Volgende rijles Windows 11 (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 24-08-2024, 18:02 (26 dagen geleden)

Nog een stuk of 20 rijlessen en dan kan ik ook met win11 overweg. Nu wil ik de taakbalk onderin zwart maken. Op het www vind ik tientallen manieren om dat te doen, maar kennelijk heb ik een heel aparte versie van win 11 (11 is overigens bekend als het "gekken"getal)
Mooi zou zijn, klik met de rechter muisknop op de taakbalk
kies instellingen
kies kleur.
Dat zou echter veel te eenvoudig zijn.
Het moet via de startknop, die er niet meer is, wel het tandwiel, daarna persoonlijke instellingen en nog een paar. Daarna gaan het verhaal vrolijk verder over win 10......

Tja wie vertelt het mij in drie regels.
Sinds de overstap naar win11 (drie dagen geleden) lijk ik een volslagen computernoob. Alles moet ik opzoeken en dan werkt het kennelijk toch weer anders.
Iemand op het forum bekende dat hij ook al een groot aantal nieuwe krachttermen verzonnen had om W11 een beetje in de pas te krijgen.
Nog iets, als ik voor dit forum een stukje schrijf, krijg ik een vreemde spelling correctie, vermoedelijk engels. Bij de tekstverwerkers etc gaat het wel goed. Dat moet ik ook nog uitzoeken, het is nog niet gelukt om het goed te krijgen.

Volgende rijles Windows 11

door electron @, eindhoven, 24-08-2024, 19:01 (26 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman. Tof- dat je toch de moed verzameld om W11 uit te proberen.
Kijk eens of je bij instellingen > regio & taal (region & language)
iets kan instellen op 'voorkeur Nederlands'.
https://www.thewindowsclub.com/change-language-time-date-region-windows-11 (vertaal met Google).
Niets mis met W11, alleen ik heb het niet- en ik hoef het niet.
Ben@
[image]

Volgende rijles Windows 11

door soundman2 @, Wouw, 24-08-2024, 19:38 (26 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 24-08-2024, 19:40

Tja, dat heb ik allemaal gezien en zonodig goedgezet. Oplossing komt wel hoor, de meeste problemen krijg ik er wel uit. Ik ben natuurlijk geen afgestudeerde IT man, meer een ervatingsdeskundige;-)

Een schermafdrukje wat spellingcontrole niet oké vindt.
[image]

Volgende rijles Windows 11

door electron @, eindhoven, 24-08-2024, 20:04 (26 dagen geleden) @ soundman2

die rode kringeltjes heb ik niet- ondanks dat ik in NL typ, terwijl W10 op EN staat.
betekent dus dat spellingscontrole bij jou uitgezet moet worden in W11.
Ben@

Volgende rijles Windows 11

door soundman2 @, Wouw, 25-08-2024, 16:29 (25 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 25-08-2024, 16:43

die rode kringeltjes heb ik niet- ondanks dat ik in NL typ, terwijl W10 op EN staat.
betekent dus dat spellingscontrole bij jou uitgezet moet worden in W11.
Ben@

Als de remmen van mijn fiets niet werken, moet ik ze er dan ook maar afhalen? Wat een antwoord zeg!

In Win 10 werkte het al jaren goed zonder bijzondere instellingen.:fir
In open office werkt spellingcontrole wel goed, maar dat kan een onderdeel zijn van Open Office.

De app Offic 365nvan Microschoft gebruik ik niet.
Ik weet niet welke app de diverse forums (fora) gebruiken om tekst in te voeren.

Volgende rijles Windows 11

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-08-2024, 19:51 (25 dagen geleden) @ soundman2

Welke browser gebruik je?

Volgende rijles Windows 11

door soundman2 @, Wouw, 25-08-2024, 19:59 (25 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 25-08-2024, 20:44

Welke browser gebruik je?

Firefox en dat vanaf het begin. De andere computers, zowel met XP als die met windows 10 hebben er geen last van. Het verschijnsel treedt niet alleen op bij het NTOR en NFOR, maar ook bij CO.
Ik heb er na installatie van die programma's destijds niets extra hoeven doen. Ik ben in W11 al met diverse taaldinges in de slag geweest, maar krijg het voorlopig nog niet opgelost.
In de uiteindelijke tekst als het bericht is opgeslagen is de tekst normaal zonder spelindicatie (de rode golfjes.)
Ik heb zojuist nog een ander forun getest en daat treedt het ook op. Het ligt zeker niet aan de fora.
Ik hoop nog uit te vinden waardoor vermoedelijk engels als spellingcontroletaal wordt gebruikt.
Ik zei het al eerder, het programma Open Office heeft er geen last van. Het is dus echt iets met W11.

Volgende rijles Windows 11

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-08-2024, 21:32 (25 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-08-2024, 21:37

Volgende stap in het foutzoeken is dus waar Firefox de spellcheck vandaan haalt / op instelt want Firefox is de app waarin het misgaat. Volgt hij de Windows locale?

EDIT: ik denk dat Firefox een eigen spellchecker heeft die de eigen locale volgt. Zie voor meer info/instellingen https://support.mozilla.org/nl/kb/hoe-gebruik-ik-spellingcontrole-van-firefox

Volgende rijles Windows 11

door Hersteller @, Haarlem, 25-08-2024, 22:55 (25 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 25-08-2024, 23:13

Waarom moet het meteen onvriendelijk worden? De bedrijfsnaam is Microsoft. Er staat ergens een taal niet goed ingesteld. Is aan de gebruiker. Ik werk met Apple OS, wat totaal ondoorgrondelijk is en met Windows, wat helaas ook die kant op gaat.

Opgelost!

door soundman2 @, Wouw, 25-08-2024, 23:12 (25 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 25-08-2024, 23:22

Maarten, dat was het! Kennelijk heeft FF in het verleden het Nederlandse pakket altijd direct geïnstalleerd.
Nu meen ik me te herinneren, dat ik weliswaar de Nederlandse versie heb gedownload, dat de tekst toch Engels was. Dat is simpel door mij gecorrigeerd in Firefox. Ik heb niet vermoed dat ook het Nederlandse woordenboek dan niet geïnstalleerd was of zou worden. Het is de eerste keer in al die jaren dat ik FF installeer en gebruik.
Meermalen heb ik op de tekst met de linker muisknop geklikt om te zien wat de speller er van maakte, daar kwamen dus Engelse woorden uit. Een eind lager in het pulldownmenu staat een vinkje bij spellingkontrole "aan" en daaronder "talen". Dat laatste heb ik dus compleet gemist. Waarschijnlijk heb ik gedacht FF is toch in het Nederlands, dus oké.
Was dus deze keer geen MS W11. Sorry hoor!

Dank voor de tip. Dank je wel, dat je er je goeie tijd hebt ingestoken.

Volgende rijles Windows 11

door soundman2 @, Wouw, 26-08-2024, 10:49 (25 dagen geleden) @ Hersteller

Windows staat ook bol van dwingelandij. Alternatieven kun je wel gebruiken, maar dan moet je er wel de nodige moeite voor doen. Voor een niet bedreven computergebruiker zit je gewoon vast aan dingen die je soms gewoon anders wil.

Opgelost!

door soundman2 @, Wouw, 26-08-2024, 10:52 (25 dagen geleden) @ soundman2

edit

Het is niet de eerste keer in al die jaren dat ik FF installeer en gebruik.

Volgende rijles Windows 11

door soundman2 @, Wouw, 07-09-2024, 12:29 (12 dagen geleden) @ soundman2

Windows 11 begint steeds beter te werken voor mij. Diverse onhebbelijkheden zijn opgelost.
Nu een vraag over een netwerkdrive. Het is een WD MYBOOK LIVE.
De schijf was helemaal leeg, buiten een map met twee tekstbestanden. Met de hand heb ik verder daarop wat back ups gemaakt. Er is voor de schijf geen programmatuur geïnstalleerd.
Toch worden bestanden vanaf de laptop naar de schijf gekopieerd en zelfs aan gepast, als ik ze op de laptop wijzig. Heeft win 11 een back-up programma dat op een of andere manier aan staat? Ik heb daar (nog) niet voor gezorgd.
De back-ups zijn o.m. de directory DOWNLOADS.
Daar staat een bestandje (.txt). dat puzzelresultaten bijhoudt, dat doe ik handmatig. Evenwel wordt dat bestand in de back-up ook meteen aangepast. Wat is hier aan de hand?

radeloos

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2024, 16:30 (11 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 08-09-2024, 16:35

Ik wordt helemaal radeloos van win11.
Gisteren even de netwerkkabel losgehad van de netwerkdrive en win 11 wil hem niet meer laten zien. De andere computers vinden hem direct, dus hij is wel degelijk online.\
Ik kan er wel met het IP nummer naartoe en dan krijg ik de ingebouwde webpage voor de settings etc, bij de files en shares, die ik gisteren aangemaakt he kan ik niet bij. Ik kan wel nieuwe shares aanmaken en gebruikers etc.
SBM-1 is ingeschakeld en staat nog steeds aan,

radeloos

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-09-2024, 16:54 (11 dagen geleden) @ soundman2

Probeer het (in de verkenner) eens met \\ en meteen daarachter het IP adres.

radeloos

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2024, 17:28 (11 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 08-09-2024, 17:33

Ik heb geprobeerd de drive te mappen, maar dat is niet gelukt. Met het IP nummer krijg ij de ingebouwde webpage. Ik ga verkenner proberen
Het heeft voordien dagenlang goed gewerkt. Na het losnemen van de netwerkkabel en weer terug aansluiten is het niet meer gelukt.

War radeloos

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-09-2024, 18:12 (11 dagen geleden) @ soundman2

Ik begrijp dat je het IP-adres in de webbrowser typte. Dan klopt het wel, daar kun je standaard alleen maar mee in de webinterface komen.

radeloos

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2024, 19:23 (11 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 08-09-2024, 19:33

In verkenner lukt het me ook niet.
Ik heb geprobeerd:
deze pc\\192.168.2.13
netwerk\\192.168.2.13
Ik kreeg wel een keer de melding netwerkverbinding verbroken, maar daar kan ik niets mee. De webpage is altijd bereikbaar.
pingen naar het ip adres gaat goed.
[image]

radeloos

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2024, 12:25 (10 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 09-09-2024, 12:26

Vanmorgen de W11 pc weer aangezet en ja hoor het werkt weer:fir
Niets heb ik veranderd, alleen gecontroleerd of diverse dingen aan staan, zoals netwerkdetectie , smb1 enz. Dat stond allemaal nog correct.:dev

powered by my little forum