Moederbord upgrade (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 17-10-2024, 17:52 (13 uur en 27 minuten geleden)

Omdat je zo ongeveer gedwongen wordt over te stappen naar een 64 bits systeem onlangs maar eens een nieuw bord aangeschaft.
Type is Intel Core I5 12400 4.4 Ghz
Ook maar een andere voeding zodat de atx stekker ook weer past.
Gister alles over gezet, maar ik kom niet verder dan het configuratie scherm.
Aanwezig zijn oa 2 cd/dvd-drives, 1gd en een ssd.
Deze zijn te zien in de configuratie, maar het systeem ziet geen kans om hiermee op te starten.
Zou het kunnen dat de bios (redelijk recent) al een 64 bit systeem te verwachten?
In de uiterst sumiere beschrijving wordt hier niets over gezegd.
Een schijf met drivers is er ook al niet meer bij, dat moet je ergens van het internet plukken, maar dan moet alles we werken!
Doe ik iets verkeerd, of ligt het toch aan het bord?
De oude toestand weer opgebouwd, en het werkt weer, dus de harde schijf is goed.
Had overigens de nieuwe voeding kunnen laten zitten, de 8-polige atx stekker bleek deelbaar.

Dirk

Moederbord upgrade

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-10-2024, 18:03 (13 uur en 16 minuten geleden) @ doktordirk

..maar ik kom niet verder dan het configuratie scherm.


Welk scherm bedoel je hier?
Dat van Winhoos?

Eerst even in de BIOS/Setup scherm kijken of MBord ook de HD herkent.
Is dat SATA?
Zal wel.

Zitten alle voedingsstekkers op MBord/ Vaak ook nog geel/zwart 4pin blokje.

Moederbord upgrade

door PA2JAN @, Marknesse, 17-10-2024, 18:07 (13 uur en 12 minuten geleden) @ doktordirk

Volgens de spec's werkt de processor met Intel® 64 ‡
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/134586/intel-core-i5-12400-processor-18m-cac...

Intel® 64 architecture delivers 64-bit computing on server, workstation, desktop and mobile platforms when combined with supporting software.¹ Intel 64 architecture improves performance by allowing systems to address more than 4 GB of both virtual and physical memory.

Dus een 64 bits systeem...

groet, Jan

Moederbord upgrade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-10-2024, 18:19 (12 uur en 59 minuten geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Ben, 17-10-2024, 18:37

Tegenwoordig staan die boards standaard (Default) ingesteld op UEFI en je oude 32bit systeem niet.
Kijk nog eens verder in de Bios of je die UEFI kan wijzigen in Legacy.
Als dit lukt loopt hij gewoon op 32bit en dat werkt bij mij ook.

Boot Mode Selection
Allows you to select which type of operating system to boot.
UEFI and Legacy Allows booting from operating systems that support legacy option ROM or UEFI option
ROM. (Default)
Legacy Only Allows booting from operating systems that only support legacy Option ROM.
UEFI Only Allows booting from operating systems that only support UEFI Option ROM.

Succes en groet, Ben

Moederbord upgrade

door Hersteller @, Haarlem, 17-10-2024, 18:53 (12 uur en 25 minuten geleden) @ doktordirk

CSM (compatible mode) aanzetten. Moet secure boot wel eens uit.

Moederbord upgrade

door PE9ZZ ⌂ @, 17-10-2024, 19:17 (12 uur en 1 minuten geleden) @ doktordirk

Je kan een besturingssysteem niet zomaar overzetten naar een ander mobo. Je zult je OS opnieuw moeten installeren. Dit geldt in dit geval zowel voor Linux als windhoos omdat je van 32 bit naar 64 bit gaat. Linux wil nog weleens een hardwaretransplantatie overleven, Microsoft Windows nooit.

Als je een USB stick prepareert met Knoppix erop zal-ie wel booten (maar moet je natuurlijk wel een PC hebben om dat mee te doen...).

Pro tip: als je toch Microsoft Windows 11 wil nemen doe dan een OEM licentie voor €20. Bereid je wel voor op een forse dosis frustratie omdat Microsoft je verplicht om een account aan te maken bij ze.

Wil je naar Linux is het extragratis. Doe dan Ubuntu MATE ofzo. En je bent in een vloek en een zucht klaar zonder account (maar oh, die leercurve).

Tjerk

Moederbord upgrade

door doktordirk @, Noordbeemster, 17-10-2024, 19:35 (11 uur en 43 minuten geleden) @ Ben

Bedankt voor deze informatie.
Ik ga binnenkort nog een een nieuwe poging wagen met andere instellingen.
Ben benieuwd wat er na een geslaagde update nog werken wil.
Zal ook wel weer de nodige problemen opleveren.

Dirk.

Moederbord upgrade

door soundman2 @, Wouw, 17-10-2024, 20:13 (11 uur en 6 minuten geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door soundman2, 17-10-2024, 20:20

Pro tip: als je toch Microsoft Windows 11 wil nemen doe dan een OEM licentie voor €20. Bereid je wel voor op een forse dosis frustratie omdat Microsoft je verplicht om een account aan te maken bij ze.

Dat probleem had ik ook en dat is de redenndat ik een fantasie accountnaam bij MS had en niet realiseerde, dat dat gelijk de adminstratornaam werd. G daarvoor dan maar eens alles opnieuw installeren. Ik heb dat prob;eem ook besproken op dit forum met de vraag of je de administratornaam achteraf nog kon wijzigen. Niet of nauwelijks.
Toen kwam ook de registratie tersprake. Het is mogelijk om zonder te doen als de pc geen verbinding heeft met internet, dus niet via wifi of lan. Ik wet niet precies demethode, maar het kan.
In die draad werd ik hiernaar verwezen.
https://nl.hardware.info/nieuws/81471/zo-omzeil-je-de-windows-11-microsoft-accountvereiste

De hele W11 installatieellende staat hier

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=82657


W11 doet momenteel op de meeste items weer wat IK wil:fir

Moederbord upgrade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-10-2024, 20:17 (11 uur en 1 minuten geleden) @ PE9ZZ

Niet helemaal waar, had een oud Asus board met Duo E8500 processor en 32bit.
De besturing overgezet naar een Asus I5 processor en er waren geen installatie problemen.
Windows gaat dan wel zoeken naar de nieuwe configuratie van de hardware en loopt daarna gewoon.
Besturings problemen lijken te ontstaan van het ene merk board naar een ander merk.
Je ziet dan op het scherm dat Windows vraagt om een installatie disc.
Groet, Ben

Moederbord upgrade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-10-2024, 20:23 (10 uur en 55 minuten geleden) @ soundman2

Een heel duidelijke antwoord is toch wel gegeven.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=82664
Groet, Ben

Moederbord upgrade

door soundman2 @, Wouw, 17-10-2024, 20:43 (10 uur en 35 minuten geleden) @ Ben

Ik ben er niet meer aan begonnen. Als ik opnieuw moet installeren, heeft dat wel een voordeel, Ik kan dan installeren zonder MS account. Ze blijven pressen om van alles te installeren van MS. Het zijn verschrikkelijke dwingelanden. Zelfs als je een aan der programma installeert wat niet van MS is, komen ze met de boodschap zoiets ook in het MS pakket zit. Ze kijken dus voortdurend mee met wat je met de PC doet. Ik wilde laatst Mailwasher installeren en prompt kreeg ik de boodschap dat een Vreemd programma geprobeerd had contact te maken met andere software (Outlook).
Ik noem ze wel eens Microschoft.

Moederbord upgrade

door Goldline @, Oranjedorp, 17-10-2024, 20:58 (10 uur en 20 minuten geleden) @ Ben

Geen probleem van een I7UIntel Asus naar een Asrock MB. beide 64 bit.
Pc werkte meteen.
alleen Win11 instaleren lukt nog niet, Uefi en secureboot elende, wil niet met videokaart/
Heb het maar even aan de kant geschoven.
Win meld ook dat ik moet registreren en MS helplijn zecht dat je de registratie verliest als je de hardware wijzigt.
tijd voor een cursus linux |-(

--
Cees PA1DBA

Moederbord upgrade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-10-2024, 21:14 (10 uur en 5 minuten geleden) @ Goldline

Wat een treurnis allemaal, ben wel blij met mijn W7 op 32bit zonder updates of ander gezeur.
Ben nogal "bewaarziek" en bezit nog alle installatie discs.
Meelopen met de kudde is nooit zo verstandig en er moet gelukkig (nog) niets.
Groet, Ben

Moederbord upgrade

door soundman2 @, Wouw, 17-10-2024, 21:24 (9 uur en 55 minuten geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 17-10-2024, 21:34

Wat een treurnis allemaal, ben wel blij met mijn W7 op 32bit zonder updates of ander gezeur.
Ben nogal "bewaarziek" en bezit nog alle installatie discs.
Meelopen met de kudde is nooit zo verstandig en er moet gelukkig (nog) niets.
Groet, Ben

De massa wordt aangespoord om te upgraden naar W11 inmiddels. Bovendien beweert MS dat de computer die gebruikt wordt, niet geschikt is voor W11, terwijl dat vaak wel het geval is.
Win7 wordt in elk geval niet meer ondersteund.
Soms kun je niet eens meer bankieren als de software te oud is.
De meeste PC eigenaren zijn gebruikers zonder specifieke kennis wat er in dat kastje gebeurt.
Vergeet ook niet dat Microsoft een commercieel bedrijf is....

Moederbord upgrade

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-10-2024, 21:28 (9 uur en 50 minuten geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-10-2024, 21:36

Overzetten zonder opnieuw installeren is al vanaf Windows 7 in veel gevallen geen groot probleem meer. Als hij geen met het oude moederbord compatible chipset vindt, laadt hij in de meeste gevallen netjes de eigen basale driver. Wel na het opstarten alle relevante drivers installeren. Ook heb je kans dat een modern moederbord geen drivers voor Windows 7 en 8 meer heeft. Dan heb je met een oude Linux meer kans.

Windows XP kan opzich ook al wel maar geeft een hoop gedoe omdat het bluescreent als je niet de juiste chipsetdrivers er al op hebt staan. Kan je omzeilen, heb ik alleen nog nooit geprobeerd.

Moederbord upgrade

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-10-2024, 21:35 (9 uur en 44 minuten geleden) @ Ben

Het gaat niet zozeer om het merk van het board, maar om de aanwezige chipset. Deze komt meestal overeen met het merk van de processor maar dan geldt wel dat de oude drivers de nieuwe chipset ook moeten herkennen want ook die groeit mee met de nieuwe processorgeneraties (één chipsetgeneratie gaat met wat geluk een paar processorgeneraties mee, maar wat vroeger de 'northbridge' was en onderdeel van de chipset, zit tegenwoordig op de processor meegebakken en verandert dus met elke generatie).

Ook als de chipset niet herkent wordt, gaat het in de Windowsversies van de laatste 10+ jaar vaak wel goed. Je moet dan wel na opstarten even wat drivers installeren.

Moederbord upgrade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-10-2024, 22:00 (9 uur en 18 minuten geleden) @ soundman2

"Soms kun je niet eens meer bankieren als de software te oud is."
Kletskoek :-D
Groet, Ben

Moederbord upgrade

door soundman2 @, Wouw, 17-10-2024, 22:27 (8 uur en 51 minuten geleden) @ Ben

"Soms kun je niet eens meer bankieren als de software te oud is."
Kletskoek :-D
Groet, Ben

Misschien moet je dit eens lezen in plaats van zomaar wat te roepen!
https://www.rabobank.nl/toegankelijkheid/besturingssystemen-en-browsers

powered by my little forum