K12 26C668 video probleempje (Toestel of techniek)
Weet iemand dat zo uit zijn hoofd.
Probleem video afspelen, ding zou er toch geschikt voor moeten zijn.
en ja D4 -hoogste kanaal.
http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum46.html
beeld staat te wiebberen.
En nee is niet de VCR (N1502) want die is goed, op de K11 22C545 gaat het uitstekend.
Maurice
K12 26C668 video probleempje
Even controleren op gescheurde condensatortjes in het video/tuner deel. Goed kijken rond de pootjes of er haarscheurtjes zitten in de behuizing van de condensator. Kleine elco'tjes (47uF en lager) zijn ook verdacht.
Even controleren op gescheurde condensatortjes in het video/tuner deel. Goed kijken rond de pootjes of er haarscheurtjes zitten in de behuizing van de condensator. Kleine elco'tjes (47uF en lager) zijn ook verdacht.
Ik zou eerder zoeken in de lijnsynchronisatie.
De echte problemen zitten doorgaans in de vliegwielschakeling. Deze kan de snelle variaties in de lijnpulsen, die optreden door mechanische oorzaken van de video niet volgen. De remedie is dan het verkleinen van de tijdconstante. Hoe dat precies bij dit toestel gerealiseerd werd, weet ik niet meer. Meestal werd voor de omschakeling het hoogste kanaal gekozen en later kanaal 0(eigenlijk moet dat zijn :geheugenplaats).
Evenwel ben ik ook toestellen tegengekomen die daarvoor bijv K8 gebruikten, terwijl er 16 voorkeuzeplaatsen waren. Het heeft dus zin, om ook even een andere geheugenplaats te proberen.
Edit:
Ik heb nog even een schema op het www gezocht. Op pen 17 van U455 wordt omgeschakeld naar videobedrijf. Je kunt met een voltmeter testen of die spanning verandert bij een van de voorkeuzes. Zonee, dan kun je hem eventueel vast instellen met een draadbrugje. Dat heeft voor de normale ontvangst geen invloed, zolang het antennesignaal geen storingen bevat. Bij de K9 werden destijds ook gewoon twee draadbrugjes aangebracht, toen de ldr setjes op waren.
Soundman2
maurice, als ik mij goed herinner zit het video kanaal op A-4
Heb je het probleem nog op kunnen lossen? En wat was uiteindelijk de oorzaak?
Soundman2
Ik denk inderdaad dat A4 de preselectie is die voor de VCR omschakeling zorgt. De K12 kwam in vele uitvoeringen op de markt.(o.a. 12,16,24 en 29 preselecties)In deze gevallen was het de laatste preselectie die voor de omschakeling zorgde. Maar in het geval van A1 tot D4 zorgt A4 voor de omschakeling. In ieder geval moet op pin 17 van U455 12 volt aanwezig zijn bij VCR omschakeling.
Is het videoweergaveprobleem opgelost of niet? Ben er toch wel nieuwsgierig naar.
Soundman2
Voor mijn vakantie redde ik het niet meer naar de tv te kijken.
A4 is inderdaad de VCR omschakel.
Dan staat er +5,7V op pen 17, pen 1 staat keurig +12V.
Anders staat er 1,2V op pen 17.
Waarom de VCC 2000 het ook op D4 doet is omdat er een 2e systeem in U455 zit die kijkt naar een VCR indentificatiepuls in het video en zo automatisch de omschakeling plaats vind.Er zijn dus 2 manieren in deze K12 voor omschakeling VCR.
VCC speelt prima af op de K12.
Circuit-discription geeft ook aan dat op P17 +5,5V, en geen +12V, moet komen te staan vanuit control-unit.
Denk dat er dus ondanks +5,7V op p17 niet de omschakeling plaatsvind in de U455.
Zal er eens een andere U455 in stoppen, dat eerst opsnorren uit wat dozen onderdelen.
Zal er eens een andere U455 in stoppen, dat eerst opsnorren uit wat dozen onderdelen.
Goeie zet. Dat is de eerste stap in de foutzoekmethode. Horen we er nog eens wat over?
Ik vind het zo jammer dat er op het forum talloze interessante problemen voorbij komen, maar de uiteindelijke oplossing (als die er is tenminste) hoor je vaak nooit meer wat van. Liefhebbers zouden de antwoorden op kunnen slaan in een (privé) database, voor het geval ze zelf eens een dergelijke fout tegenkomen.
Soundman2
Henk,
Je kent me kom er zeker op terug.
Feestdagen, vakantie etc is de tv even opgeborgen.
Doos K12 modules staat ergens in de kelder en moet eerst boven water komen.
Die die mijn kelder kennen is dat een opgave die te vinden.
K12 26C668 video probleempje-sync-modules
Heb nog niet alle dozen met modules gevonden maar zover niet de juiste!
Heb 4x Sync 4822 218 20127 met nr: 3122 127 2317.0
Moet zijn 4822 212 20312 met nr 3122 137 15932
Verschil zit ook in IC TDA 2572 -org
tov TDA2572A nieuwer type.
Ondanks de vele schma's geen schema van module zelf om te bepalen
of ze uitwisselbaar zijn.
Dus nog even door zoeken, anders wordt het solderen. Ook geen punt maar
De kans dat IC zelf heen is lijkt me ook groot.
Pen 17 gaat namelijk via R 15 Ohm direct naar pin 12 IC.
Rond pin 1-5 IC zit de aanslag van Hitte door de vermogens weerstanden.
Foto is te zien dat module het zwaar heeft gehad door de 7W weerstanden er onder gemonteerd
R 15 Ohm is te zien Rechts onder aan.
Hier beide
Mocht je geen vervangende module hebben dan zou ik eerst de elko's contoleren en eventueel vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat de elko's die het zo warm hebben gehad nog goed zijn.
Succes,
Willem
--
Groeten,
Willem
Die linkermodule is een aftermarketgevalletje uit 1986, geheel ongebruikt zo te zien.
Bij mijn weten zijn die dingen volledig uitwisselbaar, maar hang me er niet aan op.
Het zou me trouwens ook niet verbazen als er in het origineel gewoon wat elco's uitgedroogd zijn.
K12 26C668 video -opgelost
Heb 4x Sync 4822 218 20127
= van K12Z gevonden in mijn Philips servicegegevens boek 1984
zw en ktv gegevens.
Verder geen losse K12 module gevonden met org code,
dan eerst maar uit een werkende K12 de org module uitgehaald en in de TV gestoken.
Plop werken op A4 keurig stilstaand beeld en voorkeuze inderdaad overigen wat gebibber.
Netjes.
Daar vervolgens module K12Z "4822 218 20127" gestoken, ook netjes werken en strak beeld op A4.
Print nummer U455 is identiek met een wijzigings code M3 ipv M1.
Zoals eerder op de foto te zien is is wel wat componenten gewijzigd.
Zal dus wel een betere stabiliteit hebben nu.
IC is een A-type waar ook die uit de werkende K12 een A type was met een print revisie code M2.
Dus de K12Z module blijft zitten.
Org zal wel defecte elco's hebben.
Maar om nu die reserve modules nog langer te laten liggen is ook zo wat.
VCR N1702 werkt nu keurig op de 26C668.
Toon opname 1979 VCR-LP