Patroongenerator (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-10-2024, 20:49 (50 dagen geleden)

Met enige regelmaat maak ik nog gebruik van een (nagebouwde) PM5508 voor televisie.
Hier komen verschillende patronen uit, maar geen cirkel.
Nu heb ik een stukje na gebouwd van een opvolger (PM5509), en dat is redelijk gelukt.
Probleem was alleen dat de aangeboden pulsen negatief moesten zijn, en van de 5508 waren ze positief.
Deze omkeerschakeling moet nog op de print komen, dat wordt dus weer een ander ontwerp.
Ook bleek ik de lijn blanking puls te moeten gebruikte , en niet de synchronisatiepuls
Ik vind alleen de dikte van de cirkel wat groot, maar dat laat ik maar zo .
Er is wel een instel-potje voor dit doel, maar dan wordt de breedte nog groter, en smaller geeft weer een nauwelijks zichtbaar resultaat, dus is het en beetje schipperen.
Overigens staat er wel een afregelprocedure beschreven, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Eerst de print maar eens goed maken, dan zie ik wel of dat enige verbetering brengt.
Dit is het eerste resultaat.
[image]
Dit is de print met erachter op het testbordje de hulpschakelingen
[image]
De 5509 bestaat grotendeels uit ic's van het 7400 type, alleen dit gedeelte is opgebouwd met transistors en de nodige weerstanden met weinig voorkomende waarden.
Ook opvallend vind ik de 5volt negatief voor de gebruikte ic's.

Dirk

Patroongenerator

door PE9ZZ ⌂ @, 08-10-2024, 19:02 (44 dagen geleden) @ doktordirk

Wat grappig. Poosje geleden he-le-maal losgegaan op een PM5509. Ik wilde een CCIR sync hebben en dat is wel aardig gelukt. Ook heb ik de cirkel met een extern circuit gemaakt maar dat ging een stuk minder goed. Ik heb er op mijn polonai.se site geen verhaaltje over gemaakt. Misschien moet ik dat maar eens gaan doen. Over de PM5507 overigens wel.

Tjerk, 9ZZ

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-10-2024, 23:26 (44 dagen geleden) @ PE9ZZ

Mooi om te lezen dat er meer knutselaars zijn op dit gebied!
Dat ik pas begon met kleuren tv dacht ik eerst ook aan een PM5507, maar de verkrijgbaarheid van de gebruikte kristallen was toen een probleem.
Dus toen werd het een PM5508 met een respectabel aantal onderdelen tov het andere model.
Bij Radio ELCO (Alkmaar) hadden ze het er nog wel eens over als ik er weer eens langs kwam.
De speciale spoeltjes waren nog wel een dingetje, Philips kon of wilde ze niet leveren.
Maar dat i9s uiteindelijk na wat experimenteren ook gelukt, al zullen de fabrieksspecificaties van het apparaat waarschijnlijk niet worden gehaald.
En nu had ik zomaar het idee om er een cirkel aan toe te voegen.
Wat ik me alleen nog af vroeg is of de dikte van de cirkel nog te regelen is, of dat pak 'm beet 8mm de gemiddelde dikte hoort te zijn.
Er is wel een potmetertje waar dit mee te regelen zou moeten zijn, maar behalve de zichtbaarheid neemt de dikte nauwelijks af.
Als de nieuwe print (nu enkelzijdig en geen draadbruggen!) opgebouwd is zie ik wel of er iets is veranderd, en of er nog een betere plaats is om het signaal aan te bieden in het video-signaal.

Mvg. Dirk.

Patroongenerator

door PE9ZZ ⌂ @, 09-10-2024, 06:45 (43 dagen geleden) @ doktordirk

Wat ik me alleen nog af vroeg is of de dikte van de cirkel nog te regelen is, of dat pak 'm beet 8mm de gemiddelde dikte hoort te zijn.
Er is wel een potmetertje waar dit mee te regelen zou moeten zijn, maar behalve de zichtbaarheid neemt de dikte nauwelijks af.

De dikte van de cirkel wordt bepaald door de vergelijkingsschakeling. Die is niet al te snel dus de dikte is enorm. Verhoudingsgewijs. Bedenk ook dat verticaal de detectie anders reageert dan horizontaal. Als je hem heel strak instelt wordt de cirkel horizontaal wel dunner maar verticaal blijft-ie dik. Die instelling is daarvoor bedoeld.

De enige manier om een dunne cirkel te krijgen is om het anders aan te pakken met een digitale vergelijker of het helemaal digitaal op te wekken. De eerste Philips cirkeltestbeelden (PM5540 en PM5544) deden dat met een ringkerngeheugen.

Tjerk (aka Dr. F.M. Tuner)

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-10-2024, 09:42 (43 dagen geleden) @ PE9ZZ

Aha dat is duidelijk, daar kan ik wel mee leven.
Het beste resultaat krijg je ook met een donker of egaal beeld zoals de grijsbalken of het rode beeld.
Moet alleen nog een knopje bijplaatsen voor als je de cirkel wilt zien.
Oh ja, afregelen doe ik op een lcd-scherm, daar zijn tenminste geen lineariteitsproblemen !

Mvg. Dirk

Patroongenerator

door Marinus J @, 09-10-2024, 08:56 (43 dagen geleden) @ doktordirk

Die spoeltjes konden ze al niet meer leveren die waren al op gebruikt door een collega
en ik.Waren maar beperkt op voorraad, gaan normaal niet stuk dus weinig voorraad.
Wij hadden samen twee PM 5508"s zelf gebouwd en daar waren de spoeltjes voor gebruikt.
Dit hadden we in de jaren 70 gedaan ook de printplaten zelf gemaakt .
Nog jaren plezier van gehad en daarna verder gegaan met de beroemde PM 5544 .

Gr. René.

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-10-2024, 09:55 (43 dagen geleden) @ Marinus J

Mooi dat ik nu de schuldige gevonden heb!
Dit is het kleurendeel wat ik er van gemaakt heb.
De spoelvormen komen uit gesloopte kleuren tv's.
Ik meen me te herinneren dat ik tijdens het wikkelen de scoop op het uiteinde van de wikkeldraad had aangesloten, en zo het maximale resultaat heb gevonden.
Er zit ook een kern in, dus ze zijn nog af te regelen.
[image]

Mvg. Dirk

Patroongenerator

door PE9ZZ ⌂ @, 09-10-2024, 10:16 (43 dagen geleden) @ doktordirk

Indrukwekkend! Ik ben ook behoorlijk losgegaan op mijn exemplaar. En op de clone ervan:
[image]

[image]

[image]

Het resultaat zag er echter niet uit. Ik denk dat dat komt doordat het signaal uit de PIC vervuild was. Ik heb daar verder niet echt naar gezocht omdat ik de PM5509 zelluf in handen kreeg:
[image]

Krijg de source code van de PIC niet bijgevoegd (ZIP).

Andere vraag: hoe heb je de achtergrond zo mooi rood gekregen?

Tjerk

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-10-2024, 10:26 (43 dagen geleden) @ PE9ZZ

Dat is een van de patronen in de 5508.
Om de kleurzuiverheid van beeldbuizen af te regelen wat vroeger echt wel nodig was.
M'n eerste demonstratie bij een kennis bleef het beeld echter gewoon grijs.
De oorzaak was een pootje van een transistor vergeten te solderen!

Mvg. Dirk

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-10-2024, 20:56 (29 dagen geleden) @ PE9ZZ

Volgens mij is het nu vrij redelijk gelukt.
Na nog een paar kleine aanpassingen (weerstandje weg, en een zener en c-trimmer toegevoegd)
Kan het er in mijn ogen me door.
De zener is om de vertikale zaagtand wat meer symetrisch te krijgen, en de trimmer voor een kleine horizontale verschuiving.
Verder en r in de uitgang overbrugd, waardoor een sterker signaal rechtstreeks op de video-aansluiting kan worden aangesloten.
Dit is het nieuwe printontwerp, enkelzijdig zonder draadbruggen!
[image]
Dit is wat een lcd-scherm en een beeldbuistoestel er van maken.
Het beste resultaat is toch met het stippen of ruitjes-raster.
Je ziet dat de beeldbuis een kleine aanpassing moet hebben (is inmiddels gebeurd).
Met een lichter scherm verschilt de dikte van de cirkel aanzienlijk.
Kon eigenlijk zo niet vinden of de PM5509 ook alleen met een zwart beeld werkt.
[image][image]
En hier zit de print aan de zijkant waarvoor een groter gat gezaagd moest worden.
[image]
Tot slot nog een afbeelding van het inwendige met een soort draadspaghetti, nog geen moed of inspiratie gehad om wat fraaiere draadbomen te maken.
Na het inbouwen was er een nog niet eerder voorgekomen probleem.
Er was geen beeld meer, totaal niet meer gesynchroniseerd.
Ook de cirkel werkte niet meer, oorzaak was een verkeerde lijn synchro en blanking-puls.
Bleek uiteindelijk door een defecte transistor (rood omcirkeld) van een 5-deler.
Er werd ongeveer door 3 gedeeld.
Een vreemde fout, m'n multimeter zag geen fout, maar een componententester maakte er een pnp van vet versterking 0!
Na een universeel torretje geplaatst te hebben werkte het weer redelijk, alleen de c (met pijl) moest wat groter in waarde voor een stabiele 5 deling.
Deze schakelingen zijn toch stukken makkelijker met ic's te maken, maar het zit nu eenmaal zo in dit apparaat.
[image]

Dirk.

Patroongenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-10-2024, 23:26 (29 dagen geleden) @ doktordirk

Kon eigenlijk zo niet vinden of de PM5509 ook alleen met een zwart beeld werkt.

Ik meen me te herinneren dat de PM5509 de cirkel ook op de balken etc te voorschijn kan toveren.

zal het bij de eerstkomende gelegenheid eens checken.