welke aansluiting (Toestel of techniek)
Ik zou graag willen weten op welke wijze een Thetford Koelkast N4142E wordt aangesloten qua electro in een camper.
Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.
In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Ik ben er daarom nieuwsgierig naar omdat onze camper nog steeds met een storing kampt. De storingscode is code 9. Dit houdt in:
Het 230 verwarmingselement is aan terwijl deze uitgeschakeld hoort te zijn.
Op een camper forum vond ik iemand met een soortgelijk probleem en een mogelijke oplossing:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475905&sid=21bd0ce40184be200b3f952f54796ed5&start=14
Daar staat onder meer:
Update: advies van dealer was om de 12v even helemaal af te schakelen, dus met de hoofdschakelaar op de EBL. Dit vandaag uitgeprobeerd, en het werkt... fout komt niet meer terug!
Ik begrijp vooral niet het het wordt "even" helemaal af te sluiten, dan lijkt het net of het een tijdelijke oplossing is.
Dus: graag een schematische voorstelling van de aansluiting koelkast in camper met ebl en omvormer en wellicht heeft iemand een idee over het woord "even".
Ik heb degene van het camperforum ook een bericht gestuurd, maar de draad daar is van 2021 dus geen idee of ik een reactie krijg.
Verder: binnenkort gaat de camper voor een week naar de dealer voor onderzoek, maar het lijkt mij niet makkelijk en wellicht is elke mogelijke informatie een toevoeging bij het oplossen.
mvg
Frans
welke aansluiting
Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.
klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).
https://www.handleidi.ng/thetford/n4142e+/handleiding
In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.
welke aansluiting
> > Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.
klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).
In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.
Hans , bedankt voor je belangstelling.
Was het echt maar zo makkelijk.
23 september j.l. is de camper de hele dag bij de dealer geweest, resultaat was : blijft in storing.
de koelkast werkt prima op gas, werkt prima op 12 v,
maar.... bij de walaansluiting 220v onstaat code 9 (betekenis heb ik uitgelegd).
De koelkast schakelt dan NIET automatisch over op gas.
De enige remedie is aan en uit zetten, waarna na een zekere tijd, meestal rond de 20 minuten de koelkast weer in storing gaat.
de oplossing volgens de thetford codellijst is: vervang powerboard
dat is op 23 september ook gedaan.
het resuultaat was dat hij het nu zowel op de camping aan de walstroom als bij mij thuis aan de walstroom (waar hij dat probleem niet had) nu op beide walstroomaansluiting in storing gaat.
Daarom plaatste ik in het topic de link van camperforum met iemand met het zelfde probleem en waar het lijkt dat er een oplossing gevonden was. Ik heb de berichter een bericht gestuurd, maar het is een relatief oude topic .... dus wellicht geen antwoord.
Mijn vraag was eigenlijk hoe ziet het schema van de technische aansluiting er uit, ik bedoel dus echt getekend, met daarin de ebl, de omvormer en de koelkast
mvg
Frans
welke aansluiting
Omdat het een absorptie koelkast is die zowel op 220v als 12 volt kan werken neem ik aan dat er dus niet alleen een 220V kabel naar de koelkast loopt maar ook een 12v.
klopt, de installatiehandleiding helpt je verder (blz. 13 en 14).
In de camper is , naast de ebl, een omvormer ingebouwd die alle aanwezige 220v stopcontacten in de camper van stroom voorziet en voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Als je geen 230V beschikbaar hebt (geen stroomaansluiting op de camping) dan moet de koelkast op 12V of gas werken. Niet op de 230V achter de omvormer! Verder is in dit geval gas een betere optie dan 12V.
Schema aansluitingen wel gevonden !!!
welke aansluiting
Hoi Mans,
Ik begrijp het volgende eigenlijk niet uit de manual:
Wat bedoelt men nu met de 2-way option: dat de koelkast alleen werkt op 220v en gas en niet als je rijdend bent op 12v?
Als je dus de aanbeveling volgt door het laten bouwen van de bridge door de camping dealer dan heb je dus definitief geen 12v aansluiting meer als je rijdend ben met de camper?
Ik zou dat overigens prima vinden. Stond toch al op gas want als je ergens aankomt dan draait de motor niet en nog geen 220 aangesloten dus dan is gas zo wie zo handig.
welke aansluiting
Beste Frans, probeer die 220V naar 230V om te schakelen. Het is al 20 jaar geleden.
welke aansluiting
Als je 230VAC/12VDC/Gas wilt moet je de 2-way option niet in (laten) bouwen en standaard aansluiting gebruiken.
...voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Uit jouw post komt niet duidelijk naar voren of de kast 230V vanuit de omvormer krijgt, of direct vanaf de 'walstroom' zoals jij dat noemt.
Zoals ik eerder schreef, de 230V aansluiting niet achter de omvormer maar direct op de 'walstroom'. Bij aanwezige 'walstroom' kan de koelkast op 230VAC draaien, is er alleen 12V dan kan de koelkast op 12VDC draaien. Zet je de 230V aansluiting achter de omvormer dan kan de kast bij aanwezige 12V zowel op 12V als 230V draaien, maar ziet de kast ook beide spanningen. Misschien veroorzaakt dat wel het probleem.
Zorg er voor dat de koelkast altijd maar één spanning kan 'zien' of 230VAC of 12VDC.
aanvulling: Je bent, zo te zien, niet de enige met dit probleem, ook vervangen powerboard lijkt geen oplossing.
https://wohnwagen-forum.de/forum/index.php?thread/196305-thetford-k%C3%BChlschrank-n4142e-fehlerc...
welke aansluiting
Super bedankt voor je interesse in mijn probleem !!!!
Als je 230VAC/12VDC/Gas wilt moet je de 2-way option niet in (laten) bouwen en standaard aansluiting gebruiken.
...voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.
Uit jouw post komt niet duidelijk naar voren of de kast 230V vanuit de omvormer krijgt, of direct vanaf de 'walstroom' zoals jij dat noemt.
Ik heb het niet zelf aangesloten. Als de omvormer aanstaat dan heb ik 230 op alle stopcontacten. Als ik de omvormer niet aanzet in de camper dan functioneert ook de koelkast niet op 230. Er zijn echter tijdens de installatie wel speciale dikkere draden naar de koelkast getrokken, dat maakte de arbeid derhalve ook duurder.
Zoals ik eerder schreef, de 230V aansluiting niet achter de omvormer maar direct op de 'walstroom'. Bij aanwezige 'walstroom' kan de koelkast op 230VAC draaien, is er alleen 12V dan kan de koelkast op 12VDC draaien. Zet je de 230V aansluiting achter de omvormer dan kan de kast bij aanwezige 12V zowel op 12V als 230V draaien, maar ziet de kast ook beide spanningen. Misschien veroorzaakt dat wel het probleem.
Voor mij te moeilijk om te volgen maar de koelkast zal toch ook altijd 12v nodig hebben om in te kunnen inschakelen. Zowel de omvormer als het bedieningspaneel van de camper dienen aan te staan om de koelkast in te kunnen schakelen.
Dut die eigen 230v lijn is wel waarschijnlijk. Met uitgeschakelde omvormer maar met ingeschakeld bedieningspaneel van de camper (12v) kan ik de koelkast wel laten functioneren op gas.
Zorg er voor dat de koelkast altijd maar één spanning kan 'zien' of 230VAC of 12VDC.
Dat laatste is, als het de oplossing is aan Henk Pen, ik ga er uiteraard niet zelf aan knutselen.
aanvulling: Je bent, zo te zien, niet de enige met dit probleem, ook vervangen powerboard lijkt geen oplossing.https://wohnwagen-forum.de/forum/index.php?thread/196305-thetford-k%C3%BChlschrank-n4142e-fehlerc...
Deze laatste had ik op het wohnwagen forum ook al gelezen, mij daar laten registreren in de hoop dat dat mij verder brengt.
Maar bovenal blijft Henk Pen de verantwoordelijke in deze. Ik doe alleen een poging om op het net naar oplossing te zoeken. Monteurs kunnen natuurlijk ook niet alles weten. Overigens ook Thetford service system in Etten Leur is betrokken bij dit probleem, zij hebben immer onder garantie het te vervangen powerboard naar hen gezonden, wat helaas niet het gewenste resultaat had.
Degene die ik had gevonden op het camperforum (site genoemd in de topic) had weliswaar een N4000 koelkast, maar ik heb uitgevonden dat hij een andere ebl heeft dan in mijn geval.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475905&sid=21bd0ce40184be200b3f952f54796ed5&start=14
Zijn ebl was in en uit te schakelen (met een schakelaar). Mijn ebl schaudt el252 heeft die schakelaar weer niet. Dus waarschijnlijk ook niet te vergelijken. Ik heb hem een bericht gestuurd maar 2021 topic, helaas (nog) geen reactie gekregen.
Op een duits forum welke alleen over Weinsberg Pepper gaat heb ik nu ook de melding en oproep gedaan wie te maken gehad heeft met code 9. Duitsland natuurlijk groter en naar ik mag aannemen zijn er dan waarschijnlijk toch ook pepper s met de zelfde koelkast als ik heb.
https://www.my-pepper.de/forum/topic/thetford-code-9-error/
Of de omvormer in het verhaal ook nog een rol speelt? Ik heb geen idee.
Feit is dat hij OOK daarvoor terug moet naar Henk Pen. De omvormer heeft walstroombegrenzing, ondanks dat ging op twee campings de aardlekschakelaar er bij de campingeigenar uit wat dus niet zou mogen.
Het schema is te vinden op de site van Henk Pen, het komt overeen met wat er in onze camper zit, wel met twee 155A accu s en twee zonnepanelen, maar zonder de acculader maar weer wel met de lbr60 booster.
welke aansluiting
dat is niet de oplossing
mvg
Frans
welke aansluiting
Mijn idee die gehele koelkast los nemen.
En geheel separaat opnieuw aansluiten zoals hoort op accu walspanming gas enz alles buiten die hele camper om.
Dan gaan experimenteren de diverse manieren van spanning/gas
Zien hoe die kast zich dan gedraagd.
Alleen dan weet je of probleem camper of koelkast is.
Koop dus stukje gasslag en drukregelaar
Neem je gasfles
Neem een goede accu
Wat stopkontakten
Wat draden enz.
Zien of je nu ding ook in storing krijgt.
Ik denk dat al die diverse schakel momenten in je camper de boel omzeep helpt.
Immers is allemaal tijd
Ook koelkast heeft schakeltijd en spanning controles.
Gezamelijk loopt dat in de soep steeds.
welke aansluiting
Maurice bedankt voor je reactie.
Het wisselen van het powerboard door de dealer heeft niet geholpen.
Na een dag hebben we de camper weer mee naar huis genomen.
IN de planning staat nu dat hij voor een langere tijd naar de dealer gaat, is een garantie kwestie.
mvg
Frans