Thyristorvervanger voor Ste1300 / PL2D21 thyratron (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-10-2024, 02:05 (2 dagen geleden)

Siemens had eind jaren '70 kennelijk geen Ste1300 buizen meer op voorraad. Om een enkele thyratron te vervangen had men een transistor, een PUT en een thyristor nodig, aanelkaargeknoopt met een handvol onderdelen.

[image]
[image]
[image]

Thyristorvervanger voor Ste1300 / PL2D21 thyratron

door henk vdb @, Breda, 16-10-2024, 14:03 (1 dag en 20 uur geleden) @ Maarten Bakker

Leuk Maarten!

Heb je deze print ook nog ergens in een werkende situatie zitten?

Ik herinner me dat we vroeger op het werk nogal eens BRY39's in schakelingen hadden zitten, dat is een PUT met twee gates die op allerlei manieren ingezet kan worden, ook met maar één gate te gebruiken en hier dus waarschijnlijk ook zondermeer toe te passen. Ook zelf samen te stellen door een combinatie van PNP en NPN transistor.

Thyristorvervanger voor Ste1300 / PL2D21 thyratron

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-10-2024, 14:18 (1 dag en 20 uur geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-10-2024, 14:19

Helaas niet in een werkende schakeling gezien, hij zat in een buizendoosje tussen een partij buizen.

Als ik zelf zoiets zou bouwen zou ik er denk ik een echt thyratronbuisje in gebruiken (er zaten ook PL21's tussen dezelfde partij) of een schakeling met een thyristor ontwerpen.

Thyristorvervanger voor Ste1300 / PL2D21 thyratron

door PE9ZZ ⌂ @, 17-10-2024, 07:19 (1 dag en 3 uur geleden) @ henk vdb

Mooi stukje reverse engineering! Het is wel vaker gedaan, van de PL802 pentode voor in kleuren-TV was er ook een solid-state versie.

Overigens werkt een thyristor met een losse PNP en NPN transistor alleen zolang je de basis-emitter overgang niet laat zeneren. Deze truc toepassen in een Philips 22RH720 (BR101) gaat niet. Gelukkig is die nog wel NOS te bekomen.

Tjerk

Thyristorvervanger voor Ste1300 / PL2D21 thyratron

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-10-2024, 17:05 (1 dag en 17 uur geleden) @ Maarten Bakker

Komt nog heel wat bij kijken om zo'n buisje te vervangen.

Zie ook dat printje is voorbereid voor een zwaardere Thyristor.
Mogelijk is dan printje voor diverse typen te vervangen.

Ook maar toevoegen aan de buizen data-base op Internet.

Is natuurlijk best zo dat ook in verleden wel buisvoorraden her en der lagen.
Maar ja weet ze maar te vinden in de Pre-internet tijdperk.

powered by my little forum