Grundig Stereomeubel 8074 ST | Geen enkel geluid (Toestel of techniek)

door Guiseppe @, 06-11-2024, 10:57 (18 uur en 47 minuten geleden)

Beste forumleden,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een leuk oud Rosita Stereomeubel. Deze bestaat uit een Grundig 8074 ST en een Philips GC 074 platenspeler.

De platenspeler werkt (in ieder geval; hij draait), alleen de radio geeft het geluid niet door. Eveneens als ik de FM / AM wil gebruiken komt er geen geluid uit. Echter gaat de stereo wel aan (lampjes gaan aan in de stereo).

Nu ben ik met veel plezier in deze situatie aan het duiken en heb ik de volgende punten kunnen constateren:
- Beide glas zekeringen zijn nog werkend (getest met multimeter);
- De pick up is geschakeld op pen 3 en 4 (volgens mij is dit de 220 volt);
- Touwtjes die gekoppeld zijn aan de tuner zijn nog in takt.

Wat mij het meest opviel toen ik een blik wierp op het binnenwerk een vlek rondom C82, in de legenda van het schema wordt aangegeven dat dit een 'ELKO' is.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit herkend en welke stappen logisch zijn om nu te ondernemen.

Alvast dank voor jullie tijd.

[image]

Grundig Stereomeubel 8074 ST | Geen enkel geluid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2024, 11:29 (18 uur en 15 minuten geleden) @ Guiseppe

C82 lijkt inderdaad uitgelopen te zijn.

Je ziet ook in schema dat je de 13V moet meten T21 (AD156) en de + op gelijkrichter voeding.
Tevens over de zener D11.

Ga gewoon de basis zaken eerst na.
Kloppen de voedingsspanningen.

Tik ook even met schroevendraaier de loper van de volumepotmeter, dat moet gaan brommen
Of even met je vinger die volume potmeter aanraken.
Hoor je zo of er reactie is van de versterker.

door soundman2 @, Wouw, 06-11-2024, 12:49 (16 uur en 55 minuten geleden) @ Maurice

Die oranje elco's zijn meestal ook opengebarsten en uitgedroogd.

door Onno-I @, 06-11-2024, 21:00 (8 uur en 43 minuten geleden) @ Guiseppe

Begrijp ik nu goed dat: het stereolampje werkt?
Dat zou je alleen kunnen concluderen als het aan en uit gaat als je aan de afstemknop draait.
Als het stereolampje continu brandt, kan het ook zijn dat de sturing van het lampje niet goed werkt.

Als ik naar het schema kijk, is de manier van aansluiten van de voeding wel een beetje vreemd. De + ligt aan massa maar - is duidelijk de signaal-nul. De DIN ingangen hebben de - op pootje 2 (signaal-nul).

Maar ik zie niet hoe de ontvanger voeding zou krijgen als de voeding voor de eindversterkers niet werkt (meet die 13 V !). (de AD156 kan stuk zijn)

door soundman2 @, Wouw, 06-11-2024, 22:41 (7 uur en 3 minuten geleden) @ Onno-I

Als ik naar het schema kijk, is de manier van aansluiten van de voeding wel een beetje vreemd. De + ligt aan massa maar - is duidelijk de signaal-nul. De DIN ingangen hebben de - op pootje 2 (signaal-nul).

In het germanium pnp tijdperk was dat altijd al zo. Het ontwerp kan best kort daarna gemaakt zijn.