stroombegrenzer? (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 10-09-2024, 16:48 (8 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door ffeilers, 10-09-2024, 16:54

Bestaat er een apparaat dat je tussen een stroomaanbieder plaatst, stel in dit geval de aanbieder levert 220V / 6A wat er voor zorgt dat als je meer gaat vragen dan 6A er voor zorgt dat de zekering bij de stroomaanbieder er niet uit gaat maar dat je uitsluitend toch die 6A geleverd krijgt.


Naar mijn weten bestaat zoiets niet voor de consumentenmarkt.
De wedervraag die dan ontstaat is wat het dan vervolgens zou moeten doen, afschakelen van (een deel van) de belasting of alleen waarschuwen?
Op zich is realiseren van een dergelijke schakeling geen rocket science, maar blijkbaar is er onvoldoende vraag om de de industrie tot productie over te laten gaan.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

ik had eigenlijk al het vermoeden dat het niet bestaat.
De reden van mijn vraag werd veroorzaakt door:
in mijn camper heb ik een wcs omvormer (combi 2000/100) zie afbeelding en datasheet hieronder.
Ik heb mij laten vertellen dat indien de stroomaanbieder 6A levert terwijl ik in mijn camper meer ga gebruiken die situatie als volgt is: ik gebruik de 6A van de stroomaanbieder en het door mij benodigde A boven die 6A wordt geleverder door mijn 2 hh accu s van 155A elk.

Vanmorgen was de situatie in de camper als volgt. Had een dag zonder walstroom gestaan en de 2hh accu s hadden beiden nog zo n 50%.
Ik sloot daarna de walstroom aan , 6A en jawel ik kan in de app van de wcs hh accu s zien dat beide accu s geladen gaan worden. Daarna werd in de camper nog even koffie gezet met een senseo met als gevolg automatische uitschakeling op de 6A van de campingeigenaar.

Tja, dat had ik niet verwacht.
De situatie had misschien anders kunnen zijn als de twee hh accu's beiden al 100% waren, maar goed dat kan ik nu niet even testen.

Op het bedieningspaneel van de omvormer moet ik volgens de leverancier aangeven (door knop 5 van het bedieningspaneel) welk A de campingeigenaar levert. Ik heb meerdere standen geprobeerd, misschien begrijp ik het niet goed maar op zich niet leuk als ik een camping eigenaar opzadel met een uitgeschakelde laadpaal. Op de huidige camping niet zo n probleem want ik kon het zelf herstellen , maar dat is niet overal zo.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Het schema zoals het geheel is geinstalleerd door de dealer als laatste afbeelding (twee zonnepanelen aanwezig enlbr60 booster).

Bijgaand nog de link van wcs over hoe alles zou moeten werken:

https://www.youtube.com/watch?v=KC2TVzuKj9k

mvg
Frans

[image]
bedieningspaneel
[image]
bedieningspaneel
[image]
omvormer
[image]
accu (2x)
[image]
datablad

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum