Outdoor Timer TGE-5 (Algemeen)
Vandaag kocht ik in de kringloop voor een heel klein bedrag een Outdoor Timer.
Ik zag hier wel een toepassing voor.
In de kringloop backup batterygeplaatst in 230, maar ... geen display beeld.
Tijdje er inlaten zittten (misschien opladen) , maar geen effect.
Achterop stond: NiMH1,2V;>100h
Ik dacht eigenlijk dat deze "demonteerbaar" binnenin zou zitten.
Zit echter gesoldeerd en .... was gecorrodeerd.
Kan de gecorrodeerde cel reden zijn van geheel disfunctioneren, met andere woorden ook al vervang ik de cel door eeen nieuwe dan zal hij het nog niet doen.
Of zou vervangen er voor zorgen dat het geheel wel weer kan werken?
mvg
Frans
(deze foto geleend van internet)
Outdoor Timer TGE-5
De grote gele condensator ernaast kan capaciteitsloos zijn, dan heb je 2 problemen maar allebei goed op te lossen.
Wel even controleren of er niet printsporen of onderdelen zijn aangetast door de lekkende batterij.
Outdoor Timer TGE-5
Zo op het oog is er nog niet veel gecorrodeerd. Wel valt op dat er donkere randjes zitten rond de gaatjes van onderdelen vlak bij de batterij. De 100k weerstand heeft een iets gecorrodeerd draadje.
De onderdelen rond de batterij moeten schoongemaakt worden om verdere corrosie te stoppen. Maak het goed schoon met een vochtig wattenstaafje met azijn, daarna 2x vochtig met schoon water en met alcohol.
Check ook de koperzijde. Als die gecorrodeerd is (bruin of groen), kras dan de oxide eraf met een schroevendraaier en een glasvezelborsteltje, maak schoon en dek het na solderen af met Kontakt 70 plasticspray.
Maar na het schoonmaken eerst repareren anders heeft die plasticspray geen zin.
Outdoor Timer TGE-5
De grote gele condensator ernaast kan capaciteitsloos zijn, dan heb je 2 problemen maar allebei goed op te lossen.
Wel even controleren of er niet printsporen of onderdelen zijn aangetast door de lekkende batterij.
Ik zal alle twee de componenten eerst desolderen en daarna de print schoonmaken.
Dank iedereen voor de tips.
mvg
Frans
Outdoor Timer TGE-5
Zo op het oog is er nog niet veel gecorrodeerd. Wel valt op dat er donkere randjes zitten rond de gaatjes van onderdelen vlak bij de batterij. De 100k weerstand heeft een iets gecorrodeerd draadje.
De onderdelen rond de batterij moeten schoongemaakt worden om verdere corrosie te stoppen. Maak het goed schoon met een vochtig wattenstaafje met azijn, daarna 2x vochtig met schoon water en met alcohol.
Check ook de koperzijde. Als die gecorrodeerd is (bruin of groen), kras dan de oxide eraf met een schroevendraaier en een glasvezelborsteltje, maak schoon en dek het na solderen af met Kontakt 70 plasticspray.
Maar na het schoonmaken eerst repareren anders heeft die plasticspray geen zin.
Ik heb pas een bericht geplaatst over een tulip computer met batterijhouder met gecorrodeerde batterijen.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=83679
Slechts een miniem beetje aan het begin van het moederboard schade. Ik heb dit alleen met isopropanol schoongemaakt. Is dat niet voldoende?
mvg
Frans
Outdoor Timer TGE-5
De groene accu cel, is alleen om de programmering bij netuitval vast te houden.
indien je deze verwijdert ,en de gele condensator is goed, zou het al kunnen werken.
--
Cees PA1DBA
Outdoor Timer TGE-5
De gele condensator is waarschijnlijk de “voorschakel” condensator.
Als deze capaciteitsloos is of ontbreekt, dan zal de schakeling niet meer werken.
Vervangen door een gelijk type condensator, voor wat betreft de spanning, capaciteit en een X2 type.
Het X2 type is ook zeer belangrijk voor de veiligheid!!!
--
W. Heemskerk
Outdoor Timer TGE-5
X2 is in principe geen relevante eigenschap (geschikt voor over het net, deze zit niet over het net maar in serie met het net), maar wel een makkelijke manier om een min-of-meer geschikt type te kiezen dat niet te groot of te duur is.
In elk geval moet de nieuwe X2 condensator geen papiercondensator zijn (RIFA PME en WIMA MP3 zijn berucht voor rook en vuur). Liefst polypropyleen (MKP).
Wil je het echt goed doen, neem dan een X2 waarvan de fabrikant specifiek aangeeft dat hij geschikt is voor serievoeding of een X1.
Wil je het nog beter doen, moet je overdimensioneren. Dat zijn dan geen X1 of X2 types meer.
Outdoor Timer TGE-5
Frans, ik had laatst een soortgelijke timer en daarvan was de zenerdiode defect.
In mijn geval was het een 47V/1.3W exemplaar, nodig voor het relais met 48V spoelspanning.
Als dat bij jou ook het geval is.. ik heb er nog wel een liggen.
Gr,
Ad Zijlmans
Outdoor Timer TGE-5
Bedoel je de diode waar ik een pijl bij heb gezet?
mvg
Frans
Outdoor Timer TGE-5
Frans,
Ik kan het niet goed zien op jouw foto. Ik zet hieronder een foto van mijn timer met pijl naar de defecte diode..
Het was een 1N4756A, 47V/1W zener. De componentnaam op de print is Z1.
Je ziet dat de print rondom de zenerdiode enigszins verkleurd is door de warmte (in het ongunstigste geval staat hij continu bijna 1W te verstoken).
Ik heb hem vervangen door een ZPY47 van Conrad (ofwel BZX85C47, 47V/1.3W)
Gr.
Ad
Outdoor Timer TGE-5
De printjes zijn m.i. niet hetzelfde.
Outdoor Timer TGE-5
De printjes zijn m.i. niet hetzelfde.
Klopt Henk, zijn niet hetzelfde.
Ik vermoed dat de condensator de boosdoener is.
Weet niet of ik dat op voorraad heb.
mvg
Frans
Outdoor Timer TGE-5 demontage en gemeten
Ik heb de battery cel er uit gesoldeerd en de condensator.
De diode's heb ik gemeten op het board en lijkt mij goed.
Ook de condensator lijkt mij gezien de meting goed.
Wat nu?
mvg
Frans
Frans,
en dat accuutje? Wat meet je daar? kortsluiting?
met vriendelijke groet,
Gert
--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl
Wat Frans daar meet is toch een C-tje van 330nF die 312nF is dus inderdaad OK.
Hans
--
Hans van Kampen
Frans,
Kans lijkt me nog steeds groot dat de zenerdiode defect is. Ik vermoed dat het de diode is die zich ergens tussen de transistor en elco bevindt. Foto is wat uit focus. Kun je lezen wat voor printopdruk of componentopdruk die heeft?
Gr.
Ad
Frans,
en dat accuutje? Wat meet je daar? kortsluiting?
met vriendelijke groet,
Gert
Nee, geen sluiting (ohm meting).
DC = 5mv
Frans,
Kans lijkt me nog steeds groot dat de zenerdiode defect is. Ik vermoed dat het de diode is die zich ergens tussen de transistor en elco bevindt. Foto is wat uit focus. Kun je lezen wat voor printopdruk of componentopdruk die heeft?
Gr.
Ad
Ik heb duideljkere foto s gemaakt.
Als elke diode gecontroleerd in de schakeling bij meting in ieder geval 1 x 0 moet meten dan zit daar inderdaad ergens een fout.
Ik zal morgen de diode van 56A aan één kant los maken en nog eens meten.
mvg
Frans
Outdoor Timer TGE-5 VERDER HULP GEVRAAGD
Ik zal morgen de diode van 56A aan één kant los maken en nog eens meten.mvg
Frans
Ik heb de diode aan één kant los gemaakt en gemeten, volgens mij is er niets mee aan de hand.
Iemand nog verdere ideeen voor mij?
mvg
Frans
Frans,
Hoewel je een zenerdiode met een multimeter niet volledig kunt testen, geeft de meting (geen kortsluiting of onderbreking) aan dat hij waarschijnlijk niet defect is. Dus de fout zal dan ergens ander zitten.
Beste manier om daar achter te komen is meten. Liefst achter een scheidingstrafo, want de hele schakeling hangt aan de netspanning. Als je wil, kan ik er een keer naar kijken voor je. Stuur in dat geval maar een pm om iets af te spreken.
De fout kan overigens ook in het display/timer printje zitten waar de flatcable naar toe gaat. In dat geval is het einde oefening denk ik.
Groeten,
Ad
Ik heb een pm gestuurd.