K12 26C668 video probleempje (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2011, 07:31 (4724 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door soundman2, 21-12-2011, 07:58

Even controleren op gescheurde condensatortjes in het video/tuner deel. Goed kijken rond de pootjes of er haarscheurtjes zitten in de behuizing van de condensator. Kleine elco'tjes (47uF en lager) zijn ook verdacht.

Ik zou eerder zoeken in de lijnsynchronisatie.
De echte problemen zitten doorgaans in de vliegwielschakeling. Deze kan de snelle variaties in de lijnpulsen, die optreden door mechanische oorzaken van de video niet volgen. De remedie is dan het verkleinen van de tijdconstante. Hoe dat precies bij dit toestel gerealiseerd werd, weet ik niet meer. Meestal werd voor de omschakeling het hoogste kanaal gekozen en later kanaal 0(eigenlijk moet dat zijn :geheugenplaats).
Evenwel ben ik ook toestellen tegengekomen die daarvoor bijv K8 gebruikten, terwijl er 16 voorkeuzeplaatsen waren. Het heeft dus zin, om ook even een andere geheugenplaats te proberen.

Edit:

Ik heb nog even een schema op het www gezocht. Op pen 17 van U455 wordt omgeschakeld naar videobedrijf. Je kunt met een voltmeter testen of die spanning verandert bij een van de voorkeuzes. Zonee, dan kun je hem eventueel vast instellen met een draadbrugje. Dat heeft voor de normale ontvangst geen invloed, zolang het antennesignaal geen storingen bevat. Bij de K9 werden destijds ook gewoon twee draadbrugjes aangebracht, toen de ldr setjes op waren.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks