Cache leeg maken? (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2024, 17:06 (6 dagen geleden)

Met het vernieuwen van een NAS, wilde ik de bestanden overzetten van een PC naar de NAS.
Het duurt allemaal erg lang, maar in documents en settings , kwamen mappen voor van bijv Mozilla/Firefox in de cache . Sommige bestanden zijn al van 2015. Het zijn er duizenden. Wat is dat, mogen ze weg. Moet de cache van tijd tot tijd opgeruimd worden? Hoe gaat dat dan, ik heb dat nooit gedaan.
Waar staan normaal gesproken de cache bestanden?

Cache leeg maken?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-09-2024, 18:57 (6 dagen geleden) @ soundman2

Ook Firefox eens resetten, even lezen op hun site hoe je Firefox opfrist.
Begin eens met geschiedenis te legen in firefox.

CCLEAN installeren en laten opruimen.
Standaard instellingen staan al goed.

Alleen even eerst die cookies goed zetten welke je wilt bewaren.

Rest Cookies ook verwijderen.
Tenzij je zelf zaken hebt opgeslagen.
Bv starten van dit forum.

Dan zet je die eerst in de bewaar lijst.
Handig ook bij volgende schoonmaak blijven deze steeds bewaard.

Doe je in CCLEAn bij Opties-Cookies en dan selecteren , met de pijltjes naar rechter veld brengen.
De cookies die je wilt behouden.

Allemaal loze ballast die cookies.
Chash is alleen handig bij steeds opnieuw laden van veel gebruikte sites.

Overigens kun je in Firefox volgens mij alleen je profiel opslaan via een maniertje.
Is ergens een functie voor.

In de basis heeft het geen nut ook maar iets van windows of programma;s te bewaren
door 1:1 te kopiëren.
Is niet te gebruiken bij her installaties.

Cache leeg maken?

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2024, 20:35 (6 dagen geleden) @ Maurice

De cookies in ff staan standaard uit, althans die worden bij afsluiten gewist. DE cookies die ik wel wil kun je in een apart vak zetten bij ff en die kunnen daar door de programma's ook bijgewerkt worden.
Ik ga met de tips aan de slag.

Cache leeg maken?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-09-2024, 19:50 (6 dagen geleden) @ soundman2

De oplossing in Firefox was;
Geschiedenis > Recente geschiedenis wissen > Alle hokjes aanklikken en dan, Nu wissen.
De Laptop of Pc opnieuw opstarten.

Cache leeg maken?

door Hersteller @, Haarlem, 14-09-2024, 00:48 (6 dagen geleden) @ soundman2

Alleen de bibliotheken uit je profiel kopiëren naar je NAS (wel zorgen dat al je data naar de bibliotheken opgeslagen wordt), al die kleine systeembestanden zitten in de Appdata map, die standaard verborgen is. Tools als CrapCleaner (nu CCleaner) zijn overbodig en zijn alleen nog maar een reclamezuil geworden om je geld afhandig te maken, net zoals de gratis virusscanners. Die zijn ook niet nodig. Als je echt extra beveiliging wilt dan alleen Bitdefender of Esset.

Cache leeg maken?

door jeromach @, 18-09-2024, 10:24 (1 dag en 7 uur geleden) @ Hersteller

Ccleaner inderdaad beter niet gebruiken (is ook ooit een keer malware mee verstuurd...).

Een goed alternatief is Privazer.

Cache leeg maken?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-09-2024, 14:06 (1 dag en 4 uur geleden) @ Hersteller

Als Ccleaner niet goed meer zou zijn, hoe stel je dan voor om bestanden op te ruimen? De Windows opruiming slaat nog steeds veel over, of is die onder Windows 11 opeens goed geworden? Zeker voor systemen met meerdere gebruikers zou ik zo niet weten wat anders te gebruiken.

Cache leeg maken?

door electron @, eindhoven, 18-09-2024, 16:54 (1 dag en 1 uur geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door electron, 18-09-2024, 17:08

@Maarten- juist- CCleaner(Piriform) heeft zijn lesje geleerd.
# CCleaner is stabiel. De oudere versie van CCleaner v.5557108 gebruik ik al jaren zonder problemen-
is van voor de tijd dat hackers inbraken bij CC. https://filehippo.com/download_ccleaner/5.55.0.7108.0/
# Wise Disk Cleaner is ook goed. :)
# Privazer(PRO) is NIET aan te raden voor digibeten!
TIP: probeer altijd een portable versie te vinden- die laten minder achter in het register.
Bovendien voorkom je daarmee dat extra malware die je niet wilt, mee-geinstalleerd wordt.
TIP2: geen register cleaners gebruiken- als je niet weet wat je doet. Krijg je spijt van!:-(
Hoewel ik al jaren het register clean met v.5557108 zonder problemen.
Ben@

PS. Natuurlijk kun je alles vanuit Windows zelf doen- maar MS wordt dan snel SadoMaso..:dev
[image]

powered by my little forum