Informatie over Kemo bouwpakket gevraagd (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-10-2024, 12:07 (37 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-10-2024, 12:18

Volgens de afbeelding denk ik een silicium transistor (behuizing T092(L)).

Ja, zo ziet het er wel uit, maar een Germanium torretje zou zijn nuttige versterkwerk nog bij wat lagere appelspanning kunnen doen.

Appeltje batterijtje.
https://www.legebatterijen.nl/actueel/blog/stroom-uit-een-appel/

Leuke beschrijving van fruitexperimenten maar helaas niet kwantitatief...

Wikipedia heeft een verhaal over Galvanische elementen en daar staat dat er tussen koper en zink ongeveer 1,1V staat. Dat zou dan de EMK van de appel- of citroenbatterij zijn.
Ik ben nogal dol op minimalistische ontwerpen... en 1,1V zou genoeg kunnen zijn voor mijn Tuinradio (mits voorzien van een Ge tor) maar dan moet die appel wel een stroom van 1mA kunnen ophoesten zonder dat de spanning teveel inzakt.

Ik heb wel een beetje twijfel over het gebruik van de leeggetrokken appel als tuincompost. Immers die appel komt helemaal strak te staan van opgelost koper en zink. Ik zou hem zeker niet meer durven opeten! Jouw site vermeldt die tip niet bij de appel maar alleen bij de citroen, waar ik uit mezelf al niet meteen een grote hap van zou nemen. En voor de zekerheid zou ik de appel ook niet in m'n tuin willen hebben.

Uiteindelijk zal het niet veel duurzamer zijn dan een zaklantaarnbatterij. Op 1 zo'n D-cel speelt mijn radio 15000 uur (met luidsprekerweergave). Hoeveel appels, spijkers, muntjes en zinkstrookjes verbrand je met appelstook in die tijd?

Zelfs scheikundeleraren komen niet veel verder. De site voor hun beschrijft alleen hoe je een batterijtje bouwt en ze meten de spanning 1,08V. En dan de klapper Het galvanische element kan nu net zo lang elektriciteit leveren totdat de gehele zinkstaaf is opgelost of totdat alle koperionen neergeslagen zijn op de koperstaaf. Ja, dat snap ik ook nog wel, maar hoe lang is dat precies? Hoeveel mAh komt er uit een stuiver? Waarschijnlijk wel genoeg om uitgespeeld te raken met de appelradio...

Andere Appelradio.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks