Trafo SLT5M341 voor Technics versterker (Gezocht)

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 28-11-2024, 19:24 (5 uur en 40 minuten geleden)

Plots heeft deze trafo de geest gegeven. Deze zit in een Technics SU Z55 audioversterker.
Het ding is nog heel moeilijk te vinden. Enkel op Ebay.de vond ik er een maar die wordt niet verstuurd naar België, jammer.
Mocht er iemand zo'n trafo te koop hebben, of een sloopversterker van dit type, graag een seintje. Mijn jongste zoon zal u dankbaar zijn.
Piet C.

Trafo SLT5M341 voor Technics versterker

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2024, 20:08 (4 uur en 55 minuten geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door soundman2, 28-11-2024, 20:26

Als er ruimte in de kast is zou je een ringkerntrafo kunnen gebruiken 2x 22 Volt. De spanning voor het FL display, daarvoor moeten dan een paar windingen extra bijgelegd worden.
Volgens het schema zit in de originele trafo een thermoschakelaartje. Die willen wel eens spontaan open gaan. Op het schema wordt het gezekerde einde van de wikkeling ook naar buiten gebracht. Als de trafo niet verbrand is of windingssluiting heeft, zou je dat aansluitpunt kunnen gebruiken met een normale zekering. Een temperatuurzekring aan de buitenzijde van de trafo kan ook, 85 graden lijkt een veilige waarde.
[image]

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 28-11-2024, 20:34 (4 uur en 29 minuten geleden) @ soundman2

Bedankt soundman2 voor de waardevolle tip. Die thermoschakelaar had ik niet direct verwacht in de trafo. Misschien is de versterker toch nog te herstellen zonder de trafo te vervangen?

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2024, 20:43 (4 uur en 20 minuten geleden) @ Piet Couttouw

Dat zal een proef moeten uitduiden. Een defecte trafo, bijv intern sluiting, zal onbelast reeds veel stroom opnemen en uiteindelijk verbranden. Heel langdurig op een zeer hoog volume spelen, kan ook geleid hebben tot een sterk verhitte trafo, in welk geval een thermo ook kan aanspreken.
De versterker neemt maximaal 320 Watt op. De trafo mag wat lichter zijn, omdat het gemiddeld afgegeven vermogen van de versterker maar ongeveer een achtste deel is bij een normaal niet te veel gecomprimeerd audio signaal.