Schaudt LT316 paneel (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 02-12-2024, 18:00 (1 dag en 19 uur geleden)

Van genoemd paneel in het onderwerp brandt het powerlampje "12V ON" symbool niet meer.
In het paneel (afgebeeld hieronder) te vinden onder nummer 8.

Op een Duits forum welke specifiek gaat over campers waarin dit paneel is gemonteerd vond ik de volgende, automatisch vertaalde opmerking: (de vertaling is een beedje krom Nederlands maar met de "diode hoofdstroom" wordt volgens mij het 12v on symbool benoemt en dat is inderdaad degene die bij mij niet meer werkt.

[image]

[image]

Cammperbedrijven gaan al vrij snel over tot het "gewoon" vervangen van het bedieningspaneel, kosten tegen de 300 euro.

Wat vinden jullie van de voorgestelde oplossing uit het Duitse forum?
Voor zover ik begrijp is het vervangen door een Led met een groter amperage wellicht de oplossing?

mvg
Frans

Schaudt LT316 paneel

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-12-2024, 18:53 (1 dag en 18 uur geleden) @ ffeilers

Ik zou eerder kiezen voor een grotere voorschakelweerstand en een LED met dezelfde of lagere brandstroom. Het kan ook dat de waardes prima zijn maar de kwaliteit van de LED gewoon slecht.

Schaudt LT316 paneel

door soundman2 @, Wouw, 02-12-2024, 20:01 (1 dag en 17 uur geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 02-12-2024, 20:10

Leds hebben inderdaad een zeer lange levensduur en een maximale stroom.
Het kan zijn dat de leds op het paneel gemultiplexed worden. Om dan toch voldoende licht uit de LED te krijgen moet de stroom verhoogd worden, tot je weer het gemiddelde hebt van de normale stroom voor de led, zeg tussen 5 en 20 mA. Bij multiplexen brandt een led gedurende een korte tijd. De stroom wordt dan enkele factoren hoger genomen. Dat kan, maar er zitten wel grenzen aan. Is die pulserende stroom te hoog, dan zal dat leiden tot het sneller uitvallen van leds.

Schaudt LT316 paneel (meer Duitse informatie)

door ffeilers @, Breda, 02-12-2024, 20:31 (1 dag en 17 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door ffeilers, 02-12-2024, 21:27

voor degenen die mij willen helpen: op het duitse forum

https://www.my-pepper.de/forum/topic/kontrollleuchte-landstrom/

staat het probleem beschreven en ook wel de mogelijke oplossingen. Maar .... voor mij is het lastig te beoordelen wat er nu precies moet gebeuren.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen en wil de berichten doornemen.

mvg

Frans

[image]

Schaudt LT316 paneel NOG MEER INFO

door ffeilers @, Breda, 02-12-2024, 21:34 (1 dag en 16 uur geleden) @ ffeilers

Al zoekende vind ik steeds meer informatie over lt316 met defecte led s, maar oplossingen ....

https://www.my-pepper.de/forum/topic/blaue-led-am-panel-fuer-die-wasserpumpe-defekt/?part=1

Schaudt LT316 vs LT100 paneel

door ffeilers @, Breda, 03-12-2024, 17:03 (20 uur en 44 minuten geleden) @ ffeilers

Bijgaand een afbeelding van een schaudt lt100 paneel

misschien geeft dat meer inzicht voor technici of mijn schaudt lt316 te repareren is.
Het niet branden van de powerled alsmede de led van de "kraan" wordt veel gemeld.
Schema is niet voorhanden.

[image]
[image]

door soundman2 @, Wouw, 03-12-2024, 18:53 (18 uur en 54 minuten geleden) @ ffeilers

De led kan op een paar manieren geen licht geven.
Er loopt geen stroom door de led, er is dan kennelijk geen aansturing.
De led is kortgesloten (defect)
De led is onderbroken (defect)
Je zou moeten meten met een universeelmeter en wellicht met behulp van een scope als de boel gemultiplexed is.
Afhankelijk van de kleur van de led valt daar ca 1,5 (rood) tot bijna 3 Volt over (wir, blauw)

Zonder enige meting zal het gissen blijven. Met een serieweerstandje kun je ook eenvoudig de stroom door de led meten.

door ffeilers @, Breda, 03-12-2024, 22:10 (15 uur en 37 minuten geleden) @ soundman2

Henk, ik heb je een pm gezonden.
mvg
Frans

door Goldline @, Oranjedorp, 03-12-2024, 22:33 (15 uur en 14 minuten geleden) @ ffeilers

Frans, ik wil de leds wel nameten/vervangen indien nodig.
geen haast klus, camperseizoen is denk ik wel over of je zal aan wintersport denken .
Tevens de serieweerstanden aanpassen op een lang led-leven.

--
Cees PA1DBA

door ffeilers @, Breda, 03-12-2024, 22:41 (15 uur en 6 minuten geleden) @ Goldline

Dank voor je aanbod. De camper staat op dit moment niet thuis dus ik kan nu niet bij het paneel. Ik heb inmiddels ook wat andere reacties.
Laat ik iedereen via het forum op de hoogte houden. Maar ik ben wel heel blij met de reacties!!!

hartelijke groet,

Frans