Hoe snel laden verschillende laders? (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 12-10-2024, 20:00 (40 dagen geleden)

Ik zou graag een rekenvoorbeeld willen zien hoe snel een fietsaccu wordt opgeladen met twee verschillende laders.

Uitgangssituatie is dat de accu leeg is en geladen moet worden.

De ene lader is een lader welke wordt aangesloten op 230V. Gegevens van deze lader zijn: input 230v 90W en output 36V 2A

De andere lader is een lader welke wordt aangesloten op twee (volle) Lithium accu s 12V 155Ah elk.'. Gegevens lader: input 12V DC 7.5A 90W en output 36V 2A

De gegevens van de te laden fietsaccu zijn: 10.4AH (374WH) lithium batterij.

Mij werd verteld dat het opladen via de 12 Sigarettenplug aansluiting aanzienlijk langer gaat duren dan het opladen via de oplader welke is aangesloten op een 230V aansluiting.

Bij het niet aan de walstroom: (ik beschik in mijn camper over een omvormer van 2000W, maar zou deze liever niet gebruiken om de fietsaccu's op te laden, die omvormer gebruikt immmers ook.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

Hoe snel laden verschillende laders?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-10-2024, 20:37 (40 dagen geleden) @ ffeilers

Beide laders hebben exact dezelfde laadstroom- en vermogensspecificaties.

Er gaat 90W in, er komt 36x2 = 72W uit. Als je je accu daar een uur aanhangt, is hij 72Wh voller minus wat verliezen.

door Onno-I @, 12-10-2024, 21:01 (40 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Misschien voldoen ze niet allebei in dezelfde mate aan de specificaties en baseert je zegsman zich op ervaring.
Is hij de verkoper, een gebruiker met ervaring of iemand zonder specifieke kennis?

door ffeilers @, Breda, 12-10-2024, 21:18 (40 dagen geleden) @ Onno-I

Misschien voldoen ze niet allebei in dezelfde mate aan de specificaties en baseert je zegsman zich op ervaring.
Is hij de verkoper, een gebruiker met ervaring of iemand zonder specifieke kennis?

Is een camperbedrijf waarvan de technische man mij vertelde dat een 12v lader er 2-3 x langer over doet om een fietsaccu op te laden.
Ik neem niet alles gelijk aan als "waar" en zie eigenlijk geen verschillen in de oudput van de beide laders waar ik over beschikt, maar ..... ik ben maar een leek dus denk ik: ik vraag het op dit forum

mvg
Frans

door ffeilers @, Breda, 12-10-2024, 21:19 (40 dagen geleden) @ Onno-I

Uit je antwoord leid ik eigenlijk af dat beide laders "in principe" eigenlijk even snel laden?

groet
Frans

door ffeilers @, Breda, 12-10-2024, 21:21 (40 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beide laders hebben exact dezelfde laadstroom- en vermogensspecificaties.

Er gaat 90W in, er komt 36x2 = 72W uit. Als je je accu daar een uur aanhangt, is hij 72Wh voller minus wat verliezen.

dus theoretisch gezien is hij in 5,19 uur weer vol ?

door henk vdb @, Breda, 12-10-2024, 21:25 (40 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vermoed dat dit gewoon "spanningsbronnen" zijn, dus vaste uitgangsspanning met een max. stroomafname van 2A. Het bepalende ECHTE laadgedeelte zit dan in de accupack zelf.

Het is dan belangrijk dat de 12 naar 36 volt omzetter ECHT 2A kan leveren, dus dat de 36V niet eerder inzakt bij een lagere stroomopname. Helaas is er veel brak spul te koop dat de vermelde stroom NIET aankan en dan gaat het laden langer duren of het werkt helemaal niet.
Voldoet je 12 naar 36V omzetter aan die 2 ampere dan zou het laden even snel moeten gaan als met de originele 230 naar 36V adapter.

door Onno-I @, 12-10-2024, 22:39 (40 dagen geleden) @ ffeilers

Dat geldt dan voor dat ene type 12V lader, die blijkbaar net niet voldoet.
Wat de oorzaak is? Henk benoemt het ook al. Het gaat om het samenspel tussen de lader en de laadregelaar in de accu. Misschien zakt hij iets in, begrenst hij eerder, of zit er meer storing van de omzetter op de uitgang, waardoor de laadregelaar in de accu gaat begrenzen.
Dat de lader op 12V werkt, is op zich niet bepalend voor trager laden.
Maar er worden veel spullen verkocht die niet aan de specificaties voldoen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-10-2024, 22:57 (40 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-10-2024, 23:00

In principe wel, maar in het begin geeft de laadregelaar in de accu misschien niet de volledige spanning door. Dus het kan langer duren. Of korter als de accu niet helemaal leeg is (helemaal leegtrekken geeft sowieso extra slijtage).

Wel lijkt het me een goede richtlijn, 5 a 6 uur.

door ffeilers @, Breda, 13-10-2024, 16:17 (39 dagen geleden) @ henk vdb

Dank voor de uitleg
mvg
Frans