Onduidelijke dingen in een phil portable radio. (Toestel of techniek)
Dit is het schema van een phil portable die opmerkelijk gevoelig is op am. Maar op het onduidelijke schema is '1' de ferriet en 2 de zelfoscillerende mixer ? Maar die zit aan de antenne zonder een buffertrap ? En wat doet diode '3' ?
De diode 4 is detectie maar wat doet diode 7 daar? Ik heb geen idee. Verder zie je bij 7 dat het ding op negatieve spanning loopt terwijl overal NPN'en gebruikt worden. En NPN'en van onbekend type in een receiver van 1980.
Onduidelijke dingen in een phil portable radio.
Zal wel het een en ander fout zijn in het schema. Om welk type gaat het? 90AL... of D.... doorgaans.
Een zelfoscillerende mengtrap met 1 transistor, en daarna een MF trap met 2 transistors is heel gebruikelijk. Eigenlijk heel standaard.
De diode snap ik ook niet, maar het schema is niet goed leesbaar.
De + aan massa, is ook helemaal niet gek. Bijna alle kringen zitten in de collector en dan naar de +, dus hier massa. Alle afscherm behuizingen kunnen dan ook direct aan massa. De transistoren zitten via een weerstandje naar de min, waarbij de emitter via een ontkoppel C ook aan de massa zit. Misschien geeft dit zelfs een betere ontkoppeling van de verschillende kringen, en bepaald dit mede de gevoeligheid.
Piet
zowel diode 4 als diode 7 hebben als functie te dempen bij sterke signalen, limiters dus. 4 voor AM, 7 voor FM. Zo raken de volgende trappen niet overstuurd.
De + aan de massa lijkt me een overblijfsel uit het Ge tijdperk, en oude gewoontes van de tekenaar/ ontwerper. Er zijn evengoed schema's bij Philips uit die tijd met de - aan de massa.
een voorbeeld van de generatiekloof?
Ik kan me niet herinneren ooit een schema gezien van buizen of transitorradio voor omroewp met een buffertrap na de oscillator.
Wel dat er een aparte transistor in zit voor de oscillator en voor mixer.
Hier is overigens een extra MF trap voor FM.
De limiter diode kom je al tegen bij vrij vroege tr radioos. Wordt vaak bij Philips aangeduid als onderdeel vd AGC.
Ook hier weer: vermeld svp typenummer zodat eventueel naar een duidelijker schema gezocht kan worden, dit onduidelijke schema maakt dat er weer van alles gegist wordt waar je niet echt mee geholpen bent...