stroombegrenzer? (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 15:36 (60 dagen geleden)

Ik heb een algemene vraag.
Bestaat er een apparaat dat je tussen een stroomaanbieder plaatst, stel in dit geval de aanbieder levert 220V / 6A wat er voor zorgt dat als je meer gaat vragen dan 6A er voor zorgt dat de zekering bij de stroomaanbieder er niet uit gaat maar dat je uitsluitend toch die 6A geleverd krijgt.
Indien dat apparaat bestaat dan zou het eigenlijk instelbaar moeten zijn op het Amperage wat de aanbieder levert en dan natuurlijk wel met de zelfde eigenschappen als in het hierboven geschetste voorbeeld van 6A.

Dus apparaat moet bijvoorbeeld geschikt zijn voor 6A, 10A, 16A.

Ben benieuwd of zoiets bestaat.

mvg

Frans

stroombegrenzer?

door henk vdb @, Breda, 10-09-2024, 16:08 (60 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 10-09-2024, 16:14

Bestaat er een apparaat dat je tussen een stroomaanbieder plaatst, stel in dit geval de aanbieder levert 220V / 6A wat er voor zorgt dat als je meer gaat vragen dan 6A er voor zorgt dat de zekering bij de stroomaanbieder er niet uit gaat maar dat je uitsluitend toch die 6A geleverd krijgt.

Ja dat kan, als je boven de ingestelde stroom wil gaan trekken dan gedraagt zo'n bron zich als een stroombron. MAAR: de spanning over de belasting gaat dan naar beneden. Dus daar heb je in de praktijk niets aan in jouw situatie.

Verdiep je eens in de wet van Ohm; stroom constant en veranderlijke weerstand (=belasting) doet de spanning evenredig veranderen met de belasting.

stroombegrenzer?

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 16:54 (60 dagen geleden) @ henk vdb

Ja dat kan, als je boven de ingestelde stroom wil gaan trekken dan gedraagt zo'n bron zich als een stroombron. MAAR: de spanning over de belasting gaat dan naar beneden. Dus daar heb je in de praktijk niets aan in jouw situatie.

Verdiep je eens in de wet van Ohm; stroom constant en veranderlijke weerstand (=belasting) doet de spanning evenredig veranderen met de belasting.

Bedankt voor je belangstelling.

Ik verdiep mij voortdurend in het systeem en in het antwoord aan Anton heb ik aangegeven wat het systeem eigenlijk zou moeten doen terwijl ik denk dat het niet doet wat het zou moeten doen.
Als je het leuk vindt kan je het filmpje van wcs eens bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=KC2TVzuKj9k

mvg
Frans

stroombegrenzer?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 10-09-2024, 16:17 (60 dagen geleden) @ ffeilers

Naar mijn weten bestaat zoiets niet voor de consumentenmarkt.
De wedervraag die dan ontstaat is wat het dan vervolgens zou moeten doen, afschakelen van (een deel van) de belasting of alleen waarschuwen?
Op zich is realiseren van een dergelijke schakeling geen rocket science, maar blijkbaar is er onvoldoende vraag om de de industrie tot productie over te laten gaan.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

stroombegrenzer?

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 16:48 (60 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door ffeilers, 10-09-2024, 16:54

Naar mijn weten bestaat zoiets niet voor de consumentenmarkt.
De wedervraag die dan ontstaat is wat het dan vervolgens zou moeten doen, afschakelen van (een deel van) de belasting of alleen waarschuwen?
Op zich is realiseren van een dergelijke schakeling geen rocket science, maar blijkbaar is er onvoldoende vraag om de de industrie tot productie over te laten gaan.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

ik had eigenlijk al het vermoeden dat het niet bestaat.
De reden van mijn vraag werd veroorzaakt door:
in mijn camper heb ik een wcs omvormer (combi 2000/100) zie afbeelding en datasheet hieronder.
Ik heb mij laten vertellen dat indien de stroomaanbieder 6A levert terwijl ik in mijn camper meer ga gebruiken die situatie als volgt is: ik gebruik de 6A van de stroomaanbieder en het door mij benodigde A boven die 6A wordt geleverder door mijn 2 hh accu s van 155A elk.

Vanmorgen was de situatie in de camper als volgt. Had een dag zonder walstroom gestaan en de 2hh accu s hadden beiden nog zo n 50%.
Ik sloot daarna de walstroom aan , 6A en jawel ik kan in de app van de wcs hh accu s zien dat beide accu s geladen gaan worden. Daarna werd in de camper nog even koffie gezet met een senseo met als gevolg automatische uitschakeling op de 6A van de campingeigenaar.

Tja, dat had ik niet verwacht.
De situatie had misschien anders kunnen zijn als de twee hh accu's beiden al 100% waren, maar goed dat kan ik nu niet even testen.

Op het bedieningspaneel van de omvormer moet ik volgens de leverancier aangeven (door knop 5 van het bedieningspaneel) welk A de campingeigenaar levert. Ik heb meerdere standen geprobeerd, misschien begrijp ik het niet goed maar op zich niet leuk als ik een camping eigenaar opzadel met een uitgeschakelde laadpaal. Op de huidige camping niet zo n probleem want ik kon het zelf herstellen , maar dat is niet overal zo.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Het schema zoals het geheel is geinstalleerd door de dealer als laatste afbeelding (twee zonnepanelen aanwezig enlbr60 booster).

Bijgaand nog de link van wcs over hoe alles zou moeten werken:

https://www.youtube.com/watch?v=KC2TVzuKj9k

mvg
Frans

[image]
bedieningspaneel
[image]
bedieningspaneel
[image]
omvormer
[image]
accu (2x)
[image]
datablad

[image]

stroombegrenzer?

door henk vdb @, Breda, 10-09-2024, 19:27 (60 dagen geleden) @ ffeilers

Frans,

je zal toch echt zelf in de gaten moeten houden dat je niet boven de 6A van de stroomaanbieder uitkomt.

Als je al 2 accu's snel aan het opladen bent en dan ook nog een senseo inschakelt is het niet zo vreemd dat dat fout gaat. Met ALLEEN een senseo zit je denk ik al zo goed als aan de max. waarde.

Snel water opwarmen kost nu eenmaal veel vermogen, ook al is het maar voor korte duur.

Verder vind ik het maar een complexe istallatie, je moet er bijna voor gestudeerd hebben om dat te kunnen gebruiken. Om het te kunnen gebruiken moet je goed begrijpen hoe alles werkt en reageert. En afhankelijk van een APP? Hoelang garanderen ze je dat dat blijft werken? 3 Jaar? Ik kijk wat dat betreft nergens meer van op.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet negatief doen maar ik zou toch kijken of een en ander niet wat eenvoudiger kan zodat het ook overzichtelijker is, en betrouwbaar op lange termijn.

Als je onderweg (bijna) alles wil kunnen doen wat je thuis kan dan kan je misschien beter cruise vakanties houden...

stroombegrenzer?

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 19:45 (60 dagen geleden) @ henk vdb

Verder vind ik het maar een complexe istallatie, je moet er bijna voor gestudeerd hebben om dat te kunnen gebruiken. Om het te kunnen gebruiken moet je goed begrijpen hoe alles werkt en reageert. En afhankelijk van een APP? Hoelang garanderen ze je dat dat blijft werken? 3 Jaar? Ik kijk wat dat betreft nergens meer van op.

5 jaar garantie

Met de app kan je de twee hh accu s monitoren, laden uit/aan zetten, laadtoestand uitlezen, laadvermogen en verbruik monitoren. (zie afbeeldingen hieronder)
De omvormer bedien je niet met een app maar met bedieningspaneel zoals ik heb laten zien.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet negatief doen maar ik zou toch kijken of een en ander niet wat eenvoudiger kan zodat het ook overzichtelijker is, en betrouwbaar op lange termijn.

het meest eenvodige is een primus gasstel mee, en een kaarsje en misschie vergeet ik nog wat, maar wij hebben nu juist gekozen voor dit systeem, ieder zijn vrijheid, toch ???

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

stroombegrenzer?

door henk vdb @, Breda, 10-09-2024, 20:07 (60 dagen geleden) @ ffeilers

Om je mijn goede bedoelingen te tonen heb ik nog een link voor je, misschien kan je er wat mee:

https://camperclubskeller.nl/stroomverbruik-op-de-camping-watt-naar-ampere-berekenen/

Als je naar beneden scrolt zie je een "Watt Controller". Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is dat wat je zoekt?

stroombegrenzer?

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 20:22 (60 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door ffeilers, 10-09-2024, 20:28

Om je mijn goede bedoelingen te tonen heb ik nog een link voor je, misschien kan je er wat mee:

https://camperclubskeller.nl/stroomverbruik-op-de-camping-watt-naar-ampere-berekenen/

Als je naar beneden scrolt zie je een "Watt Controller". Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is dat wat je zoekt?

Henk , bedankt voor je bericht.

Deze heb ik al in mijn bezit. (zie foto hieronder)
Maar heeft geen relatie tot mijn vraagstellling, ik snap wel dat ik misschien iets vraag wat er gewoon niet is.

Oeps aanvulling: die energy master had ik over het hoofd gezien, is even naar kijken.

mvg
Frans

[image]

stroombegrenzer?

door henk vdb @, Breda, 10-09-2024, 20:34 (60 dagen geleden) @ ffeilers

Die bedoelde ik niet maar deze:
[image]

stroombegrenzer?

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 20:55 (60 dagen geleden) @ henk vdb

Die bedoelde ik niet maar deze:
[image]

Henk, over deze staat eigenlijk dat je maar 1 apparaat achter de watt controller mag plaatsen, ik kende deze overigens wel want wordt vaak in de camper gebruikt voor senseo apparaten.

De andere optie, energy master, is een betere keuze, maar vind ik wel erg prijzig.

Wat ik ook kan doen voor de zekerheid: aangekomen op camper en ik wil senseo aanzetten, de verbinding tussen stroompaal en camper verbreken dmv een voltcraft welke je met een app uit en aan kunt zetten. Die voltcraft heb ik er al tussen staan dus .... gaan we denk ik maar daarvoor. Alleen dus even opletten.

Watechter in mijn hoofd blijft zweven is dat de wcs installatie het eigenlijk zo hoort te doen dat ik niet de campingeigenaar met een probleem opscheep van een uitgeschakelde laadpaal.
Zal het nog wel met de dealer Henk Pen bespreken.

wel bedankt voor je interesse en ...... de energy master is eigenlijjk het antwoord op mijn gestelde vraag

groet
Frans

stroombegrenzer?

door Laurens @, Zaandam, 13-09-2024, 09:31 (57 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Laurens, 13-09-2024, 09:32

Dit lijkt mij gewoon een ordinaire lichtdimmer met een amperemeter er in die 'm aanstuurt.

Voor verwarmingselementen acceptabel, voor dingen met condensatorvoeding waarschijnlijk zeer slecht. Je doet niets anders dan de gemiddelde spanning verlagen, in de hoop dat het aangesloten apparaat daardoor minder vermogen gaat verbruiken. Maar dan met een bijzonder vuile golfvorm.

Wat jij nodig hebt is een wasmachine/wasdroger master-slave schakelaar die simpelweg de acculader afschakelt, als jij je senseo op laat warmen. Maar dan aangepast voor een maximum van 6 ampere.

stroombegrenzer? (deze wllicht)

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 21:54 (60 dagen geleden) @ ffeilers

Ik kan de specifiaties niet interpreteren, maar is dit ook geschikt of ... sla ik de plank helemaal mis?

https://nl.aliexpress.com/item/1005006227632349.html?src=google&src=google&albch=shopping...

[image]

stroombegrenzer?

door HM @, Hilversum, 11-09-2024, 10:29 (59 dagen geleden) @ ffeilers

Als je nu je 230V verbruikers allemaal achter je omvormer zet ?
Dan worden de accu's geladen met de walstroom en die is netjes te beperken.
Een tijdelijke grote verbruiker wordt gevoed uit je omvormer en neemt geen walstroom op ( eh niet direct in ieder geval ).

Ja het rendement is slechter maar je hebt geen last meer van uitvallende walstroom automaten.

Ga je continue meer dan de laadcapaciteit gebruiken dan zul je je accu's leegtrekken maar als het gaat om koffie zetten ed. dan moet je na een aantal uur toch volle accu's hebben.

Een andere oplossing is een verbruiksdetector op je 230 V net naar oa. de koffiemachine.
Als die een grens overschrijd kun je de lader afschakelen en heb je de volle walstroom voor je gebruikers ter beschikking.
Er zijn stroomrelays te koop die al bij een lage waarde schakelen.