Sony minidisc walkman MZ-E20 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2024, 19:38 (1 dag en 17 uur geleden)
Gewijzigd door soundman2, 14-10-2024, 19:42

Ik heb een Sony minidisk spelertje MZ-E20. Ik heb het ding jarenlang niet gebruikt, maar wonderwel werkt het nog. Er is wel iets met de "STOP" toets. Druk je daar op dan stopt het afspelen niet, maar dan gaat het apparaat naar het volgende nummer en houdt je de toets ingedrukt, dan spoel je versneld in het lopende nummer. Het afspelen stoppen met de toets lukt mij niet. Over deze functie staat niets in de gebruiksaanwijzing en het is me ook niet gelukt de toets weer normaal te laten functioneren.

Zie ik wat over het hoofd, of is het apparaat stuk.
Wie heeft ook zo'n spelertje en kan de werking testen?

Sony minidisc walkman MZ-E20

door henk vdb @, Breda, 14-10-2024, 20:38 (1 dag en 16 uur geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 14-10-2024, 20:46

De bedieningsknoppen van dit toestel zitten op een serieschakeling van weerstanden aangesloten die dan weer op een enkele AD-omzetter ingang van de microcontroller aangesloten zijn. Als de schakelaars overgangsweerstand gaan vertonen "verschuiven" de functies van de knoppen.

[image]

Op het deelschema zie je R841 waarvan de bovenste aansluiting naar de AD-ingang van de processor gaat. De <stop> toets zit ook aan de bovenkant van R841 en de <FF> toets zit aan de onderkant van R841. Als je nog wat langer wacht zal je <stop> toets de daaronderliggende <rew> functie krijgen....

De service manual is te vinden op de site van Will Manshande, maar kies voor de MZ-E40.

Deze "microcontroller pinbesparende" manier van knoppen uitlezen is in veel consumentenapparatuur toegepast en gaat na enige tijd problemen veroorzaken als de schakelkontakten overgangsweerstand gaan vertonen, ben het al diverse keren tegengekomen.

Sony minidisc walkman MZ-E20

door Peter1952 @, Almere, 14-10-2024, 20:39 (1 dag en 16 uur geleden) @ soundman2

Ik heb hetzelfde spelertje, ook jarenlang niet gebruikt.
In eerste instantie reageerde het op de stoptoets net als de jouwe, echter toen het enige tijd aanstond werkte de stoptoets wel normaal. Ik heb de fout ook niet meer kunnen reproduceren.
Misschien ergens een elcotje dat gedeformeerd is geraakt en enige tijd later weer normaal functioneert?

Groeten,
Peter

Sony minidisc walkman MZ-E20

door henk vdb @, Breda, 14-10-2024, 20:48 (1 dag en 15 uur geleden) @ Peter1952

Nee, puur de variabele kontaktweerstand van verouderende drukschakelaars.

Sony minidisc walkman MZ-E20

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2024, 21:11 (1 dag en 15 uur geleden) @ henk vdb

Nou ja, dan is het probleem bekend, nu nog oplossen........
Je weet in welke branche ik gewerkt heb dus komt wel goed. (Ga natuurlijk wel even meten.....)
De servicedoc had ik al, maar dacht even aan een programmeerfoutje of instelling. Soms krijgen knoppen andere functies door een onderliggend menu. Deze keer niet dus.

Sony minidisc walkman MZ-E20

door henk vdb @, Breda, 15-10-2024, 10:12 (1 dag en 2 uur geleden) @ soundman2

De exacte oorzaak ga je wel vinden daar twijfel ik niet aan hoor.:-) Het zal van de constructie van de schakelaars afhangen of je er iets aan kan doen...

powered by my little forum