Iomega Streamer 35GB (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 20-10-2024, 15:17 (25 dagen geleden)

In een partije oude computerspullen trof ik aan een Iomega Streamer 35GB.
(codering 31234407 REv-Atapi 35GB 3,5"
Werkend ?, nog geen idee.
Ik heb er zelf vroeger nooit mee gewerkt maar zou dat nu, voor de hobby, nog wel eens willen doen.
Echter geen tape aanwezig.
Misschien iemand op het forum die tape(s) beschikbaar heeft.
Ook software moet ik nog even zoeken maar denk dat dat wel zal lukken.
mvg
Frans

plaatjes hieronder, wel "geleend" van internet

[image]
[image]

Iomega Streamer 35GB

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-10-2024, 15:41 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Wat je toont is geen (tape)streamer, maar een Iomega Rev schijfopslagsysteem. Klopt dat met wat je hebt?

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 20-10-2024, 17:31 (25 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door henk vdb, 20-10-2024, 17:33

Is inderdaad een harddisk systeem met verwisselbare schijfcassettes.
Bestaan ook als externe drives die via USB aangesloten kunnen worden. In de cassette zit een schijf net als in een harddisk, de koppen zitten in de drive. Ik heb er betere ervaringen mee dan met de zipdrive voorgangers, rev-drives zijn in mijn beleving best betrouwbaar. Heb er ervaring mee opgedaan op mijn werk, maar ze zijn nu al wel een aantal jaren obsolete.
De cartridges waren destijds nogal aan de prijs denk ik, maar heb ze niet zelf hoeven te kopen.
Nu met de enorme capaciteiten van SD kaartjes en USB flash sticks zijn ze eigenlijk al lang achterhaald.
Onder linux kan ik een externe drive die ik nog heb nog prima gebruiken zonder extra drivers of software. Die drive kan tot 80GB cartridges aan als ik het goed heb.

Iomega Streamer 35GB

door ffeilers @, Breda, 20-10-2024, 17:50 (25 dagen geleden) @ henk vdb

Begrijp ik nu uit je verhaal dat je wel de verwisselbare cassettes hebt?
mvg
Frans

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 20-10-2024, 19:20 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Ja heb er wel enkele maar waarschijnlijk alleen gebruikt wat de 35GB versie betreft. Kan het nakijken maar niet direct. 40G heb ik nog wel NOS maar dat gaat niet werken in een 35GB drive.

Geef me even een paar dagen, laat het je nog wel weten.

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 20-10-2024, 20:16 (24 dagen geleden) @ henk vdb

Frans, kan je me een bericht sturen via het envelopje? Denk dat ik wat voor je heb.

Iomega Streamer 35GB

door ffeilers @, Breda, 20-10-2024, 20:55 (24 dagen geleden) @ henk vdb

heb een pm gestuurd

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 21-10-2024, 20:56 (23 dagen geleden) @ ffeilers

heb een pm gestuurd

Aangekomen en je hebt antwoord:-)

Iomega Streamer 35GB

door ffeilers @, Breda, 20-10-2024, 17:48 (25 dagen geleden) @ Forumbeheer

Wat je toont is geen (tape)streamer, maar een Iomega Rev schijfopslagsysteem. Klopt dat met wat je hebt?

Je hebt helemaal gelijk. Van dit apparaat heb ik dus nooit kennis genomen, afijn nooit te laat om te leren. Iomega stond voor mij synoniem voor tapestreamer... Nu ik het nader bekijk is het inderdaad knap moeilijk om een bandje er in te krijgen.

De vraag blijft echter wel staan: wie heeft geschikte schijfjes?

mvg
Frans

Iomega Streamer 35GB

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2024, 19:39 (24 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2024, 19:43

Je hebt helemaal gelijk. Van dit apparaat heb ik dus nooit kennis genomen, afijn nooit te laat om te leren. Iomega stond voor mij synoniem voor tapestreamer... Nu ik het nader bekijk is het inderdaad knap moeilijk om een bandje er in te krijgen.

De vraag blijft echter wel staan: wie heeft geschikte schijfjes?

mvg
Frans

Ik heb deze in bezit. Ik weet niet of het formaat van de disks hetzelfde is, maar er kan 750MB. op.
Aansluiting voor USB en een losse voedingsadapter.
Afmeting van de ZIP disk 98x98mm.
Deze curiositeit gaat voorlopig niet weg.

[image]

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 20-10-2024, 19:49 (24 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 20-10-2024, 19:52

Nee is niet compatibel Henk, REV-systeem is anders dan ZIP-drives. Wel allebei Iomega, dat dan weer wel...:-)

Iomega Streamer 35GB

door ffeilers @, Breda, 24-10-2024, 18:46 (21 dagen geleden) @ ffeilers

Van Henk vdB vandaag schijfjes ontvangen zodat ik verder kan met deze iomega.
Nu op zoek naar de software, ik heb zelf nog geen poging ondernomen, maar dat komt wel goed.
Henk: nogmaals heel erg bedankt
mvg
Frans

Iomega Streamer 35GB

door henk vdb @, Breda, 24-10-2024, 21:11 (20 dagen geleden) @ ffeilers

Veel plezier ermee Frans:)

Iomega Streamer 35GB

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2024, 21:34 (20 dagen geleden) @ ffeilers

Van Henk vdB vandaag schijfjes ontvangen zodat ik verder kan met deze iomega.
Nu op zoek naar de software, ik heb zelf nog geen poging ondernomen, maar dat komt wel goed.
Henk: nogmaals heel erg bedankt
mvg
Frans

Werkt dat niet net als een harddisk of cd rom drive, dan is het aansluiten en werkend.
Bij heel oude pc's zat er een tabel in de bootsoftware waaruit je moest kiezen, maar volgens mij was dat later niet meer nodig, De drive was er omstreeks 2015.

Iomega Streamer 35GB

door ffeilers @, Breda, 24-10-2024, 23:06 (20 dagen geleden) @ soundman2

Werkt dat niet net als een harddisk of cd rom drive, dan is het aansluiten en werkend.
Bij heel oude pc's zat er een tabel in de bootsoftware waaruit je moest kiezen, maar volgens mij was dat later niet meer nodig, De drive was er omstreeks 2015.

Soundman2, ik moet dat nog uitzoeken. Nog niet in het systeem gezet.
Van Henk vdB heb ik inmiddels ook twee links gekregen, ik heb er nog geen tijd voor gehad.
Wordt nader onderzocht.

groet
Frans

Ik heb twee links gevonden maar weet niet helemaal zeker of ze betrouwbaar zijn....
https://www.solvusoft.com/nl/update/stuurprogramma's/schijfcontroller/iomega/rev-35gb-usb/sub-mod...

en

Download Iomega REV System Utility 1.0.3 for Windows 2K, Windows XP, Windows 2003