Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd (Algemeen)

door vanhetgoor @, 07-10-2024, 23:41 (8 dagen geleden)
Gewijzigd door vanhetgoor, 07-10-2024, 23:45

Ik heb een Kemo bouwpakketje maar niet de bijbehorende bouwbeschrijving. Op het printje staat "Kemo 2-166" in het zakje zitten een tweetal transistoren, een verzinkte spijker en een verkoperde spijker. Een oortelefoon, gelakt koperdraad en een spoelkern, een diode en een aantal condensatoren.
Ik denk zelf dat het een kristal-radio met transistor versterking is, de spijkers zijn het geïsoleerde draad zijn om in een appel te steken om de transistoren te voeden. Gezien de spoel erg klein is lijkt het mij geen middengolf ontvanger, eerder HF.
Ik heb in mijn allerbeste Duits een vriendelijk verzoek gestuurd aan de Duitse firma die deze bouwpakketten op de markt brengt, ze bestaan nog steeds, maar ik vermoed dat ze geen Duits kennen of dat ze op apegapen liggen. Ze hebben niet gereageerd!

Wie heeft de bouwbeschrijving? Ik heb nergens het boek kunnen downloaden met alle Kemo bouwbeschrijvingen, een paar jaar terug heeft hier iemand op transistorforum dit boek aangeboden. Zou die persoon die het boek gekocht heeft even willen kijken? En het boek even scannen, want op Archive dot Org is het boek ook niet te vinden.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Armand @, België, 08-10-2024, 06:19 (8 dagen geleden) @ vanhetgoor

Dit vond ik in een catalogus uit 1990/91.
Kemo bouwpakket B039 "Appel-radio" met 1 transistor.
[image]
[image]

Groeten, Armand

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-10-2024, 09:21 (8 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-10-2024, 09:40

In het belang van een goede aardverbinding, appel niet plukken maar laten hangen aan de boom ….

Het ontwerp is inderdaad een kristalontvanger met naversterker. Ik betwijfel of er nog genoeg sterke zenders zijn om dit goed te laten werken. Altijd leuk om te proberen natuurlijk.

Heb je ook de waarden van de componenten? Is een Ge tor gebruikt (bijgelegd)?

Hoeveel mW levert die appel, en hoe lang?
(Als ik op internet zoek naar appelbatterij krijg ik alleen maar nieuwe accu’s voor een ipad of -phone te zien.)

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door vanhetgoor @, 08-10-2024, 10:28 (8 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In mijn woonplaats (Harderwijk, NL) is op een transistorradio geen enkele zender meer te ontvangen. In de auto is nog wel een Britse zender te horen en een Belgisch radiostation op 747 kHz. Het komt redelijk verstaanbaar boven de ruis uit. In het verleden was hier de gehele middengolf gevuld met extreem veel storing van de middengolfzender in Zeewolde (Flevoland) daar stond een zender met het vermogen van 1 MegaWatt voor "Hilversum 1" en "Hilversum 2." Wat dat niet gekost moet hebben aan energie! En er luisterde niemand naar. Arbeidsvitaminen, Kleutertje Luister en De Groenteman, ik denk dat ook Arend Langenberg van de ANP Nieuwsdienst wel met pensioen zal zijn.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-10-2024, 11:21 (8 dagen geleden) @ vanhetgoor

Hier in de regio op AM 1224 kHz Radio Mi-Amigo.

2wkn geleden werkte deze nog

De voormalige Zeezender
Super leuk.
EN is toch de zender waar ik met mijn 1e buis radio BX410A begon met radio luisteren.

Is ook op internet te vinden.

Om werkend te krijgen is bouw van een eigen AM zendertje ook een idee.
Of kijk op de lijsten Low Power AM zenders of er zender in je buurt zit.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Laurens @, Zaandam, 08-10-2024, 22:09 (8 dagen geleden) @ vanhetgoor

Er zijn in geheel belgië geen middengolfzenders meer. Als je dus nederlandstalige zenders hoort, zijn dat ook echt nederlandse zenders.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door ruudam @, Utrecht, 09-10-2024, 00:15 (7 dagen geleden) @ vanhetgoor

Belgische Zender op 747 kHz?
Lijkt me niet, moet een kleine MG zender zijn in Nederland.

De Flevo zenders waren maar 400 kW elk, later minder.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Armand @, België, 08-10-2024, 11:26 (8 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Armand, 08-10-2024, 11:28


Heb je ook de waarden van de componenten? Is een Ge tor gebruikt (bijgelegd)?

Hoeveel mW levert die appel, en hoe lang?
(Als ik op internet zoek naar appelbatterij krijg ik alleen maar nieuwe accu’s voor een ipad of -phone te zien.)

In de Kemo catalogi enkel de schema's.Als je een bouwpakket kocht, zat er een uitvoerige, geïllustreerde beschrijving bij met de waarden van de componenten.
Volgens de afbeelding denk ik een silicium transistor (behuizing T092(L)).

Appeltje batterijtje.
https://www.legebatterijen.nl/actueel/blog/stroom-uit-een-appel/

Groeten, Armand

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-10-2024, 12:07 (8 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-10-2024, 12:18

Volgens de afbeelding denk ik een silicium transistor (behuizing T092(L)).

Ja, zo ziet het er wel uit, maar een Germanium torretje zou zijn nuttige versterkwerk nog bij wat lagere appelspanning kunnen doen.

Appeltje batterijtje.
https://www.legebatterijen.nl/actueel/blog/stroom-uit-een-appel/

Leuke beschrijving van fruitexperimenten maar helaas niet kwantitatief...

Wikipedia heeft een verhaal over Galvanische elementen en daar staat dat er tussen koper en zink ongeveer 1,1V staat. Dat zou dan de EMK van de appel- of citroenbatterij zijn.
Ik ben nogal dol op minimalistische ontwerpen... en 1,1V zou genoeg kunnen zijn voor mijn Tuinradio (mits voorzien van een Ge tor) maar dan moet die appel wel een stroom van 1mA kunnen ophoesten zonder dat de spanning teveel inzakt.

Ik heb wel een beetje twijfel over het gebruik van de leeggetrokken appel als tuincompost. Immers die appel komt helemaal strak te staan van opgelost koper en zink. Ik zou hem zeker niet meer durven opeten! Jouw site vermeldt die tip niet bij de appel maar alleen bij de citroen, waar ik uit mezelf al niet meteen een grote hap van zou nemen. En voor de zekerheid zou ik de appel ook niet in m'n tuin willen hebben.

Uiteindelijk zal het niet veel duurzamer zijn dan een zaklantaarnbatterij. Op 1 zo'n D-cel speelt mijn radio 15000 uur (met luidsprekerweergave). Hoeveel appels, spijkers, muntjes en zinkstrookjes verbrand je met appelstook in die tijd?

Zelfs scheikundeleraren komen niet veel verder. De site voor hun beschrijft alleen hoe je een batterijtje bouwt en ze meten de spanning 1,08V. En dan de klapper Het galvanische element kan nu net zo lang elektriciteit leveren totdat de gehele zinkstaaf is opgelost of totdat alle koperionen neergeslagen zijn op de koperstaaf. Ja, dat snap ik ook nog wel, maar hoe lang is dat precies? Hoeveel mAh komt er uit een stuiver? Waarschijnlijk wel genoeg om uitgespeeld te raken met de appelradio...

Andere Appelradio.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door vanhetgoor @, 08-10-2024, 10:11 (8 dagen geleden) @ Armand

Bedankt dat je dit gevonden hebt. Ik ga het uitprinten en bij het bouwpakket voegen. Ik weet nog niet of ik het pakket in elkaar ga zetten of dat ik het bewaar voor later.

Wat ik wel vreemd vind is dat het type nummer op de print niet gelijk is aan het nummer van het bouwpakket, het zou mij heel erg logisch lijken om deze nummers het zelfde te kiezen. Misschien is het Duitsche logica.

Overigens, zelf heb ik nergens het boek van Kemo met alle beschrijvingen kunnen vinden, kennelijk is er ergens op het internet een plek waar Google niet gezocht heeft. Waar zou ik de rest kunnen vinden?

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Armand @, België, 08-10-2024, 12:10 (8 dagen geleden) @ vanhetgoor

Overigens, zelf heb ik nergens het boek van Kemo met alle beschrijvingen kunnen vinden, kennelijk is er ergens op het internet een plek waar Google niet gezocht heeft. Waar zou ik de rest kunnen vinden?

Het boek van Kemo met alle beschrijvingen is, denk ik, niet te vinden op internet.
Kemo bracht regelmatig een nieuwe catalogus uit.
Vorige eeuw was er in Antwerpen een hele straat vol met elektronicawinkels.
Zo was er ook "Mandola Radio", verdeler van o.a. bouwpakketten van Velleman, Oppermann, Kemo e.a.
Ik kocht er regelmatig componenten, bouwpakketjes enz.
De catalogus mocht je dan meenemen.Van Kemo heb ik alleen nog 1990/91 en 2000/2001.
Helaas zijn al die winkels er niet meer.

Groeten, Armand

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-10-2024, 12:24 (8 dagen geleden) @ vanhetgoor

Andere nummers kan ook een licht gewijzigde versie van het pakket betekenen. Je had het toch over 2 transistoren? Komt het schema wel overeen met de printlayout?

Ik heb bij Velleman ook wel eens een kitje gezien dat qua schema volledig overeenkwam met een onbekend printje met een heel ander nummer en ook een andere layout. Dat soort dingen komt kennelijk voor.

Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-10-2024, 11:37 (8 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maurice, 08-10-2024, 11:39

1e deel , de ontvanger zelf is dan volgens mij zo te zien deKEMO B76
te vinden bij RMorg

Heb je nog alleen de transistor trap te bepalen.
Beschrijving geeft ook aan hoe je de antenne staaf en spoel moet bouwen.

Zet jouw project dan ook daar neer.
Misschien komt er dan vanzelf een schema bij.

Dan moet je dus ieder geval de genoemde componenten al hebben
2x 1nF
1x 390pF varco
diode OA174

powered by my little forum