Backup accu pc (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 09-10-2024, 21:53 (7 dagen geleden)

Vandaag stond de datum van mijn PC verkeerd (oude Dell4100 desktop). Kan het zijn dat de backup batterij daarvan de oorzaak is (CR2032)?
Hoe vervang je die het beste om geen gegevens kwijt te raken in cmos, pc aan laten en cel uitwisselen of de pc juist uitzetten om de CR2032 te verwisselen. Wat zijn de risico's. Ik weet niet of ik vooraf kan meten of de cel leeg is, vermoedelijk kan ik maar bij een pool.
Ik ben bang dat de spanning ergens te hoog oploopt als ik de cel onder spanning verwissel.

Backup accu pc

door Hersteller @, Haarlem, 09-10-2024, 22:42 (7 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 09-10-2024, 22:47

Je kan makkelijk de spanning meten, de bovenkant is de plus. Tegenwoordig werken de meeste computers op de default instellingen. Je kan de cel (geen accu, geen batterij) dan zonder spanning vervangen. Met spanning kan ook, maar is niet zonder risico.

Backup accu pc

door focus103 @, Zaandam, 09-10-2024, 22:43 (7 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat de batterij echt leeg is als hij de klok niet meer kon laten lopen.
En dat de data die de batterij vast houdt ook weg is.
Je kan de batterij dus gewoon vervangen en als je zeker wil zijn kan je ook doen als je pc
aan staat.
Je hoeft niet bang te zijn dat de spanning te hoog wordt er wordt alleen sstroom ontrokken en er komt geen spanning naar de batterij.
Dit zegt DELL

Backup accu pc

door soundman2 @, Wouw, 09-10-2024, 23:01 (7 dagen geleden) @ focus103

Er zit een nieuwe CR2032 in. Overigens meet de oude cel met mijn fluke (10M Ohm) nog steeds 3,2 Volt. Onder belasting kan dat anders zijn. Wat is een gebruikelijke belastihgsweerstand om correct te meten?

Backup accu pc

door Hersteller @, Haarlem, 10-10-2024, 00:39 (6 dagen geleden) @ soundman2

De cel wordt nauwelijks belast, kan 5 tot 10 jaar meegaan.

Backup accu pc

door MarcelvdG @, 10-10-2024, 07:56 (6 dagen geleden) @ soundman2

Het lijkt er erg op dat het dan toch iets anders was dan een lege cel...

powered by my little forum