SATA harddisk op USB poort (Algemeen)
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 13:05 (110 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2024, 13:18
Ik wil een SATA harddisk aansluiten op een USB poort (model Western Digital WD5000AAVS). Door talloze aanbieders worden daar verloopkabels voor aangeboden,
Maar werkt dat wel?
Volgens de gegevens hebben de SATA disks twee voedingsspanningen nodig, 12 en 5 Volt Daarbij kan de gevraagde stroom tot ca 1A oplopen. Ik zou denken dat zo'n kabel dan zelf voor de voeding zorgt, maar ik zie nergens kabels met bijv. een losse netadapter.
Voor een 3,5 inch disk is het simpel, die hebben maar één spanning nodig, 5 Volt.
Hoe werkt het?
SATA harddisk op USB poort
door henk vdb , Breda, 07-08-2024, 13:17 (110 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 07-08-2024, 13:37
Ik heb dit apparaat en dat werkt prima:
Met dit apparaat is het ook mogelijk om stand alone (zonder PC) exacte copieen van schijven te maken, zolang de doelschijf qua capaciteit even groot of groter dan het origineel is.
Ik heb dat al diverse malen met succes gebruikt om een systeem over te zetten op SSD.
Kost ongeveer 54 euro maar ik heb er al veel plezier van gehad.
Als je voor een ander merk/type gaat let dan op wat de max. capaciteit is die het ding aankan, het door mij genoemde type kan twee 12 TB schijven aan.
Omdat jouw schijf uit een NAS komt is de kans vrij groot dat deze als ext3 of ext4 geformatteerd is. Voor windows heb je dan een geschikte driver nodig; op een linux systeem zal deze waarschijnlijk direct te benaderen zijn, bij mij onder Linux Mint in ieder geval wel.
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 13:35 (110 dagen geleden) @ henk vdb
Ik heb een laptop waarop ik linux mint heb staan. Het draait goed,maar het opstarten duurt wel een minuut of vijf. Ik heb niet uitgezocht waarom.
door henk vdb , Breda, 07-08-2024, 14:28 (110 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door henk vdb, 07-08-2024, 14:37
Ook nog hier gevonden voor 40 euro (inclusief verzendkosten) ...
door Ben , Waddinxveen, 07-08-2024, 13:33 (110 dagen geleden) @ soundman2
Je kunt beter voor deze drive een harddisk case kopen.
Deze hebben vaak een dubbele usb connector om de drive aan het draaien te krijgen.
Succes en groet, Ben
door electron , eindhoven, 07-08-2024, 15:26 (110 dagen geleden) @ soundman2
Zo'n Docking station is een prima tijdelijke oplossing om een HD te benaderen.
https://www.coolblue.nl/product/898777/act-ac1500-2-5-3-5-sata-docking-station.html
Ik vermoed dat het de drive uit die WD-MYBOOK van je betreft.
Je kunt het proberen- maar ik vermoed dat die data ontoegankelijk is door encryptie.
Mogelijk is die drive in orde, maar de WD-MYBOOK besturing defect.
Je zou die drive eigenlijk in een 2e WD-MYBOOK moeten testen.
Ben@
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 17:03 (110 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2024, 17:47
Zo'n Docking station is een prima tijdelijke oplossing om een HD te benaderen.
https://www.coolblue.nl/product/898777/act-ac1500-2-5-3-5-sata-docking-station.html
Ik vermoed dat het de drive uit die WD-MYBOOK van je betreft.
Je kunt het proberen- maar ik vermoed dat die data ontoegankelijk is door encryptie.
Mogelijk is die drive in orde, maar de WD-MYBOOK besturing defect.
Je zou die drive eigenlijk in een 2e WD-MYBOOK moeten testen.
Ben@
Ik heb ook het idee, dat MYBOOK faalt . De disk hoor je draaien, maar de blauwe leds op het book zelf branden niet en ook de toets geeft geen reactie. De bijhorende adapter geeft netjes 12 volt af. Na het verwijderen van de spanning en weer terug aansluiten gingen de leds niet meer aan.
Tja, een tweede Mybook heb ik helaas niet.
Vond wel iets op MP
Het is inderdaad de bewuste schijf
door henk vdb , Breda, 07-08-2024, 18:10 (110 dagen geleden) @ soundman2
Wat electron al zegt wordt ook hier omschreven:
Je hebt dus vermoedelijk een zelfde Mybook nodig om de schijf te kunnen lezen helaas.
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 19:22 (109 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2024, 19:24
Ik vond deze advertentie op MP nr 2111105356. Vind de prijs wel het proberen waard. Als mijn schijf niet uit te lezen is, heb ik hoop ik, wel weer een werkend systeem.
Op mijn back-up staan kopieën van de harddisks in mijn PC's en die werken nog gewoon.
Wordt dus gewoon weer kopiëren naar een ander systeem. Blijft de vraag of de back-up software die nu op elke pc staat kan praten met het ding van MP.
Als ik het aangegeven stuk lees zou dat betekenen dat mijn eventueel niet defecte harde schijf niet uit te lezen is met een identieke Mybook zoals ik nu heb. Is de hardware encryptie dan uniek voor elk systeem?
door henk vdb , Breda, 07-08-2024, 20:37 (109 dagen geleden) @ soundman2
Is de hardware encryptie dan uniek voor elk systeem?
Dat weet ik helaas niet maar proberen kan altijd natuurlijk.
Gelukkig dat er alleen (?) back-ups op de schijf staan die niet direct nodig zijn.
door electron , eindhoven, 07-08-2024, 22:04 (109 dagen geleden) @ soundman2
Mijn vermoeden is dat WD MyBook alleen standaard encryptie gebruikt op de NETWERK usb drives.
Dat- om de data veilig te stellen op netwerk en cloud omgeving. Maar- weet het niet.
Dus als je op MPlaats iets zoekt: letten op die netwerk aansluiting.
Mogelijk kun je dan de data instellingen van de oude drive invoeren???
MP op eigen risico (30euro)- is GOK.
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/harde-schijven/m2115557607-wd-mybook-cloud-net...
Ben@
door Hersteller , Haarlem, 07-08-2024, 20:40 (109 dagen geleden) @ soundman2
Een 3,5" HDD kan niet draaien op de energie van een standaard USB poort (5V, 0,5A). Ook oudere 2,5" HDD´s hadden daar niet genoeg aan en moest je voeden uit 2 USB poorten d.m.v. een tweede kabeltje. Encryptie staat vaak standaard niet aan. Er zijn drivers voor windows om ext3 en 4 te lezen; https://www.quora.com/Can-you-get-EXT3-4-drivers-for-Windows-10
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 20:46 (109 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2024, 20:47
Een 3,5" HDD kan niet draaien op de energie van een standaard USB poort (5V, 0,5A). Ook oudere 2,5" HDD´s hadden daar niet genoeg aan en moest je voeden uit 2 USB poorten d.m.v. een tweede kabeltje. Encryptie staat vaak standaard niet aan. Er zijn drivers voor windows om ext3 en 4 te lezen; https://www.quora.com/Can-you-get-EXT3-4-drivers-for-Windows-10
Ik gaf al aan, dat ik nog een (knutsel-) laptop heb, die ook linux aan boord heeft. Wekt dat niet, ha ik de andere drivers installeren. Voor welke versies van windows zijn deze drivers?
Overigens heb ik thans nog geen mogelijkheid om usb met een 3,5"" drive te koppelen.
door Hersteller , Haarlem, 07-08-2024, 21:09 (109 dagen geleden) @ soundman2
Bij Megekko € 28,- of in een oude PC, extX driver werkt i.i.g. t/m Win10.
door Ben , Waddinxveen, 07-08-2024, 21:13 (109 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 07-08-2024, 21:30
Waarom wil je dat eigenlijk aan USB???, je hebt vast nog wel een PC staan met Sata kabels.
Sluit dat eerst aan en kijk of er leven in zit voordat je verder prutst.
Sorry maar hier word ik dan altijd heel erg moe van.
Groet, Ben
door soundman2 , Wouw, 07-08-2024, 21:29 (109 dagen geleden) @ Ben
je hebt vast nog wel een PC staan met Sata kabels
Vertel me dan even waar ik in mijn huis moet zoeken.......
door Ben , Waddinxveen, 07-08-2024, 22:00 (109 dagen geleden) @ soundman2
Af en toe lijkt het of je overal verstand van hebt en dan strooi je hier toch je problemen.
Eerst je disk uit het kastje halen (garantie 3 jaar?) en dan ikke niet meer weten.
Koop dan een gewone desktop PC, mag 2e hands en duik er eens in.
Kun je lekker testen en misschien ga je dan begrijpen hoe het werkt.
Zie hier de laatste tijd allemaal dure spullen voorbij komen met gebreken.
Ik ben van mening dat als je dure spullen aanschaft en het gaat stuk, koop je gewoon nieuw.
Daar heb je geen advies voor nodig, geld zat.
Repareren doe je alleen als je zuinig bent en begrijpt of wil begrijpen hoe het werkt.
Zo dat ben ik kwijt.
Groet, Ben
door Hersteller , Haarlem, 07-08-2024, 23:32 (109 dagen geleden) @ Ben
Waar ben ik in terecht gekomen?
door henk vdb , Breda, 08-08-2024, 00:02 (109 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door henk vdb, 08-08-2024, 00:03
Elektronica is een breed vakgebied en we kunnen niet overal verstand van hebben en we hebben ook niet van alles in huis om op elk vlak alles te kunnen diagnostiseren.
Audio is een heel ander gebied dan PC hardware/software/firmware dus waarom zou dit probleem niet door soundman2 voorgelegd mogen worden?
Een beetje vriendelijker mag wel vind ik, maar misschien heb je je dag niet, Ben.
door Ben , Waddinxveen, 08-08-2024, 10:42 (109 dagen geleden) @ henk vdb
Dag Henk, ja ik schoot uit mijn slof en het was warm op zolder.
Wij zitten op dit forum om elkaar zoveel als mogelijk te helpen bij problemen of vragen.
Maar als er dan antwoord is gegeven met (in rood) aangegeven data informatie van de WD.
Dan weet je dat 1x USB te weinig stroom levert en dat weet deze ervaren topicstarter ook wel.
Het daarna gaan “dwarrelen” via een Docking station en dan naar MP was mij even teveel.
Groet, Ben
door soundman2 , Wouw, 08-08-2024, 11:18 (109 dagen geleden) @ Ben
Dag Henk, ja ik schoot uit mijn slof en het was warm op zolder.
Wij zitten op dit forum om elkaar zoveel als mogelijk te helpen bij problemen of vragen.
Maar als er dan antwoord is gegeven met (in rood) aangegeven data informatie van de WD.
Dan weet je dat 1x USB te weinig stroom levert en dat weet deze ervaren topicstarter ook wel.
Het daarna gaan “dwarrelen” via een Docking station en dan naar MP was mij even teveel.
Groet, Ben
Ik heb zelf aangegeven dat een USB aansluiting van bijv een laptop de drive niet trekt, althans mijn twijfel was groot, mede door het ontbreken van 12 Volt.
Een docking station was niet mijn eerste keus
Ik heb geen computers verder met SATA aansuiting.
OP MP vond ik een zelfde soort MYBOOK voor een aantrekkelijke prijs. UIt de discussie blijkt dat het helemaal niet zeker is of dan aangetoond kan worden wat er echt defect is vanwege hardware encryptie etc.
Probleem als je ook oudere computers aan de gang hebt, is dat nieuwe software er niet altijd op wil draaien en oudere software ook niet op nieuwe PC's.
Evenwel moet je die oude spullen soms in de lucht houden, omdat veel randapparatuur anders ook niet meer werkt.
Een voorbeed:
Voor mijn radiohobby gebruik ik software van MOTOROLA. Die wordt al jaren niet meer ondersteund. Zonder die software worden sommige dingen waardeloos.
Vergelijk het maar met iemand die een groot aantal onvervangbare videotapes heeft en nergens meer een video op de kop kan tikken. Zelfs TV-studio's kampen met dat probleem.
door Ben , Waddinxveen, 08-08-2024, 12:34 (109 dagen geleden) @ soundman2
Henk, ik heb je aangegeven dat er cases te koop zijn voor weinig met een dubbele USB kabel.
Hiermee kun je de WD drive in je oude laptop testen of hij herkent gaat worden.
Daaruit kun je concluderen of de fout in de MYBOOK case zit of dat de WD drive is overleden.
(Het kopen van MYBOOK case via MP lijkt mij niet verstandig, mogelijk zit daar ook een fout in.)
Indien de WD drive is overleden kun je dan overwegen een nieuwe drive in MYBOOK te plaatsen.
“Probleem als je ook oudere computers aan de gang hebt, is dat nieuwe software er niet altijd op wil draaien en oudere software ook niet op nieuwe PC's.”
Vindt ik kletskoek en heb zelf een Intel I5 al jaren draaien met W7 op 32bits.
Omdat ik mijn oude scanner en printer niet wil inleveren voor een nieuw W10/W11 64bits systeem.
Heb al eens uitgelegd dat 64bits alleen goed is voor spelletjes fanaten en de portemonnee van MS.
Laatst heb ik nog iemand geholpen die terug wilde naar W7 omdat zijn labelprinter niet meer werkte.
Programma’s uit W7 werken gewoon in W10/W11, maar dat is niet geldig voor de drivers.
De drivers uit W7 werken NIET in een W10/W11 computer en dat is het probleem.
Hoop dat dit verhaal wel duidelijk is en je ermee verder kan.
Succes en groet, Ben
SATA harddisk op USB poorte
door soundman2 , Wouw, 08-08-2024, 13:26 (109 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2024, 13:34
Henk, ik heb je aangegeven dat er cases te koop zijn voor weinig met een dubbele USB kabel.
Hiermee kun je de WD drive in je oude laptop testen of hij herkent gaat worden.
Daaruit kun je concluderen of de fout in de MYBOOK case zit of dat de WD drive is overleden.
Ik gaf aan dat USB gen 12 Volt levert voor de drive en dat het dus iets moest zijn met een externe voeding.
Momenteel heb ik niets waarop ik de drive kan aansluiten.
(Het kopen van MYBOOK case via MP lijkt mij niet verstandig, mogelijk zit daar ook een fout in.)
Voor 25 euro was ik bereid om dat risico te aanvaarden.
Indien de WD drive is overleden kun je dan overwegen een nieuwe drive in MYBOOK te plaatsen.
Dat is soms geen sinecure. Voor dat ik MYBOOK had had ik een andere back-up disk en de drive daarvoor was niet simpel geschikt te maken. Buiten formatteren moesten er ook nog extra files op staan etc.
“Probleem als je ook oudere computers aan de gang hebt, is dat nieuwe software er niet altijd op wil draaien en oudere software ook niet op nieuwe PC's.”
Vindt ik kletskoek en heb zelf een Intel I5 al jaren draaien met W7 op 32bits.
Omdat ik mijn oude scanner en printer niet wil inleveren voor een nieuw W10/W11 64bits systeem.
Heb al eens uitgelegd dat 64bits alleen goed is voor spelletjes fanaten en de portemonnee van MS.
Win7 heb ik ook gehad hoor, maar ik ben destijds gestart met DOS3.1 ofzo.
Ik heb bij apparatuur nog programma's uit die tijd en die gaan echt niet werken op Win 7 of hoger.
Ik hoef helemaal geen 64 bits, maar om een voorbeeld te noemen, ik heb een fraaie inkjet staan van HP dubbelzijdig. Met de komst van win7 werkte de driver niet meer en de dubbelzijdige functie verdween daardoor. Onder XP werkt het allemaal nog prima.
Ik draai op de windows pc nog databases met gebruik van DOSBOX, werkt goed, maar kan ook niet alles
Om fatsoenlijk het www op te gaan kun je beter niet al te oude software gebruiken, zoals bijv XP. Je mist dan belangrijke updates etc. Zelf sites van de banken geven aan dat je met oude software werkt en dat die niet altijd veilig meer is.
Laatst heb ik nog iemand geholpen die terug wilde naar W7 omdat zijn labelprinter niet meer werkte.
Programma’s uit W7 werken gewoon in W10/W11, maar dat is niet geldig voor de drivers.
De drivers uit W7 werken NIET in een W10/W11 computer en dat is het probleem.
Hoop dat dit verhaal wel duidelijk is en je ermee verder kan.
Succes en groet, Ben
SATA harddisk op USB poorte
door Ben , Waddinxveen, 08-08-2024, 14:33 (109 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 08-08-2024, 15:26
"Win7 heb ik ook gehad hoor, maar ik ben destijds gestart met DOS3.1 ofzo.
Ik heb bij apparatuur nog programma's uit die tijd en die gaan echt niet werken op Win 7 of hoger."
Toch is het jammer dat men er steeds overheen leest of het niet wil begrijpen.
Met Tiny Basic ben ik ooit begonnen, daarna DOS en XP en die werkte op 32bits.
Alles bleef werken op W7 32bits toen ik daar naar over ging.
Maar als je W7 installeert met 64 bits gaat er van alles fout met die drivers.
Daarbij komt dat mensen zich van alles laten aanpraten over beveiliging.
Een Virusscanner is altijd belangrijk en geen rare linken aanklikken.
Af en toe al die Cookies wissen en een Image maken.
Kreeg laatst nog zo'n dom mailtje met "Hallo Bunqer" en of ik hier even wilde klikken.
Heeft niets met beveiliging te maken maar met logisch denken.
Bij mij heeft de bank nog nooit iets opgemerkt dat W7 niet meer onderhouden zal worden.
Misschien maar beter zo, omdat elke update wel voor nieuwe problemen zorgt.
Ik hoop dat er iemand bij je in de buurt je kan helpen om naar die harddisk te kijken.
Jammer dat je ver weg woont anders had ik dat wel willen oppakken.
Groet, Ben
door soundman2 , Wouw, 08-08-2024, 10:59 (109 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2024, 11:04
Tja Henk, de stelligheid waarmee sommige dingen beweerd worden....
Ik heb dus geen enkele PC waar ik de drive direct op kan aansluiten.
De oudere hebbens de paralellkabel en de laptopjes 2,5"drives zonder kabels. overigens heb ik wel usb adapters om die kleine drives extern aan te sluiten.. Gaat allemaal niet passen. Seriele en paralelle poorten zijn allemaal al ingewisseld voor USB, logisch dat ik iets zoek wat wekt met USB.
Ik geef toe dat ik maar een fractie weet van van wat er zich afspeelt in de computerwereld, en zoek steeds alles uit.
IK heb een netwerk draaien (het eerste werkte nog met coax). Vanuit elke computer kan ik alle printers bereiken en dan heb ik ook nog een back-up disk draaien, die thans gesneuveld is. Ondersteuning heb ik er niet meer van. Er zit dan wel drie jaar garantie op, maar na acht jaar continubedrijf werkt dat ook niet meer.
Omdat ik uit de electronica business kom en ontwikkel en repareer, is mijn instelling niet iets van koop maar nieuw en kieper de rest weg.
Het is wel de snelste manier om de zaak weer te laten werken, maar je leert er weinig van, bovendien beschik ik ook niet over bergen euro's.Op veel vragen krijg ik ook maar vage antwoorden of veronderstellingen. Daar kun je dan weer weinig mee.
Ik ben bij dat jij uit dezelfde technische omgeving komt en dus meer begrip hebt over de vragen van mijn schijven probleem.
Dit wilde ik even kwijt.
door gbr , 08-08-2024, 11:49 (109 dagen geleden) @ soundman2
Henk,
naast de vele andere gedane suggesties, zijn hier de tools waarmee ik werk als ik een HD 2,5"/3,5"/ IDE/ SATA wil bekijken die ik als USB device aan mijn computer koppel.
De tools bestaan uit 2 delen:
1) een (data) adapter voor aansluiting van een 2,5"SATA-HD of 3,5"SATA-HD of 2,5"IDE-HD of 3,5"IDE-HD met USB aansluiting naar de computer
2) een netvoeding met IDE voedingskabel die met een verloopconnector geschikt is voor SATA drives
Met deze 2 tools kun je veel situaties aan. Ik gebruik dit sinds 2018.
door soundman2 , Wouw, 08-08-2024, 12:18 (109 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2024, 12:40
Mooi setje, gekeken op het www om te zien of het haalbaar is.maar nog geen aanbieder gevonden
door Goldline , Oranjedorp, 08-08-2024, 14:18 (109 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Goldline, 08-08-2024, 14:19
hier een soortgelijk setje bij Reichelt :
--
Cees PA1DBA
door henk vdb , Breda, 08-08-2024, 20:32 (108 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door henk vdb, 08-08-2024, 20:34
Ja een dergelijk setje heb ik ook nog liggen en af en toe gebruik ik het nog als ik de inhoud van een onbekende IDE schijf wil bekijken, zowel geschikt voor de 3,5 als de 2,5 inch schijven.
Sata werkt uiteraard ook maar daar heb ik het docking station voor dat bij USB3 heel wat sneller is met data overzetten dan USB2. Op een computer met alleen USB2 maakt het natuurlijk niets uit, het duurt veel langer maar werkt verder net zo goed.