reparatie verslag Tektronics scoop 2445 (Algemeen)
Hallo forum lezers,
Zoals jullie misschien al hadden opgemerkt heb ik de laatste maanden nogal wat oscilloscopen gerepareerd en voor een klein prijsje weer verkocht. Dit is het reparatie verslag van de Tektronix 2445 scoop.
Deze scoop bleek achteraf veel te mankeren.
FOUT: ALS EERSTE DEED DE SCOOP NIETS ER GING GEEN ENKEL LAMPJE BRANDEN.
De oorzaak was snel gevonden het was de netschakelaar waarvan de contacten totaal verbrand waren. Nu is zo’n schakelaar niet echt bijzonder, maar door de mechanisch constructie waarbij de schakelaar aan de achterkant ergens op een voedingsprint zit en met een gebogen stang via de voorkant bediend wordt.
En dan moet de horizontale beweging nog omgezet worden naar een verticale beweging.
Dus vervangen van de schakelaar zou alleen kunnen als deze precies de juiste vorm en afmetingen had. Op speciale Tektronix verkoop sites was de schakelaar wel te koop maar tegen zeer hoge prijs.
De schakelaar had eigenlijk twee wissel contacten waarvan dan de maak zijde op beide contacten volledig verbrand waren. Na demontage is het gelukt om de twee bewegende delen om te draaien en ook de twee vaste contacten konden verwisseld worden met de twee nog nooit gebruikte contacten. Zo was dus de schakelaar voorzien van een compleet nieuw contacten. Door al het gerommel aan de schakelaar moest nog wel een extra borg schroef voor de veer aangebracht worden.
FOUT: OP HET SCHERM VERSCHIJNT ALTIJD DE TEKST DELAY
De tekst delay wordt gepresenteerd als de tijdbasis A in een andere stand staat als tijdbasis B. Het verschil maken doe je door de tijdbasis schakelaar iets uit te trekken en dan te draaien zo komt er dan een verschil in snelheid tussen deze tijdbasissen.
De reden dat dit nu constant zichtbaar was had als oorzaak een mechanisch defect. Dit was makkelijk te verhelpen door wat buigen etc.
FOUT: DE TEKSTEN BOVEN EN ONDER IN BEELD WAREN WIEBELIG EN GERAFELD
Nu kwam er leven in de scoop en viel op dat de teksten boven en onder in beeld erg wiebelig en gerafeld waren. Bij nameten van de voedingen (het is een geschakelde voeding) bleek dat er op één voeding een erge hoge rimpel zat . Na vervangen van alle voeding Elco’s was dit opgelost.
FOUT: DE INDICATIE VAN DE AANGESLOTEN PROBE KLOPTE BIJ ÉÉN KANAAL NIET
De weergegeven spanningen op het scherm klopte wel. Deze informatie komt van een contactring die rond de ingang BNC connector zit.
In de probe zit een contactpen met een weerstand naar aarde. Deze pin maakt contact met de ring. De weerstand waarde bepaalt of de indicatie *1 of *10 of *100 wordt. De foute weergave had als oorzaak een kortsluiting in een ontkoppel condensator die op de ring was aangesloten. Op onderstaande foto zie je de nieuwe gele condensator naast twee originele condensatoren met dezelfde waarde. Ik ben nog nooit defecte condensatoren van dit type in een Tektronix scoop tegen gekomen.
FOUT: EEN CURSORPOTMETER WERKTE NIET
Met twee potmeter kan je twee cursor lijnen ten opzichte van elkaar verschuiven. Je kan de cursorlijnen verticaal zetten en dan meet je tijd of frequentie tussen deze lijnen. En bij de horizontale lijnen meet je niveau tussen de lijnen.
Je kon dus alleen de linker cursorlijn bewegen.
Er is wat bijzonders aan de hand met deze potentiometers. Het is een analoge scoop maar alle circuit aansturingen en ook de weergave worden uitgevoerd via een microprocessor (MP). De potmeters geven dus alleen een analoge gelijkspanning af welke via een circuit digitaal wordt gemaakt voor presentatie als tekst op het beeldscherm. Voor een deel wordt deze digitale informatie ook gebruikt voor instellen van circuits in de scoop. Ook de analoge waarde van de potmeter wordt gebruikt om hybride Ic’s aan te sturen.
Ik heb dit principe al eens eerde op dit forum beschreven zie de link.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=39616
Dus de uitlezing van de potmeters is kort samengevat:
De bedieningspotmeter hebben op beide uiteinde een spanning van 0 tot + 5,0 V .
Ze worden met elektronische schakelaars gescand. De totale cyclus voor afvragen van alle potmeters duurt ongeveer 3mS.
De MP verhoogd/verlaagd via de data lijnen de analoge waarde van de D/A omzetter.
Bij de nul doorgang van de comparator is in de MP de digitale waarde bekend en wordt dan gebruikt voor instellen circuits en tekst presentatie op het scherm.
Een aantal circuits worden rechtstreeks aangestuurd met de analoge waarde van de D/A converter. Omdat dit een gescande waarde is moet de analoge waarde tussentijds bewaard worden in een zogenaamde “sample and hold” schakeling. Ook dit circuit wordt gescand.
Op onderstaande foto zie je dus het totaal plaatje in blokschema. Als voorbeeld is genomen de potmeter voor de horizontale positie welke in dit geval in het midden staat.
WAAROM WERKTE DE CURSORPOTMETER NIET
Het hele verhaal over de werking van de potmeters zoals hierboven beschreven is ook van toepassing op de cursorpotmeters zie foto.
Echter op één as zitten vast twee potmeters van LIN. 5K zonder blokkering. Je kan ze dus continu blijven rond draaien. Tijdens dat draaien is er een kort moment dat er geen contact is met de kool baan.
Waarom dit nu twee moeten zijn is me niet geheel duidelijk. De oorzaak was dat één van de potmeter defect was de loper had geen contact meer met de koolbaan. Ook de loper zelf was geheel versleten.
Nu zijn dit weer speciale type die zeer weinig te koop zijn en erg duur. Gezien de schaarste en prijs heb ik geprobeerd of de defecte potmeter vervangen kon worden door een instelpotmeter van het merk Piher.
Als eerste onderzocht en uitgeprobeerd of je de eind aanslag kon verwijderen en daarna de instel potmeter weer kon dicht maken dit lukte.
Daarna de behuizing van de defecte potmeter zo uit frezen zodat de Piher potmeter er in paste.
Ook moest de originele as, die de twee potmeters aan elkaar koppelt, aangepast worden.
Hierna konden de Piher potmeter met de gecorigeerde as
gekoppeld worden aan de nog goed potmeter
Hier zie je de totale constructie van de twee potmeters
Uiteindelijk lukte alles en had ik een potmeter die weer dezelfde afmetingen had en geplaatst kon worden op de printplaat.
Daarna getest en de cursor potmeters werkte nu goed.
Kortom een lange reparatie maar wel voldoening van het werk. Ik weet niet hoelang een Phiher instelpotmeter het uit houd om als gewone potmeter gebruikt te worden. Maar de cursor lijnen gebruik je ook niet erg veel.
Met vriendelijke groet,
Loek
reparatie verslag Tektronics scoop 2445
Mooi verslag Loek!
Vooral die potmeter zal je de nodige uren hebben gekost.
--
Cees PA1DBA
Dag Loek,
Dank je voor het delen van je ervaring en het verhaal met de foto's. Je bent wel een doorzetter, fout na fout vinden en niet opgeven, chappeau!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Ja- die oude scopes van HP en Tek zijn de moeite waard.
Die power switch brandt in door de tegen-emk van de voedingstrafo.
Heb dat destijds bij een Marantz versterker opgelost met een triac
die bij de nuldoorgang schakelt- werkt prachtig- geen geknal meer
uit de luidsprekers bij uitschakelen.
Ben@
Toch is het beter een inductieve belasting op te top van de sinus in te schakelen.
Dag Loek.Weer een topherstelling van een topreparateur.
Bedankt voor het delen hiervan.
Groeten,
Sietze.
Petje af weer Loek voor je vasthoudendheid een reparatie uit te voeren. Jammer dat die waveform monitor van mij zo’n gecompliceerd geval is maar ik heb deze fraaie onder afgebeelde werkende TEK 1781R op de verkoping bij het omroepzendermuseum gescoord maar we hebben al mailwissel gehad.
Hans
Foto: TekWiki
--
Hans van Kampen
Hallo Loek, ik heb niet genoeg petten om af te nemen voor dit werk.
Heel goed en leerzaam, met vriendelijke groet, Frans Hamer.
Leuk om te zien Loek.
Op de universiteit had ik een paar jaar geleden wat Tek scoops staan die net een tikje nieuwer waren dan deze. Er zat ook een floppydrive in geloof ik. Het waren digitale scoops met een CRT. Er zaten allemaal vage fouten in. Dus ik was wel benieuwd wat ermee was. Ik heb er één open gemaakt, en het was één groot lekkende SMD elco feest. Ik heb die scoop weer dicht gemaakt en heb ze alle 6 integraal bij het afval neergezet.
Ik had geen zin in alle elco's te vervangen, PCB's te reinigen etc... Zonde, want het waren best geinige scoopjes.
Groeten, Roland
Zoiets: Lekkende smd's- nee dank je.
Dan maar terug naar de jaren 60 Tek scopes. Groet, Ben@
Loek,
Complimenten voor de vindingrijke reparaties en dank voor het inspirerende verslag.
Onno
Inhoud van SMD elco's schijnt ook kankerverwekkend te zijn dus dat krijg je ook naar
binnen bij het verwijderen van de resten van de uitgelopen SMD elco's.
Ik gebruik al 20 jaar een van de stort geredde 2445 die wel onverwoestbaar lijkt,nu dus 40 jaar oud
alleen de Rifa's zijn er een keertje uit gefikt.
Nog ouderwetse Tektronics kwaliteit,deze is gespecificeerd voor 150 MHz maar triggert nog stabiel op 450 MHz,de Y versterker geeft dan wel een flinke verzwakking.
Henk