spanningsregelaar 78XX (Toestel of techniek)
door Willem Roseboom , Amersfoort, 07-01-2012, 17:36 (4706 dagen geleden)
Hallo,
Mag ik de in en uitgang van bijvoorbeeld een 7812 spanningsregelaar ook overbruggen (kortsluiten) met een relais zodat dan de ongeregelde spanning op de uitgang komt te staan?
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Arjan Havelaar , 07-01-2012, 18:20 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Hallo Willem,
Waarom zou je dat willen? Is er geen elegantere oplossing te bedenken?
Waar wil je het voor gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Arjan
spanningsregelaar 78XX
door Willem.H.N. , Enschede, 07-01-2012, 18:32 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Willem.H.N., 07-01-2012, 18:59
Hallo,
Mag ik de in en uitgang van bijvoorbeeld een 7812 spanningsregelaar ook overbruggen (kortsluiten) met een relais zodat dan de ongeregelde spanning op de uitgang komt te staan?
Groeten,
Willem
Niet kortsluiten, neem een relais met wisselkontakt en verbind middenkontakt
met de betr. te voeden app. en 1 van de buitenste relais kontakt aan de 78xx uitgang en de andere relais kontakt aan de ingang van de 78xx
Neem wel de juiste relais voor de uitgaande spanning zodat je de relais kunt bekrachtigen met een schakelaartje.
grt. willem.
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 07-01-2012, 20:42 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Hallo Arjan en Willem,
Ik dacht al dat het niet kon maar het kwam me wel erg goed uit als het wel kon dus vandaar de vraag. Ik ben een goedkope onbeveiligde acculader voor het laden van autoaccu's aan het ombouwen. Ik had er al een schakeling ingebouwd die bij 12,6V inschakelt en bij 14V uitschakeld. Nu rijden we erg weinig met de auto en als we rijden zijn dit bijna altijd zulke korte en energie (elektra) vretende ritjes dat zonder maatregelen de accu binnen 2 weken leeg is (ruststroom ong. 100mA). Met de acculader permanent aan boord dacht ik het probleem opgelost te hebben. Niet dus, de accu gaat tussen de 1 en 2 jaar mee, toch een dure hobby. Nu is het volgens kenners zo dat een loodaccu het niet leuk vind om vaak geladen en ontladen te worden en dat het beter zou zijn om de accu op te laden tot 14V (spanning ogeregeld) en daarna over te gaan op druppellading van 13,8V (spanning geregeld). Nu kan ik dat mooi doen met het printje wat ik al had ingebouwd voor het overladen tegen te gaan maar om gebruik te maken van het wisselcontact van het aanwezige relais moet ik het print ontwerp behoorlijk verbouwen maar dat moet dan maar.
Zijn er mensen die een andere theorie hebben om het leven van een loodaccu die te weinig gebruikt wordt te verlengen dan hou ik me aanbevolen. Om sulfatering van de loodplaten tegen te gaan zit er al een apparaatje overheen die af en toe een kortsluitstroom van een 100A gedurende zeer korte tijd laat lopen (verbruik kleiner als 5mA/h per dag). De ruststroom die de autoverbruikt is volgens mij normaal (veel elektronische luxe van 27 jaar oud).
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Jampie, 07-01-2012, 21:02 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Er zit veel kwaliteitsverschil in loodaccu's de goedkopere uitvoeringen gaan vaak maar 2 jaar mee.
Een gerenommeerd merk zoals varta haalt met gemak 5 jaar.
Ik heb mij laten vertellen dat het verschil hem in de dikte van de loodplaten zit.
Weet niet wat voor accu je hebt maar wellicht is dit het probleem.
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 08-01-2012, 12:46 (4705 dagen geleden) @ Jampie
Hallo,
Ik had een onbekend merk dat ik bij de groothandel gekocht had die ook aan garagebedrijven leverd, ik dacht dat ait dus wel goed zou zijn. Nu heb ik een VARTA, kijken hoelang deze het uithoud.
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Armand , België, 07-01-2012, 22:08 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Armand, 07-01-2012, 22:18
Hallo Willem,
Ik ken het probleem maar al te goed.Ik heb ook verschillende schakelingen gebouwd en het ene hielp al wat beter dan het andere.
Nu gebruik ik het volgende met een zeer goed resultaat :
- een Varta Blue Dynamic accu
- een batterijklem met stroomonderbreker
- een intelligente loodacculader van Velleman (bouwkit)
-Telkens na een rit,de - pool losdraaien (zie foto speciale batterijklem).
-Als de auto lang stilstaat,de intelligente loodacculader aansluiten.
Na het aansluiten van de lader,begint het laadproces met een maximale laadstroom van 0,3A of 1A (= in te stellen met schakelaar).Voor auto-accu's is dit 1A.
Het laden duurt tot de batterijspanning 14,7 V is.Dan regelt de schakeling de laadstroom terug en de spanning van 14,7 V blijft constant.Aan het einde van de laadcyclus,wanneer de laadstroom voldoende gedaald is,zakt de spanning tot 13,6 V en gaat dan over op druppelladen.
Hierdoor kan de batterij met de lader verbonden blijven gedurende een langere tijd,zonder gevaar voor overladen.Als de batterij zou ontladen,begint het laadproces automatisch opnieuw.De lader kan ook gebruikt worden voor 6 V auto-accu's.
Vriendelijke groeten, Armand
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 08-01-2012, 12:53 (4705 dagen geleden) @ Armand
Hoi Armand,
Inmiddels een VARTA accu gekocht, loshalen minpool wordt lastig (mijn vrouw moet er ook in rijden) en wat jij beschrijft van de lader is dus hetgeen waar ik mijn lader naar wil ombouwen. Ik zal de beschrijving van de Vellemankit eens opzoeken en doorlezen. Mooi dat het bij jou goed werkt maar waar is het losdraaien van de minpool voor nodig, de lader houdt toch de boel onder spanning dus als er wat stroom de auto in gaat is dit toch niet erg?
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Armand , België, 08-01-2012, 13:47 (4705 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Armand, 08-01-2012, 14:14
Hallo Willem,
Je moet niets loshalen/loskoppelen,gewoon de grote draaiknop wat losdraaien en na de onderbreking van de stroom,wordt je accu niet ontladen door eventuele stroomverbruikers bij enkele dagen/weken stilstaan van de klassieker.Dat moet een vrouwenhand toch ook wel kunnen. Dit helpt al heel wat tegen ontlading heb ik ondervonden.Staat hij langer stil,dan sluit ik het intelligent Velleman ladertje aan.Ik gebruik het type stroomonderbreker waar ook een gezekerde bypass aanwezig is.Deze voldoet net om zaken zoals een alarm of klokje van stroom te blijven voorzien als je dat wenst.
Na de koude maanden zet ik een klein zonnepaneeltje over de accu en is voldoende om de accu (geladen) in conditie te houden.
Vriendelijke groeten, Armand
spanningsregelaar 78XX
door Maurice , Dordrecht, 08-01-2012, 10:02 (4705 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Accu's gaan voornamelijk defect door diep-ontlading en over lading.
Schaf een geregelde lader aan die precies volgens opgave accu-producenten je accu op conditie houd.
Een Victron of een Mastervolt merk zijn de gerenommeerde.
Ik heb er een volledig automatische lader van Mastervolt al 7 jaar hangen aan mijn scheepsaccu's en die zitter er al 7 jaar in.
Daarbij worden de accu's maar enkele keren per jaar gebruikt, de rest hangen ze aan deze lader.
Geen omkijken aan.
Hooguit af en toe wat water bijvullen natuurlijk.
Zelf knutsels is mogelijk maar dan wel geheel ontwerpen volgens de eisen die nodig zijn om accu's te laden met de juiste spanning en stromen afhankelijk van de capaciteit van je accu.
Houd ook rekening met de eigen ontlading van accu's.
Zet je een volle weg is ie na een maand of 3 leeg.
Dat dan wel de loodaccu's.
Gel is weer een ander verhaal.
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 08-01-2012, 12:37 (4705 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
Ik heb al een lader, deze schakelt bij 12,6V in en bij 14V weer uit. Hij laad met een stroom tussen de 6 en 1A. Lijkt mij toch prima voor een 74Ah accu. Omdat mijn vrouw ook met de auto rijdt moet de acculader tijdens het rijden gewoon aan de accu blijven hangen, wel de netstekker eruit natuurlijk . Als de auto bij huis staat wordt de accu altijd geladen. Misschien is het beter om bij het bereiken van 14V over te schakelen naar druppelladen, vandaar de vraag over de 78XX, in mijn geval een 7809 met een zener van 4,7V in de middenpoot. Elke keer als een accu het gaat begeven, zie je dat hij tussen de 12,6 en 14V geen lading meer trekt waardoor de lader dus snel laad, afvalt en weer gaat laden. Starten gaat eigenlijk goed, alleen zakt de spanning wel flink in, waardoor bijvoorbeeld de elektronische toerentalstabilisatie van de auto de kluts kwijt raakt. Ik heb deze accu nu hier staan (inmiddels een VARTA gekocht) en na 2 keer de accu tot 11V te hebben onladen met een 55W lamp en weer opgeladen te hebben, lijkt het erop dat deze zich hersteld. Het effect dat er geen lading meer aangenomen wordt tussen de 12,6 en 14V lijkt sterk af te nemen, misschien is het alwel weer in orde. Ben nu weer aan het ontladen om de capaciteit vast te kunnen stellen. Ik vind het vreemd en kan het niet verklaren waarom de accu's na 1 à 2 jaar dit "gedrag" vertonen en dat stoort me.
Voor de volledigheid, er hangt ook nog een apparaatje over die er af en toe een flinke stroom doorheen jaagt om sulfatering te voorkomen.
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Maurice , Dordrecht, 08-01-2012, 14:29 (4705 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht.
Uit je verhaal maak ik op dat hoewel volgens de laadstroom de accu vol lijkt deze bij starten volledig instort als nog.
Dat heeft te maken met de inwendige weerstand van de accu.
Opgenomen startstroom is kennelijk zo hoog dat dat problemen geeft.
Zou zeggen of startmotor eens nazien, kan zijn dat de lagers uitgelopen zijn en anker tegen stator aanloopt en waardoor voor rotatie erg veel stroom trekt.
(Hier een startmotor liggen met dat probleem)
Of eenvoudig een iets zwaardere accu plaatsen.
Goed merk accu inderdaad zoals een Varta kan ook helpen.
Maurice
spanningsregelaar 78XX
door Ed van der Weele † , Zeist, 09-01-2012, 17:22 (4704 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 09-01-2012, 17:46
Kan er niet iets anders aan de hand zijn dan het kleine verbruik van wat accessoires en weinig rijden?
In mijn auto zit een accu van 44Ah met ook enkele kleinverbruikers zoals de boordcomputer, de klok en de 433MHz ontvanger voor de afstandbediening. Wat van die verbruikers de opgenomen stroom is heb ik nooit gemeten, maar ik sta nooit met een lege accu. En ik rijd vaak alleen 1 keer per veertien dagen, soms eens per week, naar de supermarkt heen en weer op 3 kilometer afstand.
Bij het rijden staan altijd het dimlicht en de ventilator van de kachel aan en soms de achterruit- en buitenspiegelverwarming.
Vorig jaar heb ik de accu vervangen omdat deze versleten was, maar dat mag ook na 7 jaar.
Ik ben geen kenner van loodaccu's, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de dynamo en spanningsregelaar te weinig capaciteit (lees: stroom) levert om deze - toch vrij forse - accu tijdens het rijden voldoende op te laden. Als dit elke keer weer opnieuw voorkomt gaat de accu steeds verder achteruit, met sulfatering als gevolg.
Is de accu van 74Ah het type wat oorspronkelijk in de auto hoort, of hoort er eigenlijk een kleinere accu in te staan?
spanningsregelaar 78XX
door Huub, 08-01-2012, 00:15 (4706 dagen geleden) @ Willem Roseboom
was het niet zo dat je die regelaars alleen stuk kreeg door op de uitgang een hogere spanning te hebben dan de ingang ?
je zou met 1 diode in doorlaat als eerste aan de uitgang en dat als uitgang beschouwen probleem tekkelen ,indien je relais door 78xx bekrachtigd , gebruik dan een blusdiode over de spoel (om begin reden) , dat is een // diode over de spoel in sper geschakeld.
gr Huub
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 08-01-2012, 12:43 (4705 dagen geleden) @ Huub
Hoi Huub,
Bedankt voor de tip, ik dacht precies zo en heb idd een diode van de uitgang naar de ingang gezet. Verder heb ik nu het andere contact van het al aanwezige relais gebruikt zodat het moeder contact aan de accu zit en het wisselcontact schakelt tussen snelladen (ongeregelde spanning) en boven de 14V omschakelt naar de 7809 met 4,7V zener in de middenpoot (13,7V).
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door soundman2 , Wouw, 08-01-2012, 14:58 (4705 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Als je zoekt, zijn er vele manieren om een accu te bewaren en nog meer om die om zeep te helpen.
Het meest wordt geadviseerd, om de accu te laden en geladen weg te zetten. Een accu heeft wat last van zelfontlading. Volgens mij kun je dat oplossen met zo'n digitaal timertje van de Gamma. Die kunnen een weekprogramma draaien. De lader aansluiten en het klokje zo programmeren, dat de lader een kwartiertje per week ingeschakeld wordt, om de verliezen te compenseren. De accu wordt zo ook niet overladen. Raakt de accu van lieverlee toch nog leeg, zou je de laadtijd wat op kunnen rekken. De lader kan gewoon zo'n el cheapo ding zijn van 20 euro.
Soundman2
spanningsregelaar 78XX
door kris , Gent, België, 09-01-2012, 00:12 (4705 dagen geleden) @ soundman2
In de tijd van Thomas alva Edison was de levensduur van een loodaccu 20 jaar, het onderhoud ervan was een van zijn eerste jobs.
@Willem, een loodaccu bljft "gezond" als je hem maar tussen 10,8 en 13,6 volt houdt.
Waar jij last van hebt is de maximum stroom die de accu nog kan leveren na enige tijd. Door veroudering gaat dit sowieso achteruit. Das het grote verschil tussen duur en goedkoop.
Goedkope cellen kunnen na 3 jaar niet meer 1C leveren, dure cellen halen 5 jaar of meer.
Maar iemand die maar 0,1C stroom nodig heeft zal het verschil tussen goedkoop en duur nauwelijks merken.
Hoedanook is de kans groot dat het tijdperk van de loodaccu bijna voorbij is.
Grote LiOn aan betaalbare prijzen staan te drummen aan de achterdeur.
groeten
Kris
spanningsregelaar 78XX
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 09-01-2012, 00:58 (4705 dagen geleden) @ kris
Het verhaal over Edison en de loodaccu's kende ik nog niet, maar wellicht raakte hij op die manier geinspireerd om aan de nikkel-ijzeraccu (NiFe) te werken die zonder veel moeite 100 jaar mee kon alleen een lagere energiedichtheid kende.
Je kan ze hier en daar nog steeds kopen, al zijn ze in veel toepassingen verdrongen door modernere maar nog steeds minder lang levende varianten.
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 09-01-2012, 12:08 (4704 dagen geleden) @ kris
Waar jij last van hebt is de maximum stroom die de accu nog kan leveren na enige tijd. Door veroudering gaat dit sowieso achteruit. Das het grote verschil tussen duur en goedkoop.
Hallo Kris,
Was het maar zo simpel, misschien heb je het antwoord wat ik gaf aan Mauricw niet gelezen, Hierin staat:
Ik heb al een lader, deze schakelt bij 12,6V in en bij 14V weer uit. Hij laad met een stroom tussen de 6 en 1A. Lijkt mij toch prima voor een 74Ah accu. Omdat mijn vrouw ook met de auto rijdt moet de acculader tijdens het rijden gewoon aan de accu blijven hangen, wel de netstekker eruit natuurlijk . Als de auto bij huis staat wordt de accu altijd geladen. Misschien is het beter om bij het bereiken van 14V over te schakelen naar druppelladen, vandaar de vraag over de 78XX, in mijn geval een 7809 met een zener van 4,7V in de middenpoot. Elke keer als een accu het gaat begeven, zie je dat hij tussen de 12,6 en 14V geen lading meer trekt waardoor de lader dus snel laad, afvalt en weer gaat laden. Starten gaat eigenlijk goed, alleen zakt de spanning wel flink in, waardoor bijvoorbeeld de elektronische toerentalstabilisatie van de auto de kluts kwijt raakt. Ik heb deze accu nu hier staan (inmiddels een VARTA gekocht) en na 2 keer de accu tot 11V te hebben onladen met een 55W lamp en weer opgeladen te hebben, lijkt het erop dat deze zich hersteld. Het effect dat er geen lading meer aangenomen wordt tussen de 12,6 en 14V lijkt sterk af te nemen, misschien is het alwel weer in orde. Ben nu weer aan het ontladen om de capaciteit vast te kunnen stellen. Ik vind het vreemd en kan het niet verklaren waarom de accu's na 1 à 2 jaar dit "gedrag" vertonen en dat stoort me.
Voor de volledigheid, er hangt ook nog een apparaatje over die er af en toe een flinke stroom doorheen jaagt om sulfatering te voorkomen.
Hoe verklaar je het bovenstaande verhaal dan? Overigens zag je ook al bij een kleine belasting de spanning in elkaar zakken, vandaar ook het snel in en uitschakelen van de lader. Wie kan veklaren waarom een accu niets lijkt te doen tussen de 12,6 en 14V, terwijl de auto wel op deze accu wil starten en dit lijkt zich te herstellen door laden en ontladen. Ik begrijp het net.
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 09-01-2012, 16:25 (4704 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2012, 16:28
Ik vind het verdacht veel naar sulfatering klinken...
Gaat het hier om een pure loodaccu, om een lood-calciumaccu of zelfs over een lood-zilver-calciumaccu?
Dat staat er niet altijd helemaal duidelijk op helaas, maar het tweede type heeft simpelweg een flink hogere laadspanning nodig terwijl het derde type de voordelen van de eerste twee goed weet te combineren (en ook een stukje duurder is, maar tegenwoordig toch vaak originele montage).
spanningsregelaar 78XX
door Willem Roseboom , Amersfoort, 12-01-2012, 21:20 (4701 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik vind het verdacht veel naar sulfatering klinken...
Ik ben er ook bang voor maar het meest vervelende is nog dat ik niet weet hoe dit ontstaan is en hoe ik dit kan voorkomen.
Gaat het hier om een pure loodaccu, om een lood-calciumaccu of zelfs over een lood-zilver-calciumaccu?
Op de accu staat inderdaad niets maar hier http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/starting_bull/index2_en.php wordt wel calcium genoemd.bij technical guide hier dus http://www.bannerbatterien.com/banner/infocenter/ratgeber/index_en.php wordt gesproken over de accuspanning in rust (niet de laadspanning dus).
Dat staat er niet altijd helemaal duidelijk op helaas, maar het tweede type heeft simpelweg een flink hogere laadspanning nodig terwijl het derde type de voordelen van de eerste twee goed weet te combineren (en ook een stukje duurder is, maar tegenwoordig toch vaak originele montage).
Bij technical guide, hier dus http://www.bannerbatterien.com/banner/infocenter/ratgeber/index_en.php wordt gesproken over de accuspanning in rust (niet de laadspanning).
Hoe zou volgens jou de accu geladen moeten worden, c.q. onder lading gehouden moeten worden?
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 13-01-2012, 00:25 (4701 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-01-2012, 00:29
Hoe zou volgens jou de accu geladen moeten worden, c.q. onder lading gehouden moeten worden?
Het was even zoeken, maar over ongeveer jouw probleem staat wel degelijk een artikel op de site. Er wordt gesproken over periodiek bijladen met 16V, wat ik anders ook al had willen schrijven met wat disclaimers (sowieso altijd waterniveau controleren): http://www.bannerbatterien.com/banner/files/Newsletter_Technik_D4.pdf
Bij normale laadspanningen bij korte ritten en onderhoudsladingen zal de accu nooit echt vol raken, waardoor kennelijk toch problemen ontstaan.
spanningsregelaar 78XX
door Maurice , Dordrecht, 13-01-2012, 00:26 (4701 dagen geleden) @ Willem Roseboom
http://www.landiss.com/battery.htm
Lees dit verhaal maar eens goed door.
Er zijn verder legio verhalen hoe accu's goed en juist te laden waarbij met name afhangt de constructie van de battery bekend moet zijn.
Voor auto's die veel korte ritten maakt wordt nog wel eens de regulateur op een wat hoger voltage gezet.
Standaard auto lader staat op 13,4V zover ik weet.
Maar uit verhalen nu gelezen wordt steeds vaker rond de 14,2V afgesteld ivm type/soort accu.
Verder lees de handleidingen van een gerenomeerde acculader.
Die laad accu's zoals het hoort, over nagedacht en is hun bussines.
Rap laden dan boven de 14,2V, en onderhoudsladen op 13,25V
http://images.mastervolt.nl/files/ManualCM1_090831NL.pdf
Gel accu's moeten helemaal wat hoger ingesteld worden.
Daarbij!!! houd rekening bij dit type accu dat naarmate de accu VOL raakt deze méér stroom gaat trekken.
Dus met een dikke ongeregelde trafo laden betekend na vol raken accu dat deze
BOL staat en je hem weg kunt gooien omdat die max stroom heeft staan trekken.
"eigen ervaring " Lege 5AH 12Vgel met dikke 13,6V (max 20A lader), leeg meet 0,5A laadstroom, dus effe rekenen ->vol na uurtje of 8, timer er op en volgende dag staat ie BOL.
Van daar ook dat daar speciale laders voor zijn!@#$
Was een beetje dom
spanningsregelaar 78XX, mbt autoaccu
door Willem Roseboom , Amersfoort, 15-01-2012, 13:19 (4698 dagen geleden) @ Maurice
Hallo,
Maarten en Maurice bedankt voor de internet links. Ik heb ze gelezen en niet alles is blijven hangen maar het komt er heel kort samengevat op neer dat met name wat oudere auto's gemaakt zijn voor loodaccu's (Pb/Pb). De accu's van de afgelopen jaren zijn lood/calcium (Pb/Ca) of de duurdere zijn vaak calcium/calcium (Ca/Ca) accu's. De accu's waar calcium in zit nemen geen genoegen met 13,8V en zullen na verloop van tijd de geest geven. 14,5V spanningregelaars zijn dan nodig voor de Pb/Ca accu en de Ca/Ca accu kan hier ook mee werken maar dit gaat niet altijd goed, o.a. afhankelijk van het gebruik.
Nu had ik bij mijn auto al eens een 14,5 spanningsregelaar ingebouwd echter was de spanning pas bij een flinke rit en weinig gebruikers aan 14,5V. Omdat ik dacht dat 13,8V al voldoende moest zijn voor een normaal accu leven, heb ik me daar nooit druk over gemaakt.
Ik hou nu de nieuwe accu op 14,5V en ga meten (met wat aangenamere temperaturen) waarom de laadspanning in elkaar zakt bij behoorlijk wat gebruikers en toerental rond de 1500 toeren (korte ritten). Ik heb het vermoeden dat het aan de opbouw van de dynamo ligt (27 jaar oud), wel zijn de spanningsregelaar, gelijkrichter (diodeplaat) en lagers al eens vervangen.
De accu die nu nog 20Ah over heeft van de 74Ah en die geen lading meer aannam boven de 12,6V, ga ik laden met 16V om te zien of er weer meer leven in komt. De theorie hierachter ben ik alweer vergeten maar staat dus in de diverse links van Maarten en Maurice en had te maken met de actieve massa.
Ik meld me weer als ik resultaten heb.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Willem
--
Groeten,
Willem
spanningsregelaar 78XX mbt autoaccu
door Willem Roseboom , Amersfoort, 25-01-2012, 11:54 (4688 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Willem Roseboom, 25-01-2012, 12:02
Hallo,
Om te beginnen heb ik een geheugen als een zeef maar er is toch iets blijven hangen van het lezen en testen over de "loodaccu". Mijn conclusie n.a.v. de diverse info op het internet:
Echte loodaccu's worden eigenlijk de laatste 10? jaar niet meer gemaakt. Hierbij was de laadspanning 13,8V en dan was de accu voldoende geladen, ongeveer 80% zonder het risico dat de accu ging gassen. Dit waren accu's die onderhoud nodig hadden omdat ze wat water konden verbruiken (dus dan toch wat gassen).
Onderhoudsarme of onderhoudsvrije accu’s zijn meestal, zo niet altijd, lood calcium (Pb/Ca) of calcium calcium {Ca/Ca) accu's. De laadspanning voor deze accu's moet 14,5-14,7V zijn. Het is wat afhankelijk van de constructie van de accu maar het komt er in het algemeen op neer dat de accu defect raakt op het moment dat deze de 14,5V laadspanning niet krijgt.
Hier ben ik dus de fout ingegaan, ik gebruikte een acculader van 13,8V, dit was immers wat ik geleerd had (lang geleden ). De auto is 27jaar oud en omdat ik korte ritjes reed heb ik de spanningsregelaar vervangen door een 14,2V maar de spanning die ik bij de accu mat was tussen de 13,4 en 14V (afhankelijk van het toerental en hoeveelheid gebruikers). Het leek mij prima omdat een loodaccu boven de 14V ging gassen en heb het zo gelaten. Na een jaar was de accu defect, ondanks het continu opladen van de accu tussen de 12,6 en 13,8V als de auto niet gebruikt werd zoals hier al eerder in deze draad beschreven.
Nu schreef de fabrikant van het merk accu dat ik had dat deze schade eventueel te verhelpen was door de accu gedurende 24 uur te laden met 16V en 10A, hierbij zou de accu gaan gassen en moest dus heel goed geventileerd worden en eventueel bijgevuld worden, dit laatste kon door de stickers eraf te halen, hieronder zaten de bekende schroefdoppen. Ik heb dit gedaan en de accu trok bij 16V ongeveer 5A en dit bleef ook zo. Naderhand moest ik 1/3 liter gedemineraliseerd water bijvullen en de 74Ah accu heeft een capaciteit van 50Ah bij een ontlaadstroom van 4,5A. De spanning blijft bij zware belastingen zoals starten ook netjes en de accu neemt ook weer goed lading op. Ik heb meerdere keren de accu geladen en ontladen en hij blijft netjes 50Ah. Bij het laden met 14,5-14,7V gaat de accu niet gassen.
De vraag was toen ik deze draad startte over een 78XX spanningsregelaar en eindigt met een verhaal over de auto accu. Dit laatste hoort misschien niet thuis op dit forum maar ik wilde toch graag mijn bevindingen hier kwijt omdat met name mensen met oudere auto's hier wat aan kunnen hebben. Verder iedereen bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Willem
spanningsregelaar 78XX mbt autoaccu
door snameroc , Etten Leur, 25-01-2012, 19:18 (4688 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Misschien een open deur maar ik laad accu,s altijd met een voeding met stroombegrenzing en laad dus bijvoorbeeld met 2A terwijl ik me dan geen zorgen maak en ook geen aandacht besteed aan de spanning.
Wel de vloeistofniveau's en de accu temperatuur..
Verder had ik altijd begrpen dat je de capaciteit het hoogst was bij een stroom van ongeveer de helft van de capaciteit dus jouw 74ah heeft de grootste beschikbare capaciteit bij een ontlaadstroom van 37A
spanningsregelaar 78XX mbt autoaccu
door HM , Hilversum, 26-01-2012, 07:08 (4688 dagen geleden) @ snameroc
Misschien een open deur maar ik laad accu,s altijd met een voeding met stroombegrenzing en laad dus bijvoorbeeld met 2A terwijl ik me dan geen zorgen maak en ook geen aandacht besteed aan de spanning.
Loodaccu's moeten op spanning geladen worden MET een maximale stroom.
De bovengenoemde methode mag best als de voeding maar een geschikte spanning levert als hij niet in begrenzing is.
En welke spanning dat moet zijn hangt van de soort loodaccu en het gebruik af ( zoals in de thread naar voren gekomen is ).