wie weet een andere manier ? (Toestel of techniek)

door eijck, 02-01-2012, 10:43 (4712 dagen geleden)

kreeg onlangs een LG flat screen TV ter reparatie aangeboden met als klacht "het beeld krijgt alle kleuren van de regenboog" en is gevoelig voor stoten tegen de TV. losse contacten waarschijnlijk. en inderdaad, na enig zoeken bleek het chassisdeel op de videoprint waar een kabeltje in zit dat naar het scherm gaat losse contacten te hebben met de print. nu heeft dit chassisdeel 24 contacten aan een zijde over een afstand van 16 mm, echt SMD systeem, en met een flinke loup en nog een vergrotingsbril was te zien dat er diverse van los zaten. de dunste stift in m,n Weller gezet en oversolderen maar. vergeet het maar, bij aanraken en wat tin toevoeren meteen 3 contacten aan elkaar. hoe los je dit nou op? even denken en toen het volgede gedaan, de hele meute met een flinke stift en goed wat tin compleet aan elkaar gesoldeert. toen met desoldeerlitze de tin weer verwijdert en wat denk je? perfect beeld!!!. heeft iemand voor dergelijke problemen een andere of betere oplossing?

wie weet een andere manier ?

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2012, 13:13 (4711 dagen geleden) @ eijck
Gewijzigd door soundman2, 02-01-2012, 13:47

Zeker in het hobbycircuit zijn er niet veel betere methodes. Overigens alleen het soldeer tussen de print en het aansluitpootje telt.
Bij productie wordt met een zeefdrukmasker een soldeer "afdruk" op de print gezet, waarop vervolgens de onderdelen worden geplaatst en via infraroodverwarming gesoldeerd.
Soundman2

wie weet een andere manier ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-01-2012, 16:34 (4711 dagen geleden) @ eijck

Jouw manier wordt vaak gebruikt als er geen hetelucht- of andere professionele apparatuur aanwezig is. Als je de verbindingen vooraf even influxt heb je zelfs kans dat je de bruggen met de bout en de zwaartekracht al wegtrekt.

wie weet een andere manier ?

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2012, 21:19 (4708 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Jouw manier wordt vaak gebruikt als er geen hetelucht- of andere professionele apparatuur aanwezig is. Als je de verbindingen vooraf even influxt heb je zelfs kans dat je de bruggen met de bout en de zwaartekracht al wegtrekt.

Nog even terugkomen op dit topic. Hete-lucht solderen is een bekende methode.
Bij de zeefdruk methode, worden tijdens de productie, de componenten op de soldeerpasta gedrukt en blijven daardoor op hun plaats. Daarna vindt infrarood verwarming plaats via een precies gecontroleerde curve. Ook wordt het printpaneel aan de onderzijde voorverwarmd. De componenten zijn bij deze methode niet gelijmd op de print en daardoor is de hete lucht methode minder geschikt, omdat de componenten dan weggeblazen kunnen worden als het soldeertin vloeibaar is.
Het soldeermasker is van een speciale samenstelling. Is de cohesie te groot, dan kunnen componenten als condensatoren en weerstanden rechtop gaan staan. Door adhesie treedt dan weer een corrigerende werking op. Op het moment dat het tin vloeibaar is, zal een niet exact geplaatste component zich alsnog richten naar de pads op de print. Sluitingen tussen pootjes vloeien vaak weer weg. Al met al een precisieproces, waarbij kostbare soldeerstraten worden gebruikt. Op het bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we er twee. Overigens hadden we ook nog de beschikking over een golfsoldeermachine, voor het solderen van draadcomponenten en smd componenten aan de onderzijde van de print. Deze worden er vooraf op gelijmd, anders zouden ze in het soldeerbad verdwijnen. Het golfsolderen gebeurt in twee fasen, met een grote golf , om alles vast te zetten en een tweede golf voor nasolderen. Door de speciale eigenschappen van het soldeer in de golf blijven ook de pootjes van de fijnste SMD ic's van elkaar gescheiden. De golfsoldeermachine werd per printpaneel geprogrammeerd, door het aanbrengen van ruitertjes op de printtransporthouders. Een print met alleen draadcomponenten vergt een andere behandeling, zoals voorverwarmen en hoogte van de golf als een print met zowel smd-draadcomponenten, of louter smd.

Hetelucht wordt wel veel gebruikt bij rework stations, om componenten te verwijderen en eventueel nieuwe te plaatsen. Hiervoor had het hetelucht tool dan allerlei nozzles, voor de verschillende ic-vormen. Voor dat plaatsen had iedere tech weer zijn eigen methodes. Soms een strookje soldeerpasta dat naar de pootjes trekt, soms met de mini hete lucht bout en vaak ook met een soldeerbout met een IC-vormige stift. Bij de reworkwerkzaamheden ontbrak zeker het rolletje desoldeerlint niet.


Soundman2

powered by my little forum