werking power adapter (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 10-09-2024, 08:51 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In mijn ervaring is het eerste en vaak het enige dat stukgaat bij een korte tot midellange overspanning (zoals door een zwevende nul), de primaire afvlakelco. Het regelbereik is vaak verbazend groot. Elke conventionele voeding met trafo was al lang doorgebrand.

100% mee eens, wat ook nog wel eens stuk gaat is een klein elko'tje wat over de VCC aansluiting van de controller zit, in het getoonde schema zou dat C2 of C17 zijn.
De rimpel is dan te hoog en de controller start dan niet meer op.
Wat mij wel verbaasd is dat op het getoonde schema de(het) vrijwel altijd aanwezige varistor(tje) aan de ingang ontbreekt.
Ook hier komen er nog wel eens mensen aan de deur met een defecte adapter en de vraag of deze gerepareerd kan worden.
Mij steevaste antwoord is dan meestal: Ja dat kan, maar dat kost iets van € 100,- echter een splinternieuwe kost u een paar tientjes. :-D
Slechts in uiterst zeldzame gevallen kan het lonend zijn om tot reparatie over te gaan.
Tip: vergeet dan ook niet om iets van soort dossiertje te maken met wat fotootjes en een omschrijving van hoe de reparatie is uitgevoerd en welke test je daarna heb gedaan om te zorgen dat het apparaatje nog steeds veilig is en ook veilig gebruikt kan worden.
Handig in het geval er een huis afbrandt en men zegt:
Mmnnn, misschien kwam het wel door de adapter die door die man van een paar huizen verderop is gerepareerd. :-| ;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum