Herinneringen aan oude tijd! (Algemeen)

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 15:02 (3 dagen geleden)

Heb vandaag mijn bijna antiek Erres en philips transistoradio's eens voorzien van nieuwe batterijen. Kijken/horen of deze het nog doen na jaaaaren. Wat slechte contacten schoongemaakt en.... Muziek! De oude beestjes doen het nog al begon dat wel met veel gekraak! (potmeter van de Philips is totaal versleten). De Erres is eens een nieuwe in geplaatst maar is nog steeds goed.

En het Veronica gevoel/geluid was er weer hoewel het schip al jaren niet meer uitzend helaas.
[image]
Mvg, Samro

Herinneringen aan oude tijd!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-10-2024, 15:09 (3 dagen geleden) @ Samro

Leuk toch,

En zie hoe snel uiterlijk zo'n toestel veranderd.
De Philips heeft gewoon een mooier rooster.

Leuk dan weer de ERRES met de VERONICA er op.
Mocht kennelijk niet bij de Philips.
Toch beetje onder dwang politiek correct te zijn.

Potmeter dan nog eens beter onderhanden nemen.
Probeer met glasvezelborsteltje.
Of toch nog eens eerst reinigen.

Ook kan helpen het lepeltje wat te buigen.

Even goed , als zo netjes werkt is ook goed natuurlijk, is niet meer nieuw.

Herinneringen aan oude tijd!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-10-2024, 16:06 (3 dagen geleden) @ Samro

Erg leuk deze te zien!

Toen ze op de markt kwamen was het voor veel van ons onbereikbaar, zoveel geld kreeg je amper bij elkaar gespaard!

Ik ben vanmiddag eens wat bandjes gaan draaien op deze cassetterecorder:

[image]

Ik heb hem compleet met de transporttas en microfoon:

[image]

De tas heeft wel wat geleden, maar het apparaat ziet er nog onberispelijk uit. Natuurlijk is deze wel op de werkbank geweest voor een nieuwe snaar en rubber aandrukrol. Of er verder iets mee was weet ik niet meer, is weer even geleden dat ik hem heb nagezien.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 18:20 (3 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Bekende cassette recorder! Zoëen ligt hier ook nog ergens op zolder. Weet wel zeker dat die het niet meer doet. Leuk dat die van jou nog goed werkt! Ja en duur waren ze toe wel weet ik ook nog wel.:-D

Herinneringen aan oude tijd!

door willem kombi @, badhoevedorp, 13-10-2024, 19:00 (3 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Inderdaad herineringen. In '73 kreeg ik zo'n defect exemplaar. Het medium cassette zag ik niet zo zitten als tegenhanger van een normale taperecorder. Maar voor de auto was dat toch interesanter. ( Auto cassettespelers waren onbetaalbaar)
Mijn apparaat is "gemodenificeerd " voor gebruik in de auto. De autoradio is omgebouwd met een audio ingang, geschakeld door de golflengte schuifschakelaar, en de cassette recorder kreeg een audio uitgaang en een gestabiliseerde voeding vanaf de accu. Inn eerste instantie was die niet gestabiliceerd maar dan ging bij gasgeven de muziek sneller spelen. Het apparaat lag in een gelast beugeltje op de tunnel van de VW.

Herinneringen aan oude tijd!

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-10-2024, 17:37 (3 dagen geleden) @ Samro

Hoi Samro,

De zendschepen zijn er niet meer, maar nu zijn er wel veel LPAM (Low Power AM) stations waarvan je er misschien in Friesland ook wel een paar kunt horen.

Is de linker radio misschien een Franse Philips? Je zou dit kunnen zien aan het typenummer dat dan begint met L3F waar een Nederlands of Belgische versie daar L3X heeft. Die Philips heeft namen staan bij de lange golf (GO) en niet bij de PO, en in Frankrijk was de lange golf behoorlijk belangrijk in die tijd.

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 18:24 (3 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ja inderdaad een france uitvoering. Die heb ik gekocht omdat ik die wel leuk vond omdat deze het zelfde binnenwerk heeft en verder gelijk is aan de Erres. Ze staan nu eigenlijk alleen nog maar te 'pronk'. ;-)

Herinneringen aan oude tijd!

door Laurens @, Zaandam, 13-10-2024, 19:49 (3 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door Laurens, 13-10-2024, 19:55

Het Veronicaschip ligt nu in Amsterdam-Noord. Het is een gemiste kans van de Amsterdamse LPAM'ers om vanaf dat schip uit te zenden.
Nu is Extra AM alweer verdwenen, maar er zit nog eentje met een 1w vergunning.

De Veronica-antenne is nooit echt geweldig geweest, er zat een ontwerpfout in (heen en terug lopende draden bovenin als ik het me niet vergis - hadden we niet hier of op het buizenforum iemand die daadwerkelijk actief was bij het 'echte' veronica?) maar ongetwijfeld zou daar een beter signaal afkomen dan van de 'CB Spriet' van de LPAM zender in Bos en Lommer (die het overigens lang niet slecht doet voor wat het is!)

In Friesland zijn er zeer zeker een flink aantal LPAM zenders. Zie https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm

Ik luisterde graag naar Radio Seagull toen ze nog een 1kW vergunning hadden, maar helaas met de nieuwe 100w hoor ik ze niet meer.

Herinneringen aan oude tijd!

door g-rely @, Lelystad, 13-10-2024, 20:02 (3 dagen geleden) @ Samro

Ik heb ook nog zo'n oude Philips radio.
Volgens mij was het de eerste met een IC, de TAA840
Doet het nog prima!
Gerard (Lelystad)

[image]

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 21:55 (3 dagen geleden) @ g-rely

Leuk dat je die nog hebt. Wat voor jaar is die ongeveer? De Erres van mij is van 1968 ongeveer.

Herinneringen aan oude tijd!

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 13-10-2024, 20:41 (3 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door RAAF12, 13-10-2024, 20:46

een negen twee goed idee! Was een slogan van het station. Kon je de zeezender in Friesland ontvangen?

--
RAAF12

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 20:54 (3 dagen geleden) @ RAAF12

Jazeker kon je het goed ontvangen in Friesland. Veel naar Veronica geluisterd. Jammer dat het weg moest.:-(

Herinneringen aan oude tijd!

door MarcelvdG @, 13-10-2024, 20:45 (3 dagen geleden) @ Samro

Misschien is Radio Caroline nog te ontvangen in Friesland. In Haarlem in ieder geval wel.

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 13-10-2024, 22:21 (3 dagen geleden) @ MarcelvdG

Hey Marcel,

Ik kan het in elk geval niet vinden op m'n oude Erres!

Herinneringen aan oude tijd!

door ruudam @, Utrecht, 14-10-2024, 00:30 (2 dagen geleden) @ Samro

Caroline 648 kHz , 463 meter
Soms wat zwak, zoals nu

Herinneringen aan oude tijd!

door Samro @, Sondel (Friesland), 14-10-2024, 13:56 (1 dag en 22 uur geleden) @ ruudam

Bedankt, maar kan het niet ontvangen helaas.

Mvg, Samro

powered by my little forum