees PA1DBA
door RenéDaemen , Zaanstreek, 31-07-2024, 11:17 (114 dagen geleden) @ JohanB
Johan
Het geluid van de tv is toch meestal ondermaats allen voor spraak geen laag
Zou verder niks aan doen op je hoofdtelefoon uitgang kabel naar versterker als je veel muziek en films kijkt of actieve speakers
Tv’s zijn 5 jaar al niet haalbaar om te repareren onderdelen niet meer lever baar economisch noemen ze het total loss
Of geluid afnemen van je interactieve tv box of media box .
Is probleem binnen de garantie van 2 jaar hoort fabrikant het op te lossen.
Ik gebruik de eigen speakertjes niet eens . Crt toestellen waren veel beter in geluid
Mvg René
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 31-07-2024, 13:37 (114 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-07-2024, 13:41
Het is vaak geen probleem om een gebruikt mainboard te vinden (BN94xxxxx nummer op de sticker, niet op de silkscreen!). Zelfs nieuw zijn ze nog wel eens langer da 5 jaar beschikbaar, zo lang de voorraad strekt. Anders wellicht een elco, een spoel of een eindtrap vervangen (hetelucht meestal noodzakelijk, zijn geen gewone IC's meer).
Inderdaad mee eens dat het geluid om te beginnen al niet fantastisch is.
door ruudam , Utrecht, 01-08-2024, 00:48 (114 dagen geleden) @ RenéDaemen
T rottige is dat nieuwere decoders geen analoge geluidsuitgangen meer hebben.
Ook geen analoge video uitgang voor aansluiting op je oude CRT.