Reparatie van HP 1740A oscilloscoop (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-08-2024, 14:45 (98 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 15-08-2024, 14:48

Die vorige oscilloscoop (1201A) heb ik dus in een hoek gezet.
Ik ga nog nadenken wat er mee gaat gebeuren.:-(
Máár, ik had ook nog en andere HP scoop staan.
Was door mij, jaren geleden, als "defect" in een hoek gezet.
Ik kan echter niet zonder scoop, dus deze HP1740A op de werkbank gezet.
Gelukkig heb ik het originele "Operating and service manual" nog op mijn documentatie plank staan.
De klacht, zo'n 10 jaar geleden, was dat het signaal beeld telkens weg viel.
Oorzaak, wist ik nog, lag aan het verticale versterking gedeelte.
Dus eerst metingen verricht aan de laagspanning voeding.
Alle spanningen aanwezig.
De hoogspanning was ook aanwezig.
Op de ingang van de verticale afbuiging print waren ook alle benodigde spanningen aanwezig.
Dan maar meten op de print, de -12Volt was afwezig.
De oorzaak bleek een defecte tor in de -15 naar -12 volt schakeling te zijn.
Namelijk Q17, type 2N3134. Een vervanger gevonden en een 2N2905 geplaatst.
Klaar.
De 1740A is weer volledig bruikbaar en krijgt z'n oude plaatje op de werkbank weer terug.
Het kan ook eenvoudig zijn, toch !!!
ruud
[image]
[image]
[image]
[image]

Reparatie van HP 1740A oscilloscoop

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-08-2024, 15:18 (98 dagen geleden) @ Bapaktua

Mooi gedaan Ruud! Nu die andere nog, dat is een grotere uitdaging vermoed ik!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-08-2024, 17:25 (98 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Halo Leo, bedankt voor je compliment.
En ja, die andere?
Daar is de electronica niet het probleem maar die scoop moet helemaal uit elkaar.
Front plaat met bedienings organen losmaken, printen los halen/desolderen etc.
Wordt voor mij een week klus.:-(
Voorlopig kan ik verder gaan met mijn andere projecten.
Een zelfbouw voorversterker voor mijn Philips MFB boxen wijzigen.
Mijn CNC-besturing, met stappenmotoren, voor mijn Proxxon KT150 X-Y tafel.
Twee up/down counters maken om de verplaatsing van die tafel in 1:100 milimeters aan te geven.
Mijn zelfbouw grond radar set verder afmaken.
Mijn zelfbouw buizentester (µTracer) verder, (voor eventuele verkoop), in een bruikbare behuizing monteren.
Een Philips tape recorder verder in elkaar zetten en nog veel meer.
Ik hoop dat ik oud genoeg wordt :-D
Maar goed, ik heb daar plezier in en verveel mij niet.
Groet, ruud

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-08-2024, 17:29 (98 dagen geleden) @ Bapaktua

Stop, stop Ruud. Vertel maar wat je niet hoeft te doen, was je sneller klaar:-D

Je komt tijd te kort joh;-)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-08-2024, 19:18 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Tja dan denk, deze klus is klaar.
Alleen nog even de behuizing monteren.
Maar en tegenvallend probleem.
Zo'n 10/11 jaar geleden had ik voor het laatst naar deze scoop gekeken.
Omdat de verhuizing er aankwam alle losse schroefjes/de draagbeugel/ kabel tas en deksel opgeborgen in een doos.
En omdat de scoop nog "ontkast" was de onder en bovenplaat vast gezet met Duck Tape (ACTION).
De tape resten zitten daar nog op. De deklaag van dit plakband was verdroogd en kon ik eenvoudig er af trekken. Maar daaronder zitten de versteende lijmresten :-(
Geprobeerd HG stcker verwijderaar, WD40, meubelolie.
Maar die hadden geen enkel effect op de witte lijmresten. Iemand een idee?
groet, ruud
[image]
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-08-2024, 19:26 (98 dagen geleden) @ Bapaktua

Aanvulling:
Zo te zien lost die lijm met Aceton op.
Stukje geprobeerd. En nu maar hopen dat de grijze "kunststof" buitenlaag óók niet oplost.:-(
Ruud

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2024, 19:53 (98 dagen geleden) @ Bapaktua

aceton is wat agressief en lost plastic op. Ik gebruik voor stickerresten etc. wasbenzine. Het is een mild schoonmaamiddel en vaak succesvol als je verdroogde lijm wat laat inweken.
Die commerciële schoonmaakmiddelen beloven vaak meer dan wat ze kunnen.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 15-08-2024, 20:29 (98 dagen geleden) @ soundman2

Was benzine heb ik wel eerder gebruikt.
Maar mijn vrouw kwam met een nóg beter idee.
Nagellak remover zónder Aceton.
Koopt zij bij het Kruitvat bij ons aan de overkant.
Zie foto.
Werkt ook prima.
Stinkt ook minder dan benzine en Acetone.
Ruud
[image]

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2024, 21:01 (98 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door soundman2, 15-08-2024, 21:02

Dat is toch een heel ander middel. Nagellak lost slecht op in wasbenzine. Wat er wel in het flesje zit durf ik niet op plastic te smeren zonder een testje ergens aan de binnenkant.
Schoonmaakwerkjes met wasbenzine doe ik meestal in de buitenlucht, dan valt de nare lucht wel mee en het is ook veiliger.

door Hersteller @, Haarlem, 15-08-2024, 22:17 (98 dagen geleden) @ Bapaktua

Remmenreiniger van de Action bij de AH westergracht, even de Randweg over. Staan een beetje verstopt achter andere bussen, was er vandaag nog.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 16-08-2024, 19:02 (97 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Bapaktua, 16-08-2024, 19:21

Gisteren even geprobeerd of die nagellak verwijderaar schade aan de verflaag op de buitenkast zou veroorzaken.
Niet dus :-) :-)
Daarna vanochtend een nieuwe flesje gehaald en aan de slag.
Met een sponsje deppen op de lijmplekken. Je ziet dan de lijm oplossen en gaan drijven.
Daarna de drijvende lijmresten op vegen met een doekje en daarna die handeling herhalen. net zo lang dat alle lijm is verdwenen. Goed naspoelen met water.
Vervolgens heb ik de 2-delige buitenkast weer gemonteerd op de scoop.
En ook de draagbeugel weer gemonteerd. Weer de netspanning er op en dan een mooi plaatje op het scherm.
Het is een fijne scoop, ook de Delay mogelijkheid is mooi om inschakel verschijnselen op het scherm te krijgen.
Ik heb ook nog de kap die op het front gedrukt kan worden.
Alleen de normaal bovenop de kast geplaatste "tas" is ergens in de tijd verdwenen.:-(

Omdat de printplaat vlak boven een aluminium deel zit kan je er eigenlijk aan de achterkant van de print er niet bij.
Dus de pootjes van de tor tegen de printplaat afgeknipt, wat extra soldeer op die soldeer punten en dan met mijn désoldeer stofzuiger de resterende stukjes poot er uit gezogen.
Gaten gereinigd en dan een nieuwe tor met ingekorte pootjes met een dunne puntige soldeer stift weer vast gesoldeerd. Klaar.
ruud
[image]
[image]
[image]
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 16-08-2024, 21:09 (97 dagen geleden) @ Bapaktua

Sorry, laatste foto dubbel verzonden. Ruud

door electron @, eindhoven, 16-08-2024, 22:41 (97 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door electron, 16-08-2024, 23:04

ok- ik ga een op zoek naar die verwijderaar. zit ook parfum in...:-(
ethylacetaat is veel minder agressief dan aceton- maar de dampen blijven schadelijk!
werd 60 jaar geleden al gebruikt om plastic zacht te maken- de isolatie hoesjes van philips elco's.
Mooie hp scoops heb je. hp en tek maakte goed repareerbare scoops destijds.
Ben@

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-08-2024, 20:39 (96 dagen geleden) @ Bapaktua

Geeft toch plezier om helemaal in orde te krijgen.
Ziet er weer perfect uit.
Mens kan zo genieten van dit herstellingen.

Jammer van die andere. Deze maakt hoop goed

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 17-08-2024, 19:22 (96 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 17-08-2024, 19:54

Aangezien ik deze HP1740A scoop al een tiental jaren niet had gebruikt en hij toch qua mogelijkheden c.q. eigenaardigheden verschilt van de afgelopen jaren HP1201A scoop, heb ik vandaag even de moeite genomen om het boek nog eens door te lezen en wat verschillend metingen te doen om mijzelf weer vertrouwd te maken met dit apparaat.
Alle testen en metingen, met het Operating and Service Manual op m'n schoot, nagelopen.
Alles ging prima, tot het laatste blokje tekst.
Gaat over Scale Ilumination.
Eventjes aan die knop draaien, dan moet de interne achtergrond verlichting veranderen.
Maar er gebeurde niets.
Kast weer open en begonnen met alle voeding spanningen te meten.
Die waren correct. Dan maar op die voeding print het stukje circuit op zoeken die de Beeldbuis Floodgun Filaments aanstuurt.
Die spanning bleef, ook al verdraaide ik de knop Scale Ilumination CW en CCW, constant en was foutief volgens de waarden bij het schema.
De loper van de instelpot op de voedings print maakte echter geen contact met de onderliggende koolbaan.
Toen ik vervolgens de Instelpotmeter op de print verdraaide werkte die Ilumination ineens.
Ook het verdraaien van de Scale Ilumination potmeter op de frontplaat werkte nu weer normaal.
Voor de zekerheid nog een paar keer de instelpot op de print een paar maal heen en weer gedraaid en na wat kleine haperingen werkt die nu foutloos.
De betrokken instelpot was, zoals gewend bij HP, van goede kwaliteit. Bourns.
Voor de zekerheid ook de andere instelpots, na merken van hun positie, even heen en weer verdraaid.
Iemand dit wel vaker meegemaakt?
ruud

door electron @, eindhoven, 17-08-2024, 20:45 (96 dagen geleden) @ Bapaktua

Ook met mijn tek.647 scoop..
De krakende schaal verlichtings pot moest de stroom door de lampjes regelen.
Ik dacht dat ik een emitter volger tussen de loper en de lampjes had gezet.
Geen gekraak meer. Ben@

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 18-08-2024, 11:48 (95 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Bapaktua, 18-08-2024, 11:52

@Electron.
Ook met mijn tek.647 scoop....

Dit laatste probleem was geen "lampjes verlichting" probleem.
De verlichting van de scoopbuis gebeurt intern d.m.v. een interne electrode.
Zie het stukje schema wat ik heb bijgevoegd.
Ik heb ook drie voorbeelden gegeven van mijn oscilloscoop-scherm bij een verschillend ingestelde "scale illumination".
ruud
[image]
[image]

door electron @, eindhoven, 18-08-2024, 13:00 (95 dagen geleden) @ Bapaktua

Duidelijk- betreft dus een speciale constructie binnen in de storage buis.
Toch vindt ik die externe graticule verlichting mooier.
Ik was destijds niet zo onder de indruk van die storage scoops van Tek.
De storage scopes van HP waren blijkbaar beter- zie video:
HP 181A
HP 1740A, EEVblog
Ben@

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-08-2024, 13:28 (89 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 24-08-2024, 13:51

De 1201A scoop is opgehaald door iemand die hem gaat proberen te repareren.
We gaan het afwachten, hij houdt mij op de hoogte (woont vlak bij mij).
Vervolgens ging ik weer verder met een project waarbij ik de (door mij gerepareerde) HP 1740A gebruikte.
Máár nu een ander probleem met mijn scoop. Beide horizontale beeldlijnen schoven na een uurtje gebruik, een half beeld naar rechts :-( .
Na een half uurtje uitzetten weer aangezet. En wéér na enige tijd een verschuiving naar rechts.
Dus dan maar "ontkasten" van het apparaat.
Ik heb de diverse spanningen gemeten (rode stippen) maar alles lijkt in orde.
Bewegen van de Horizontale print en/of de ladder kabel 300 Ohm had als resultaat dat het scoop beeld weer normaal werd.
Alle betreffende connectoren los gemaakt en gereinigd. Dit had geen invloed op het scoop beeld.
Met een ventilator lucht blazen in de scoop gaf als resultaat dat de fout verdween.
Daarna weer ingekast en weer aangezet. En wéér na een uurtje de horizontale beeld verschuiving.
Zodra ik met een meetpen een print of de bekabeling beroerde verdween de fout weer :-(
Het meten, in- en uitkasten een paar maal herhaald maar de optredende fout verscheen weer ná ongeveer 1 uurtje gebruik.
Nu was de temperatuur in mijn kamertje ongeveer 28-30 graden Celsius. De scoop zelf werd aardig heet. De scoop staat op 240 Volt en alles lijkt normaal.
De oorzaak lijkt dus waarschijnlijk de temperatuur te zijn.
Eerst nog gedacht aan een oscillatie op een voeding spanning, maar daar lijkt het ook niet op.
Vervolgens heb ik, alvorens de beplating weer aan te brengen, afstand busjes gemonteerd op het chassis van de scoop. Tussen de beplating (onder en boven) en het frame is dus nu een flinke lucht spleet aanwezig. Zie foto. Nu alweer enige tijd in gebruik en die Horizontale verschuivings fout is niet meer opgetreden. :-)
Omdat dit defect optreed op beide horizontale versterkers tegelijker tijd moet de oorzaak dus ergens anders liggen.
Beam Finder, Delayed SWP Reset of A14 Interface Assy.
Maar nu even niet.
Kan dus nu verder met een audio voorversterker project. Een project waarbij een scoop noodzakelijk is.
ruud
[image]
[image]
[image]

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-08-2024, 13:41 (89 dagen geleden) @ Bapaktua

Pfffff,

Het zit niet mee met je scopen Ruud. Mocht je een busje vriesspray hebben en een föhn dan kun je eens kijken of je de fout daarmee opgewekt krijgt en weer kan laten verdwijnen. Op die manier heb ik al regelmatig slechte onderdelen gevonden. Het kan een condensator zijn, maar ook een halfgeleider.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-08-2024, 13:55 (89 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Bapaktua, 24-08-2024, 14:17

Hallo Leo, bedankt voor je reactie.
Vanuit goed hete lucht blazen gaf geen verandering.
Dan maar inderdaad een busje vrieslucht kopen.
Ik had er 1, maar is na 12 jaar niet gebruiken nu volkomen leeg.
Dus nu maar komende week naar de winkel.

Groet, ruud
Vervolg: nog even zitten zoeken naar leverancier?
Busje koude lucht €30-40 :fir

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-08-2024, 14:25 (89 dagen geleden) @ Bapaktua

Dat zal wel de duurste freon met laagste broeikascoefficient zijn...

Wat heel goed werkt zijn de busjes "antistofspray" van Action. Ik meen dat die 1,99 kosten. Wel moet je die op z'n kop houden voor de koudewerking en het is een brandbaar gas zonder toevoeging van ether of andere verdampende stof zoals bij koudespray wel wordt gedaan om hem nog een paar graden kouder te maken.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-08-2024, 14:38 (89 dagen geleden) @ Bapaktua

Vervolg: nog even zitten zoeken naar leverancier?
Busje koude lucht €30-40 :fir

Valt mee hoor:

[image]

Al komen er natuurlijk wel verzendkosten bij.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-08-2024, 14:43 (89 dagen geleden) @ Bapaktua

Leo en Maarten bedankt. Ik ga eerst die ACTION spray proberen. Moet daar toch volgende week naar toe. En anders die door Leo beschreven Eleshop Spray kopen.
Ik meld mij wel weer.
Groet, ruud

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-08-2024, 11:18 (85 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 28-08-2024, 11:43

Gevonden ?
Tijdens het meten aan de A9 print (horizontale afbuiging) bewoog ik de betreffende print een héél klein beetje.
Ik kreeg toen een goed/fout verschijnsel.
Aflaten koelen en daarna weer wachten tot de fout optrad.
Na een half uurtje, weer fout.
Dan maar de hele print verwijderen.
Deze A9 print is echter vergrendeld d.m.v. een kunststof clip op de print connector.
De print er gewoon uittrekken lukte niet, zat muurvast.
Misschien is er een betere methode maar ik heb de print al wrikkend los kunnen krijgen door die plastic clip met een ingestoken schroevendraaier naar buiten te buigen.
Bij het bekijken van de print bleken de rode en witte draad hulzen een zwart laagje te vertonen. En verscheidene soldeer punten op de print-connector verbinding zagen er wat "rommelig" uit.
Ik heb de connector soldeer punten op de moeder-print en de A7 print opnieuw gesoldeerd. Ook de connector print-draad (rood en wit) verbinding gereinigd en de 2 pennen op de print opnieuw gesoldeerd.
Vervolgens de A7-print en de twee schuif-hulsen met rode en witte draad geplaatst.
Deze twee draden gaan direct naar de scoopbuis.
Ik kan nu de A7 print en omliggende bedrading gewoon bewegen zonder dat de fout optreed.
Afwachten maar.
Ik heb echter geen verklaring voor het feit dat het bewegen van draden/printen in "koude" toestand geen effect heeft.
ruud
[image]
[image]
[image]
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-09-2024, 13:31 (81 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 01-09-2024, 13:42

Voorlopig klaar met de HP1740A oscilloscoop.

Ik heb na een vraag over welk "smeermiddel"ik het beste kan gebruiken om de diverse print- en schakelaar contacten te ontdoen van oxide en daarna een glij/contact middel kan gebruiken
uiteindelijk gekozen voor PRF-7-78.
Gezien het soms optredend probleem van verschuiving van de horizontale beeldlijnen etc. bij het bewegen (na enige tijd en inwendige temperatuur verhoging) van printen en schakelaars de betrokken contacten schoongespoeld met IPA. Ook de tijdbasis schakelaar dekken begonnen problemen te vertonen. Dus spoelen maar.
Daarna met een penseeltje de print contacten stripjes en de schakelaar-dekken stuk voor stuk aangetipt met een weinig PRF-7-78. En daarna de printen en de tijdbasis schakelaars enige malen bewogen of verdraaid op alle bereiken.
Daarna ongeveer 12 uur gewacht.
De eerste "natte" indruk op de contacten was keurig opgedroogd.
Geen problemen meer het het schakelen naar diverse bereiken of het bewegen van printen.
Daarna beide kunststof tijdbasis schakelaar rondsels met "tanden" voor de juiste schakel-standen heel lichtjes ingevet met z.g. "kranen-vet" en diverse mechanische metalen onderdelen licht bevochtigd met naaimachine olie.
Door het schoonspoelen met IPA waren ook de geoliede delen "droog" komen te staan.
Nog even wat instellingen nagelopen maar alles lijkt nu goed te functioneren.
Bleef het probleem dat het binnenin de scoop (geen ventilator) na wat uurtjes wel érg warm werd.
ik heb allereerst gezorgd voor enige luchttoevoer van onderaf door in het kunststof kokertje voor het instellen van de netspanning wat gaten aan te brengen. En bovendien de bovenkap niet strak op
op het frame te plaatsen maar d.m.v. wat afstand bussen ruimte te maken voor de afvoer van de inwendige warme lucht.
Dat scheelt meer dan 20 graden minder. :-)
Voorlopig heb ik de scoop alweer enige uren in gebruik zonder enig probleem. :||:
Afwachten dus maar weer.
En natuurlijk iedereen bedankt voor de tips en raadgevingen.
Ruud .
[image]
[image]
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-09-2024, 13:59 (79 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 03-09-2024, 14:21

Alweer gezeur van mij.
Na enige dagen tóch weer een print connector probleem.
De horizontale afbuiging vertoonde wéér regelmatig problemen.
Temperatuur beïnvloeding met koude lucht. (Action anti stof spuitbus) loste dit probleem op.
Ook een zeer kleine verbuiging (aanraken was voldoende) van de print gaf een goed/fout contact van de print connector aan.
Grootste probleem wad de 120 Volt verbinding naar de print.
Hoe dit probleem op te lossen.
Ik heb de print verwijderd uit het frame en de printconnector met mijn Dé-soldeerbout van de print los gehaald.
Ik zie dat er veel ruimte is op de plek waar de 1mm pennen in moeten schuiven.
Ohms gemeten wél en niet contact.
De verende contacten kan ik niet verbuigen zodat zij strakker tegen de pennen rusten.
Zij zijn schoon en met PRF bewerkt.
Iemand zoiets al eens meegemaakt. ?
Ik ga er over nadenken.
Zie de foto's.
ruud
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

door Goldline @, Oranjedorp, 03-09-2024, 14:55 (79 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Goldline, 03-09-2024, 15:11

Het lijkt op een haakse "Molex" connector.
deze zal nog wel te vinden zijn.
Een eenvoudige (knoei) oplossing zou zijn de printpennen opdikken met tin.
Die connector ziet er ook niet verzilverd uit, maar ik kan het mis hebben.
kijk eens bij Reichelt : Molex 38001335 .
5 en 10 uitgaande van raster 2,54
[image]

--
Cees PA1DBA

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-09-2024, 18:33 (79 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Bapaktua, 03-09-2024, 18:41

Hallo Cees, ik heb de connector nog eens opgemeten.
Een vreemd raster is gebruikt.
De afstand tussen de pennen is 3,97mm.
Nét geen 4mm.
Ik ga nog verder zoeken.
bedankt, ruud

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-09-2024, 11:38 (77 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 05-09-2024, 11:57

[image]Overal gezocht naar dit type connectoren, maar niets gevonden.
De verende contacten kan ik niet verbuigen voor een beter contact.
Dus de connector maar opnieuw op de print gesoldeerd.
Bij het verwijderen van deze print "Moet" je deze, om hem uit de connector te halen, een beetje verbuigen.
Rechtstandig gaat niet, zit een stevige aluminium verbindings strip in de weg.
Die valt niet los te halen.
Dus maar voor een "tijdelijke" oplossing gekozen.
Dus met dubbelzijdige tape en een kunststof stukje de print een heel klein beetje verbogen in de connector. Is mm werk.
Voorlopig kan ik hier mee verder.
Ja, het is géén oplossing die mijn goedkeuring heeft.:-(
ruud

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-09-2024, 13:00 (77 dagen geleden) @ Bapaktua

Nog een afbeelding van af de bovenkant.
Ik begrijp niet dat HP deze montage methode heeft toegepast.
ruud
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-09-2024, 11:06 (75 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 07-09-2024, 11:09

Ik heb de "nood oplossing" weer weg gehaald.
Ik had op het CO forum een interessant artikel gelezen.
Een mogelijke oorzaak van het temperatuur en beweeg probleem.
Ik heb de connector weer los gehaald van de print en met de loupe het oppervlak bekeken van de contact veertjes.
En daar zaten hele kleine "puntjes" op met oxide
Dus de aangeraden procedure toegepast.
Eerst de oxide verwijderen met een oxide verwijderend middel. Kontakt 60 of de door mij gebruikte Griffon spray.
Na enige tijd dit middel weer verwijderen door goed spoelen en vegen van de contacten met IPA.
Na het drogen heb ik kontakt PRF 7-78 aangebracht op de verende kontakten.
Een siliconen of zuurvrije vaseline zou óók kunnen werken.
Het gaat erom dat het contact met de vergulde printpen en de vertinde contact veertje afgesloten is van de buitenwereld.
Deze oxide zou de oorzaak kunnen zijn van het temperatuur/beweeg invloed probleem.
De oscilloscoop staat nu alweer 1,5 dag te "draaien" en ik kan de print bewegen zonder problemen.
Óók het tijdbasis schakel probleem is nog steeds verdwenen.
Maar dit was een goud op goud probleem. PRF 7-78 was de oplossing.
ruud
[image]
[image]
[image]

Zie ook https://advancedplatingtech.com/wp-content/uploads/2013/10/Gold-vs-Tin…
met daarin o.a. "The mechanism is related to the transfer of tin to gold, ultimately leading to the buildup of tin oxide on the harder gold substrate. Disruption of this oxide is more difficult than for tin oxide on tin. Additionally, the tin-to-gold interface is subject to galvanic corrosion and may degrade in humid environments."

door electron @, eindhoven, 07-09-2024, 13:13 (75 dagen geleden) @ Bapaktua

Die contacten zullen wel bedekt zijn met rhodium (slijtvast, dof-zilver) of zo-iets.
Zo'n beschermende anti-oxiderende laag zou ook moeten helpen tegen die galvanische aangroei-ingen (tin oxiden). Deze keer geen tin-whiskers maar tin water-pokken..? Misschien eerst weg polijsten met inkt-gum?

Ik vindt siliconen olie-vet raar spul. Op den duur kruipt het ook waar je het niet wil hebben.
Heeft met viscositeit van kunststoffen te maken- lijkt vast, maar is het niet.. op den duur.

En zo kom je bij galvaniseren terecht. Dat galvaniseren met Au op Cu zou wat toegankelijker moeten zijn.
Ben@

[image]