HP Tapedrive HP C1533-69203 (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 01-11-2024, 00:04 (21 dagen geleden)

Deze oude tape drive is in mijn bezit gekomen.
Het is een scsi drive.
De aansluiting heeft een totaal van 50 pins.

Ik heb er vragen over.
Welke kaart heb ik nodig om dit in een pc te kunnen laten werken?
En ...... is er iemand die zo n kaart met kabel beschikbaar heeft?

Ik heb verschillende werkende motherboards dus de interface maakt mij niet zo uit.
Welke software is er voor deze drive beschikbaar?

Ik heb in het verleden nooit een dergelijke tape drive gehad om mee te werken en het lijkt mij gewoon leuk om dat nu een keer wel te doen, dat is dus de reden.

Daarnaast geeft de drive ook nog een foutmelding , voor zover ik heb kunnen nagaan zou het te maken kunnen hebben met vervuilde leeskop.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

HP Tapedrive HP C1533-69203

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-11-2024, 14:32 (20 dagen geleden) @ ffeilers

Heb een IDE STT338000A tape drive voor klanten die zo'n tape uitgelezen willen hebben.
Maar bezit ook een aantal Adaptec kaarten voor SCSI drive's.
Met het uitlenen van een kaart of andere spullen heb ik geen goede ervaringen.
Laat maar horen of er belangstelling is voor een kaart, anders blijven ze in de doos.
Groet, Ben

[image]

door Bjorn Kusters @, 01-11-2024, 15:16 (20 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Als Frans de isa kaart niet nodig heeft en jij deze kan missen neem ik hem graag van je over .

Groetjes Bjorn

door ffeilers @, Breda, 01-11-2024, 20:08 (20 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ik maak geen gebruik van de ISA kaart
mvg
Frans

door ffeilers @, Breda, 01-11-2024, 16:07 (20 dagen geleden) @ Ben

Heb een IDE STT338000A tape drive voor klanten die zo'n tape uitgelezen willen hebben.
Maar bezit ook een aantal Adaptec kaarten voor SCSI drive's.
Met het uitlenen van een kaart of andere spullen heb ik geen goede ervaringen.
Laat maar horen of er belangstelling is voor een kaart, anders blijven ze in de doos.
Groet, Ben

[image]

Ik heb zeker belangstelling, stuur je een pm,
mvg
Frans

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-11-2024, 18:35 (20 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Roland Huisman, 01-11-2024, 18:40

Ik snap het niet... Je hebt de drive al aan de computer gekoppeld en je hebt een specifieke foutmelding van de drive. Waarom ben je dan opzoek naar een andere controller? De interface werkt toch al? Anders ag je echt geen CRC fout krijgen van een tape...

Terug naar de tijd dat deze dingen actueel waren... Onder Windows NT4 had je standaard een backup programma die gewoon met deze drives kon werken. Je zal de tapes wel eerst moeten initialiseren, zeker als je niet weet in welk formaat ze ooit zijn gebruikt.

Toevoeging, volgens mij kan deze specifieke drive alleen met 90 meter tapes overweg. Ik heb in die tijd nog met deze drives gewerkt... Een verkeerde tape kan deze meldingen ook geven. De backup van Banyan Vines (Unix systeem) liep er compleet op vast met een verkeerde tape kan ik me herinneren.

Groeten, Roland

door ffeilers @, Breda, 01-11-2024, 18:50 (20 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik snap het niet... Je hebt de drive al aan de computer gekoppeld en je hebt een specifieke foutmelding van de drive. Waarom ben je dan opzoek naar een andere controller? De interface werkt toch al? Anders ag je echt geen CRC fout krijgen van een tape...

Terug naar de tijd dat deze dingen actueel waren... Onder Windows NT4 had je standaard een backup programma die gewoon met deze drives kon werken. Je zal de tapes wel eerst moeten initialiseren, zeker als je niet weet in welk formaat ze ooit zijn gebruikt.

Toevoeging, volgens mij kan deze specifieke drive alleen met 90 meter tapes overweg. Ik heb in die tijd nog met deze drives gewerkt... Een verkeerde tape kan deze meldingen ook geven. De backup van Banyan Vines (Unix systeem) liep er compleet op vast met een verkeerde tape kan ik me herinneren.

Groeten, Roland

De drive heb ik van iemand overgenomen, zonder de controller.
De error is gemaakt door degene van wie ik hem heb overgenomen.
Volgens mij duidt de error op vervuilde kop,maar ik weet het niet zeker.
Daarom dus nog steeds op zoek naar een controller maar of dat gaat lukken?
Alles is wel te koop, voor mij is het een probeersel maar niet een noodzakelijkheid om oude data te redden .

groet
Frans

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-11-2024, 20:15 (19 dagen geleden) @ ffeilers

Ik heb dit model gevonden.
Er staat welliswaar op :speciaal geschikt voor cd-spelers, maar scsi is toch niet randapparatuur gebonden dacht ik.
In dat geval zou het gewoon moeten werken met alle scsi-apparatuur.
De aansluiting is pci.
Er zit een cd bij voor (muziek)cd en een update floppy.
Of er een handleiding bij geweest is weet ik niet, die is in ieder geval niet aanwezig.
[image]

Dirk.

door ffeilers @, Breda, 02-11-2024, 22:01 (19 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Dirk,

Ik heb je hier een pm over gestuurd,
mvg
Frans

door Hersteller @, Haarlem, 02-11-2024, 22:31 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 02-11-2024, 22:33

Wij hebben met vele soorten tape drives gewerkt, o.a. met deze DAT drives. Maar als je ze nodig had was het vaak: Tape read error. Het werd pas betrouwbaar met CD en DVD backups, maar die werden snel te klein.

door ffeilers @, Breda, 02-11-2024, 22:40 (19 dagen geleden) @ Hersteller

Wij hebben met vele soorten tape drives gewerkt, o.a. met deze DAT drives. Maar als je ze nodig had was het vaak: Tape read error. Het werd pas betrouwbaar met CD en DVD backups, maar die werden snel te klein.

Oeps, dat ziet er dan niet goed uit. Maar .... eerst maar de controller card en cable bij elkaar zien te krijgen en .... dan kan ik het pas testen.

Inmiddels heb ik ook 3 bandjes, maar ook met verschillende aanduidingen, geen idee of het ooit gaat werken. Maar .... dat is ook de hobby

mvg
Frans

door Hersteller @, Haarlem, 02-11-2024, 22:44 (19 dagen geleden) @ ffeilers

Het is technisch ook interessant, maar als beheerder verschrikkelijk.

HP Tapedrive Bandjes Bruikbaar?

door ffeilers @, Breda, 02-11-2024, 23:18 (19 dagen geleden) @ ffeilers

Inmiddels heb ik ook 3 bandjes, 2 verschillende soorten.
Maar of deze nu ook bruikbaar zijn in de genoemde tape recorder.
Wellicht zijn er computer liefhebbers die het mij kunnen vertellen.
mvg
Frans

[image]
[image]

door PA2JAN @, Marknesse, 03-11-2024, 00:44 (19 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,
Ik heb een tweetal HP surestore 2000 in de kast staan, al lang niet meer gebruikt. Dat zijn DDS1 machines. Maar ik laat ze staan voor een experiment dat ik nog met ze wil doen. Audio...
De tapes die je verderop in de draad laat zien zijn ook DDS1 tapes. Jouw machine is DDS2.
Ook heb ik een HPSureStoreTapeSoftwareDiagnosticsDriversAndDocumentationCD-ROMC1529-110112000
gevonden.
Als je de software kunt gebruiken, wil ik ze wel op Wetransfer zetten.
Groet, Jan

door ffeilers @, Breda, 03-11-2024, 18:15 (18 dagen geleden) @ PA2JAN

Hallo Frans,
Ik heb een tweetal HP surestore 2000 in de kast staan, al lang niet meer gebruikt. Dat zijn DDS1 machines. Maar ik laat ze staan voor een experiment dat ik nog met ze wil doen. Audio...
De tapes die je verderop in de draad laat zien zijn ook DDS1 tapes. Jouw machine is DDS2.
Ook heb ik een HPSureStoreTapeSoftwareDiagnosticsDriversAndDocumentationCD-ROMC1529-110112000
gevonden.
Als je de software kunt gebruiken, wil ik ze wel op Wetransfer zetten.
Groet, Jan

Hoi Jan,
Dank voor je reactie.
Als ik het dus goed begrijp zijn beide getoonde tapes niet geschikt voor de DDS2?
Kan ik dus op zoek naar banjes.
Hoop dat er iemand op het forum is die dit leest en iets beschikbaar heeft.

De software daar wil ik wel gebruik van maken maar het geen ervaring met wetransfer.
Laat maar weten wat ik eventueel moet doen.

groetjes
Frans

door PA2JAN @, Marknesse, 03-11-2024, 23:08 (18 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,
Dit is de link naar de HP Surestore software
https://we.tl/t-7VKunBmzS9
Je kunt er op klikken, dan haalt jouw computer de zip file over en zet die in de downloadmap.
Voor de iso files gebruik ik altijd PowerISO. Je kan ISO files daarmee uitpakken of op een cd branden.
Succes, Jan

door ffeilers @, Breda, 03-11-2024, 23:14 (18 dagen geleden) @ PA2JAN

Hallo Frans,
Dit is de link naar de HP Surestore software
https://we.tl/t-7VKunBmzS9
Je kunt er op klikken, dan haalt jouw computer de zip file over en zet die in de downloadmap.
Voor de iso files gebruik ik altijd PowerISO. Je kan ISO files daarmee uitpakken of op een cd branden.
Succes, Jan

Hoi Jan,
Is gelukt, in zoverre : ik heb het bestand opgeslagen op mijn pc in de map van de HP Tape Drive. Als ik alle hardware compleet heb , ga ik er mee aan de slag.
Dank je wel.

Groet Frans

door PA2JAN @, Marknesse, 03-11-2024, 23:42 (18 dagen geleden) @ ffeilers

OK Frans, graag gedaan.
Bij mij is de kennis na 25 jaar een beetje weggezakt, en ik ben de komende weken wat minder goed bereikbaar.
Maar er is op dit forum genoeg kennis aanwezig om je eventueel te helpen.
Succes, Jan

HP Tapedrive DDS2 tape

door ffeilers @, Breda, 03-11-2024, 20:55 (18 dagen geleden) @ ffeilers

Inmiddels ben ik nu zover dat ik weet dat ik niet de goede tapes heb.
Heeft iemand DDS2 tape beschikbaar?

mvg
Frans

[image]