goede spray voor vergulde printbaan contacten (Algemeen)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-08-2024, 15:06 (21 dagen geleden)

Ik heb alle discussies over het onderwerp "schakellaars reinigen" gelezen.
En toch een vraagje. Op een oscilloscoop van HP zitten twee print schakel dekken die zorgen voor de sweep snelheid.
Deze maakten , al na meer dan 40 jaar :-( , zo nu en dan geen goed contact.
Met IP schoon gespoeld en het probleem is (voorlopig???) verdwenen.
Maar nu voelt het schakelen "schraal" aan.
Ik heb Kontakt 61, mijn Philips 390 is op.
Maar ook Kontakt 61 laat een residu achter.
Het schakelen gebeurt d.m.v. (vergulde) verende contactjes op de vergulde printbaan contacten.
En die printbaan contacten alsmede de verende contacten zijn niet (zonder volledig demonteren) bereikbaar.
Al lezende op dit Forum denk ik dat in DIT geval PRF-7-78 een goede toepassing kan/zal zijn.
Ik heb ook gedacht aan Tuner spray, maar misschien bestaat er nog een beter "smeer" middel.
ruud

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-08-2024, 15:52 (21 dagen geleden) @ Bapaktua

Kontakt Gold 2000 is er speciaal voor dit soort contacten. (de naam zegt het al :-) )

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door gert van wee @, Achterveld, 29-08-2024, 16:49 (21 dagen geleden) @ kris

hallo Ruud,
tuner 600 reinigt heel goed en laat geen residu achter. ik gebruik dit al heel lang, ook om vergulde contacten te reinigen.
kontakt 60/61 is niet geschikt en helpt je electronica om zeep door de corrosie.
kontakt gold ken ik niet.

nadeel tuner 600; het ontvet.

met vriendelijke groet,
gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-08-2024, 17:00 (21 dagen geleden) @ gert van wee

kontakt 60/61 is niet geschikt en helpt je electronica om zeep door de corrosie.


enkel kontakt 60 is corrosief op lange termijn, daarom gebruik je het voor het de-oxideren van aangetaste contacten, en eens dat gebeurd is, dan spoel je het weg. dat staat al sinds mensenheugenis in de gebruiksaanwijzing.. nabehandelen (beschermen) doe je met kontakt 61. (maar hier zou ik het niet gebruiken, zijn gouden contacten)

kontakt gold ken ik niet.


Kontakt gold is een verbeterde versie van Tuner 600, en bestaat toch ook al meer dan 20 jaar.

Mij lijkt het de bedoeling van Kontakt geweest te zijn om Tuner 600 uit te fazeren voor Kontakt Gold, er zijn sinds 60 jaar al geen trommeltuners meer in productie :-).. maar de markt blijkt zéér conservatief..

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door electron @, eindhoven, 29-08-2024, 16:53 (21 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door electron, 29-08-2024, 17:03

Goud oxideert niet- maar slijt wel(dun!)- daarom smeren om dat tegen te gaan.
Dat schrale zal komt door asje dat nu droogloopt door die IPA.
Ik gebruik prf-7-78(Finland)- reinigt en laat dunne smerende bescherm laag achter.
12h. laten verdampen is beter.. @Gert: tuner 600 smeert niet!
Ben@

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door gert van wee @, Achterveld, 29-08-2024, 17:17 (21 dagen geleden) @ electron

hallo Ben,

tuner 600 smeert niet en laat dus niets achter. dat is gewenst als het gaat om contacten in HF schakelingen.
gold smeert, maar reinigt niet. Dan is de vraag of dat invloed zou kunnen hebben op de HF-schakeling zoals de vertikale versterkers in een oscilloscoop.

dus zou je eerst moeten reinigen en dan pas smeren, anders zit de rotzooi in het smeermiddel...

en tuner 600 ontvet inderdaad. dan kan het gebeuren dat de zaak stroever schakelt.

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Goldline @, Oranjedorp, 29-08-2024, 17:24 (21 dagen geleden) @ Bapaktua

Reinigen met IPA of Tunerspray, daarna smeren met Gold 2000 bij vergulde kontakten.

--
Cees PA1DBA

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-08-2024, 18:46 (21 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Bapaktua, 29-08-2024, 19:24

Iedereen bedankt voor de adviezen.
Ik heb de contacten dus al met IPA gereinigd.
Dus dat hoeft niet meer.
Nu alleen de contactveertjes niet laten krassen op de dunne goudlaag.
Het is gelukkig een HP instrument. Dus de goudlaag is niet heel erg dun.
Alles in overweging genomen ga ik voor het toepassen van PRF-7-78.
Busje bij alle kabels, €9,99 (zonder verzend kosten).
ruud

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door J. Kanters @, 06-09-2024, 15:00 (13 dagen geleden) @ Bapaktua

Daar staat 'Philips 390' ? Is dat hetzelfde als Kontakt Chemie 390 ?
Die heb ik dus. Met weinig klachten. Een fles met mooie opdruk.

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Goldline @, Oranjedorp, 06-09-2024, 22:13 (13 dagen geleden) @ J. Kanters

Is niet het zelfde als Philips kontaktspray, maar zeker niet zo agressief als K60.
Philips was altijd erg vet en had een Maggi luchtje.

--
Cees PA1DBA

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-09-2024, 00:02 (13 dagen geleden) @ J. Kanters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-09-2024, 00:11

In het bericht van de TS worden "Philips 390" en "Kontakt 390" uitwisselbaar gebruikt. Er wordt dus verwezen naar de oorspronkelijke Philips contactspray of de later door Kontakt op de markt gebrachte versie.

Het ligt eigenlijk iets ingewikkelder: Er heeft nooit één Philips 390 bestaan, dus dan is "Philips 390 contactspray" wel een volledige omschrijving maar "Philips 390" niet. Philips 390 was een hele categorie spuitbussen en andere service-hulpstoffen en verbruiksmaterialen waarvan het 12NC servicenummer begon met 4822 390. Ik meen dat in catalogi soms 3 letters als beschrijving werden gebruikt in plaats van de laatste 5 cijfers. De eerste 4 cijfers werden weggelaten. Zo kreeg je dus 390/XXX. ACS was bijvoorbeeld anti-coronaspray. Het volledige nummer of de juiste letters voor contactspray ken ik niet.

Kontakt 390 werd gemaakt volgens het recept van de contactspray van Philips uit die reeks, en daar gebruikten ze het getal 390 voor als verwijzing maar de oorspronkelijke spray.

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Goldline @, Oranjedorp, 07-09-2024, 10:53 (13 dagen geleden) @ Maarten Bakker

kontakt 390 is een product bedacht door firma Connector als vervanger van de Philips kontaktspray.
Echter anders van samenstelling, wat niet wil zeggen dat dit product slecht functioneert.
Het origineel was samengesteld door de chemicus de heer Ouweltjes op het Nat lab van Philips.
Zijn zoon heeft onlangs volgens dit recept diverse bussen gemaakt, maar door de strenge EU regelgeving van productie afgezien.
Ik ben een van de gelukkigen die zo'n bus bezit.

--
Cees PA1DBA

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-09-2024, 11:29 (12 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Bapaktua, 07-09-2024, 11:34

Aanvulling:


Beschrijving
Tags

PRF 7-78 is een reinigings- en smeermiddel voor uiterst gevoelige kontakten en elektro-mechanische aandrijvingen. Niet geleidend. Toepassing: Fijn mechanica, videorecorders, kantoormachines, communicatie.

• Contents: 220 ml (gross) - 165 ml (net)

PRF778 is een vervanger voor de Kontakt 61 en Kontakt 390 spray.
Deze reiniger gebruik je dus o.a. voor het smeren van de faders (lees eerst wel even het volgende door: Schoonmaaktopic)!

Let wel op dat je het met beleid gebruikt (een HEEL klein beetje is al genoeg!).

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door J. Kanters @, 07-09-2024, 16:16 (12 dagen geleden) @ Bapaktua

(een HEEL klein beetje is al genoeg!) stond vroeger op die flesjes van Kontakt Chemie.Maar dit terzijde. Ik had een keer een hardnekkigge storing in een tech communicatie ontvanger die dus met gewone spray niet over ging. Echter ik kwam aan een 'Goldpen' van Panasonic die inkoop al royaal was. Want daar zit dus een goudoplossing in. En dat werkte super-duper en dat is 20 jaren geleden. En never nog ene storing sindsdien. Waarschijnlijk is dit wonderspul nog te koop, maar omdat dit intern gereedschap is, gaat het enkel via een Panasonic hersteller. Ze hebben ook zeker acht soorten speciale vetten, met een kwaliteit waar je je petje voor afneemt. ;-)

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-09-2024, 19:27 (12 dagen geleden) @ Goldline

Dat detail kende ik niet! Zeer interessant. Ik ben wel erg benieuwd naar het oospronkelijke recept.

Ik meen dat het recept van de firma connector naar een andere distributeur overgegaan is, en dat die er dus onlangs mee gestopt is.

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Goldline @, Oranjedorp, 07-09-2024, 22:18 (12 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Goldline, 07-09-2024, 22:20

klopt Maarten, Baas van Connector is van zijn welverdiende ouwe dag gaan genieten en is weg uit de Waarderpolder in Haarlem.
Het bedrijf is overgenomen en zit nu in Sint Maarten NH.
Ik zal informeren naar het recept, maar verwacht weinig info.

--
Cees PA1DBA

goede spray voor vergulde printbaan contacten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-09-2024, 00:26 (12 dagen geleden) @ Goldline

Dankje!

Als het recept verboden stoffen bevat, zal het commercieel weinig waarde hebben. Ik wil het eventueel ook wel onder de pet houden, ben vooral benieuwd - ook omdat ik me vrij druk maak over het aantasten van contacten door 'normale' contactspray.

powered by my little forum