philips l2x28t/00 doet het niet (Toestel of techniek)

door ronaldw @, 21-08-2024, 12:52 (92 dagen geleden)

Hallo,
Ik heb een oude kleine transistorradio (1962) met MW, LG en FM. Hij doet het helaas niet. Ik ben er inmiddels wel achter dat het versterkerdeel het wel doet, de FM ruist zacht en kraakt soms maar MW en LG zijn helemaal dood. Ik hoopte eigenlijk dat er ergens een los contact zat, maar dat lijkt vooralsnog niks op te leveren. Er zit een schuifschakelaar in die schakelt tussen de verschillende golflengtes. Die heb ik schoongemaakt maar er is geen verschil. Omdat ik liever geen transistoren vervang hoop ik dat de oorzaak toch iets simpels is. Ik ben me er bewust van dat er waarschijnlijk meetapparatuur nodig is om vast te stellen waar de oorzaak zit, maar omdat ik die niet heb (behalve multimeter), hoop ik dat er iemand is die met een tip mij verder kan helpen. Beetje onbeholpen vraag misschien, maar niet geschoten is altijd mis.[image]

philips l2x28t/00 doet het niet

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-08-2024, 13:03 (92 dagen geleden) @ ronaldw

Je kunt een schema van dit radiootje downloaden (na registratie) van Radiotechniek:
https://www.radiotechniek.nl/index.php?p=manualbrowser&l=first&s=download&merk=Philip...

Je radio heeft AF114, AF115 en AF116 transistoren, die helaas gevoelig zijn voor een vorm van transistorpest genaamd whiskers:
https://nepp.nasa.gov/whisker/anecdote/af114-transistor/index.html
Hierbij is vervangen eigenlijk het enige wat echt werkt.

Het is natuurlijk niet gezegd dat jouw radio aan whiskers lijdt, maar als hij het nu niet doet kan het de komende tien jaar alsnog optreden.

Met een tweede radio kun je testen of de oscillator (zowel FM als MG) werkt, dit kan al een hoop schelen bij het foutzoeken.

Gerard.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-08-2024, 14:03 (92 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De diagnose 'whiskers' is snel te stellen door even stevig tegen elke AC1xx en AF11x transistor te tikken, bijvoorbeeld met een schroevendraaier.

door Erik @, 21-08-2024, 20:36 (92 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Leuke radio

Het huisje van de transistor verwarmen met de soldeerbout doet de wiskers smelten.
Ze "groeien" uiteindelijk wel weer terug, maar je kunt deze behandeling gelukkig vaker uitvoeren.

Mvg,
Erik

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-08-2024, 22:17 (92 dagen geleden) @ Erik

Mee eens, ik denk bovendien dat warmstoken een duurzamer oplossing is dan tikken, maar je maakt ook sneller dingen stuk.

door ronaldw @, 22-08-2024, 09:31 (91 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Bedankt voor alle reacties, schema had ik al wel gevonden, maar met mijn beperkte kennis moeilijk te lezen. Tikken tegen de transistors heb ik al wel geprobeerd, maar nog zonder resultaat. Testen van de oscillator met een andere radio is wel een goede optie, dat ga ik in elk geval nog proberen.
Het verhitten van de transistors kan ik proberen, maar omdat het een klein radiootje is, zit alles dicht op elkaar. zal lastig zijn om rondom de transistor met de soldeerbout te komen.
Ik laat wel weten wat het resultaat is van mijn vervolgacties.

door ruudam @, Utrecht, 22-08-2024, 23:19 (91 dagen geleden) @ ronaldw

Verhitten tr kan slecht aflopen, is zonde, ik zou eerst wat (laten) meten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-08-2024, 23:30 (91 dagen geleden) @ ronaldw

Je kunt de soldeerbout gewoon tegen de bovenkant van de transistor houden.

Ook weer niet te lang, want de tor kan ook stuk. Misschien is het precies goed als gelijktijdig toegevoegd tin net begint te smelten.

Aan de andere kant, als tikken niet werkt zal er wel meer of iets anders stuk zijn.

door ruudam @, Utrecht, 24-08-2024, 20:46 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bandschakelaars

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-08-2024, 12:44 (90 dagen geleden) @ ronaldw

De NVHR houdt Reparatiedagen, waar je je radio tegen onderdeelkosten kunt laten repareren.
De volgende twee in Driebergen zijnop 29 september en 3 november.

door ronaldw @, 23-08-2024, 16:11 (90 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het is mij nog niet gelukt het ding aan de praat te krijgen door op de transistors te tikken. Ik heb ook zowel FM als AM oscillator getest (met andere radio) maar zonder resultaat.
Mijn conclusie is dat ik er zelf niet mee verder kom met mijn beperkte kennis. Misschien kan ik een echte hobbyist er nog een plezier mee doen?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-08-2024, 17:39 (90 dagen geleden) @ ronaldw

Misschien kan ik een echte hobbyist er nog een plezier mee doen?

Je zou er mij een plezier mee kunnen doen! Ik stuur je een PM.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl