KATHREIN MFK 51 werkt weer (Algemeen)
Hallo forumlezers,
Terugkomende op mijn Radio/TV meetontvanger met sluiting in de voeding en het was inderdaad zoals Henk van den Broek al aan gaf het rode tantaaltje. Ik had verder de laatste dagen weinig tijd ermee verder te gaan.
Naast deze heb ik ook de kleur versie zoals eerder getoond en aardig allebei in de collectie.
Hans
--
Hans van Kampen
KATHREIN MFK 51 werkt weer
Metertje stuk bij de zwart/wit versie Hans.
René D.
KATHREIN MFK 51 werkt weer
Ja, dat vroeg ik mij ook af René. Eerst reageerde het toetsen paneeltje helemaal niet en later ineens wel. Moet nog verder even zonder gebruiksaanwijzing even uitvogelen. Zullen wel elco’tjes zijn die na lange tijd stilstand tot leven moeten worden gewekt.
Er zit ook een verlichtingslampje die het schakelpaneel verlicht die eerst wel brandde en later niet, nog even werk.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Heb het metertje Ohms door gemeten René en slaat uit dus daar is niets mis mee.
Er zit een elko-tje er over heen en die zal ik eens na kijken. Misschien kan Henk Rovers bij zijn apparaat even kijken als ie er een signaal op zet of ie uit slaat bij een bepaalde functie van toetsen, nogmaals, word een en ander uitvogelen in gebruik zonder gebruiksaanwijzing.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Zonder signaal slaat de meter van de MFK51 niet uit. Op het moment van inschakelen slaat de meter even een stukje uit en dat doet hij ook bij het omschakelen van de functieschakelaar.
Ik heb een manual en schema's, maar die zou ik moeten scannen om hem door te kunnen geven, het zijn meer dan 50 pagina's
Over de meter zit in geleiderichting wel een diode 1N4148, vermoedelijk voor bescherming van de meter. In serie met de meter zit nog een weerstandje van 1 K Ohm.
De elco op de foto staat niet in het schema.
Metertje OK
Dank je wel Henk Je hoeft niet in te scannen hoor. Wordt niet gebruikt maar aardig voor de verzameling maar leuk dat ie het in zoverre weer doet.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
leuk dat ie het in zoverre weer doet.
Hans
Het apparaat of het metertje?
Metertje OK
Het apparaat, De meter moet ik nog uit zien slaan. Ben bezig met andere dingen maar ga morgen verder uitvogelen instellingen dat de meter een keer uit slaat maar Henk, je schreef het volgende:
'' Zonder signaal slaat de meter van de MFK51 niet uit ''
Ik heb er toch een RF signaal op staan uit de generator zoals de foto toont?
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Je begrijpt me verkeerd.
Het metertje slaat kennelijk niet uit als het ingebouwd en aangesloten zit.
Het losse metertje slaat wel uit op een externe spanning. De meter is werkt dus kennelijk wel.
Met of zonder signaal, slaat het metertje even uit, omdat de electrische schakelingen zich even in moeten stellen. Als dat niet gebeurt zou het metercircuit dat op de detector zit aangesloten iets kunnen mankeren. Over de meter staat volgens het schema ook nog een diode. Als die sluiting maakt, werkt de meter ook niet. De elco staat niet op het schema.
Metertje OK
Ok Henk, duidelijk nu, dat bedoelde je. Ik zal die diode eens opzoeken en die zal ergens op een board zitten waar de draden van de meter naar toe gaan en eens controleren want in het instrument blijft de meter zo dood als een pier.
Ik ben blij dat de meter zelf niet deffect is zoals René (Marinus J) zich al af vroeg. Bij het Ohms door meten sloeg het metertje uit door de meetstroom.
Vreemd dat elcotje bij jouw niet aanwezig.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Vreemd dat elcootje bij jouw niet aanwezig.
Dat heb ik niet geschreven, het staat niet op de tekening.
Meet eens over de aansluitdraadjes zonder aangesloten meter meter. Ja mag daar zeker geen nul Ohm meten.
Metertje OK
Henk, ik heb gemeten over de aansluitdraden van het metertje met een draad los genomen.
Ik meet een weerstand van 7,3 kOhm over de draden en gelukkig dus geen nul Ohm. Heb het elco'tje ook gemeten van 2,2uF en meet 2,5uF met een ESR van 1,6 Ohm.
Hans
--
Hans van Kampen
KATHREIN MFK 51
Ben verder gegaan met het klooien aan deze meetontvanger en in de stand radio werkt de meter wel en ook brand het lampje wat schijnt op het bedieningspaneel maar in de stand tv dooft het lampje en blijft de meter niets aan geven.
Ik zal morgen de schakelaar na kijken die de stand TV — Radio — ZF(TV) — ZF(Radio) bediend.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Hoi Hans,
Het kan ook nog dat het wijzertje vast zit.
Slaat deze uit als je eraan meet, wat je zojuist gedaan hebt?
Anders even met een 1,5V batterijtje met een 10k weerstand in serie even uitproberen.
Ik heb wel eens vastzittende metertjes losgekregen door het steuntje van de lagering heel voorzichtig proberen te lichten met een stukje sterk en hard kunstof. Daarbij mag je niets anders raken, ook niet het veertje wat dan goed in de weg zit!
Dit is dus wel een riskante onderneming en vereist veel geduld en een vaste hand!
Of met een haakje proberen te lichten.
En zeker niet iedereen zal dit prefereren!
Mvg Frank
Metertje OK
Hans schreef eerder
Heb het metertje Ohms door gemeten René en slaat uit dus daar is niets mis mee.
Metertje OK
In de stand radio werkt het metertje perfect zoals ik schreef Franc. Heb een telescoop antenne aan gesloten en als je op een station hebt afgestemt en de telescoop antenne beweegt gaat het metertje keurig van nul soepel naar volle schaal bij een van die herriestations zoals SLAM fm die heel sterk zijn.
Hans
--
Hans van Kampen
Metertje OK
Maar dan had je het niet los hoeven halen. DE elco en de diode maken dan geen sluiting. Je moet dus gaan kijken naar de videomiddenfrequent AGC en eventueel de video deector.
Metertje OK
Maar dan had je het niet los hoeven halen.
Ja, allemaal achteraf Henk en was geen moeite.
DE elco en de diode maken dan geen sluiting. Je moet dus gaan kijken naar de videomiddenfrequent AGC en eventueel de video detector.
In DAT geval zou een schema wel handig zijn, als je die kan inscannen en mailen graag Henk.
Ik stuur via envelopje dan wel mijn mailadres.
De eerder genoemde schakelaar is het niet maar naast dat de meter in TV stand niets doet gaat ook het lampje die de knoppen verlichtten uit. Ik dacht eerst dat ie defect was maar in stand radio doet naast de meter ook het verlichtings lampje het wel.
Hans
--
Hans van Kampen