gezocht nixie b-5750S (Algemeen)

door electron @, eindhoven, 01-10-2024, 14:41 (51 dagen geleden)

Zoek 2x b-5750S nixies voor mijn counter.
Zit standaard 7x in. Van eentje raakte cijfertje los.
Moeilijk aan te komen- en ik ga geen 170 euro betalen- grrrr. :fir
En nixies inbouwen in een klok vindt ik stom- #$%^:ng
Ga waarschijnlijk een vervanger erin stoppen- 5 euro nieuw.
Groet, Ben@

[image]

gezocht nixie b-5750S #Voorzien!#

door electron @, eindhoven, 01-10-2024, 22:41 (51 dagen geleden) @ electron

Kreeg nog een boze email van zo'n boze nixie klokkenbouwer die ze waarschijnlijk verkoopt
met winst voor minstens 150 euro.:lol
Nixies worden schaars en zijn geen Feest of Kermis artikel!

Daardoor duur en schaars voor meet-apparatuur als ze stuk gaan.
Ben@

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-10-2024, 09:15 (50 dagen geleden) @ electron

Ik vond onderstaande opmerking van jouw heel ongepast. Hoe jij er zelf over denkt hoef je hier nog niet te ventileren.

En nixies inbouwen in een klok vindt ik stom- #$%^:ng

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2024, 10:33 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Om alle discussies te voorkomen heb ik deze gebouwd (1983).
Geen wijzers, geen cijfers en ook geen displays zoals toen al lastig verkrijgbare nixie buisjes.

[image]

Wat ik nooit meer gezien heb zijn gloeidraad dispays,zgn numitrons. Ze zitten bij mij in een bouwproject van elektuur DVM72

door electron @, eindhoven, 02-10-2024, 12:41 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja! Dat is mijn mening- MAG DAT. Daardoor heb ik een Nixie probleem voor een meetapparaat.:ng

En jij hoeft jou mening hier ook niet te ventileren-
Is ook niet behulpzaam bij "gezocht nixie b-5750S".
Wel typische Hollandse bemoeizucht- ongewenst op dit forum.

Er zijn zoveel mogelijkheden voor een klok- waarom schaarse Nixie buizen gebruiken?
Maar verdient goed voor die klokkenbouwer (150-225 euro)- beter dan Led's.
Ben@

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-10-2024, 13:27 (50 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Forumbeheer, 02-10-2024, 13:31

Je zegt nu letterlijk dat iemand zijn mening voor zich moet houden omdat niet iedereen hem die mening in dank zal afnemen, dat lijkt me precies zo ongepast (regel 4) als waar je Ben van beschuldigt. En je ziet dat zo'n opmerking dan ook alleen maar weer escalatie geeft. Ben reageert vervolgens ook met een opmerking op de persoon, wat niet de bedoeling is.

Ik ga nog even nadenken of de opmerking in de topicstart van Ben alleen 'minder handig' was of ook in strijd is met forumregel 4.

Waarschijnlijk houdt dat in dat ik moet bedenken of regel 4 geldt voor een verder onbekende doelgroep in het algemeen of alleen bij op de persoon spelen.

In elk geval is de oorspronkelijke vraag van Ben opgelost en heeft soundman2 als enige een post geschreven die verheven is boven elke discussie. Ik begin dus alvast maar met een slotje.

gezocht nixie b-5750S

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-10-2024, 22:50 (50 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Forumbeheer, 02-10-2024, 22:54

Ik heb beloofd hier nog even op terug te komen. Dit bericht heeft veel losgemaakt, maar uiteindelijk zit alles net binnen of net buiten de regels. Wat kort door de bocht over en weer dat niet had gemoeten.

Daarmee wil ik niets bagatelliseren. Ik snap heel goed dat Ben zich ergert aan de prijsstijgingen en relatieve schaarste die een nieuwe toepassing van buizen met zich meebrengt.

Ik snap ook heel goed dat mensen die zelf met plezier een klok hebben gebouwd of die dingen ook gewoon mooi vinden zich aan de opmerking storen, ook al was die niet op de persoon gericht.

Ik las de opmerking zelf als een klacht zoals je ook kunt discussieeren over dure audiobuizen, televisie-aquariums, radio's met een bluetooth speaker in plaats van een binnenwerk, etc. Ook allemaal dingen waar de een plezier aan beleeft en de ander zich aan kan ergeren.

Idealiter kan er dan een stevige respectvolle discussie ontstaan zoals in regel 4 beschreven, die pas op slot gaat als de standpunten wel een beetje zijn langsgekomen, maar dat is hier even misgegaan dus vandaar mijn opmerkingen en het slotje.

Ik zou hier mijn eigen vuistregel willen aanhalen, die gebaseerd is op een basisprincipe uit de EMC wereld (regels over radiostoring):

Een apparaat dient zelf minder storing uit te zenden dan toegelaten en meer storing te accepteren dan noodzakelijk.

Vertaald betekent dat dat je kritiek milder formuleert dan noodzakelijk, en dat als iemand anders iets zegt dat je boud in de oren klinkt je dan eerst even in gedachten neemt dat de toon waarschijnlijk milder bedoeld is dan dat hij overkomt.

Je kunt op een forum in platte tekst immers lastig overbrengen hoe een opmerking nu precies bedoeld is, en iedereen heeft ook zijn eigen stijl van schrijven (als een oude Amsterdammer het heeft over 'die eikel zus en zo' is dat minder beledigend bedoeld dan wanneer iemand uit de provincie dezelfde woorden gebruikt).