Sensor bij (zon)licht aan. (Algemeen)
Wij kregen in november een nieuwe offerte van de energie leverancier.
Daarin stond bij een vast contract een post “terugleverkosten” van 20,13 per maand.
Ik wil hier geen discussie starten over deze afgunst creërende straf politiek.
Maar heb wel een Dynamisch contract afgesloten om hieraan te ontkomen.
Dit dwingt mij dan ook om de zonenergie zoveel als mogelijk zelf te gebruiken.
Nu wil ik een elektrische boiler voor tapwater plaatsen en wel parallel aan de zonneboiler.
De zonneboiler warmt door de zon langzaam op en komt niet vaak boven de 50 graden uit.
Mijn gasketel gebruikt dan ook gas om deze temperatuur naar 62 graden te brengen.
De bedoeling met deze extra elektrische boiler is om hiermee gas te besparen.
Probleem was alleen om een sensor te maken die deze boiler alleen aanschakelt bij zonlicht.
Gezocht op internet maar lees en zie alleen het aanschakelen bij donker.
Dus zelf maar aan de slag en had nog een Chinese sensor met een NE555 ingebouwd.
Het sensorrelais zit via de plus aan poot 3 van het IC voor “bij donker aan”.
Nu heb ik het sensorrelais via de min aan poot 3 gehangen en nu gaat hij “bij licht aan”.
Wil jullie niet onthouden van het feit dat het “probleem” zo eenvoudig was op te lossen.
Wel een waarschuwing dat er netspanning op staat, zodat veiligheid voorop moet staan.
Groet, Ben
Sensor bij (zon)licht aan.
Een relais met een wisselcontact is nog eenvoudiger, je gebruikt dan gewoon het andere schakelkontakt.
Heel goed! , maar die zit er niet op.
Groet, Ben
Zet je er toch een relais achter?
Zodoende je de werking kan omdraaien.
Lichtdetectie printje kan toch de stroom niet aan dus moet je toch al met relais gaan werken.
Is maar een idee.
Anders gewoon een tijdschakelaar.
Of kan ook je meet de spanning uit zonnepaneel.
Neem drempelwaarde.
Houd je maar vast, vernam vandaag dat Warmte netten te kostbaar zijn(wisten we natuurlijk al vanaf dag 1) en die dan ook maar uit gemeenschapsgeld flink deel bekostigd moet gaan worden.
Dus ook die rekening komt er aan.
Dag Maurice, ja dat was ook eerst het idee maar dan moet er weer een relais apart in een doosje.
Hoewel je deze sensor ook alleen met 12V kunt aansturen maar dan is er weer een trafo nodig.
Zo blijf je bezig en dit was de meest eenvoudige oplossing.
De elektrische boiler is 2000W, verwacht dat het relais met zijn 10A dit wel aan zou kunnen.
Een tijdschakelaar kan, maar dan schakelt hij ook aan als er geen (zon)licht is.
Ook weer niet de bedoeling.
De spanning uit het zonnepaneel is het volgende plan, heb er nog niet aangezeten.
Er word op verschillende manieren geprobeerd je mee te laten betalen voor verkeerde inzichten.
Tijd om als zonnepaneel bezitter ook allerlei lever, beheers en andere kosten in rekening te brengen.
Je word er soms wel erg moe van.
Groet, Ben
Ben,
Denk ook eens aan Solid-State relais.
Voorkomt evt die contact problemen.
Ik zie aan mijn Elc. Oven, ca ieder 5jaar de relais vervangen.
Steeds weer die contacten verbrand.
25,-, uurtje solderen en werkt weer, maar eerst paar weken steeds storingen
boel niet gaar enz.
EN dan Oh ja zullen wel weer die relais zijn.
Ja ik kan ze natuurlijk ook solid-state maken, maar dan moet ik weer die oven print gaan verbouwen.
Dat is dan weer meer werk...
Beste Ben,
Ik heb een zelfde probleem opgelost met 'Homewizart'
Ik neem aan dat je ook een digitale meter hebt?
In dat geval kan je er een P1-meter inpluggen en dan via de bijhorende App
een Energy socket aansturen.
Ik heb een extra relais geplaatst omdat het maximaal schakelvermogen van de socket
iets lager is dan het vermogen van mijn boiler.
De App laat je verbruik live zien alsook dag/week/maand grafieken.
Het programmeren is heel simpel :
- gebruiken als tijdschakelaar
- enkel aanschakelen bij voldoende opbrengst van de zonnepanelen
- of schakelen volgens dynamisch tarief
Groeten
Staf
Dag Staf, dank voor je reactie.
Homewizart is een hulpprogramma met een abonnement en daar heb ik een hekel aan.
Dit soort (vergeet) abonnementen blijven doorlopen, ook al maak je er geen gebruik meer van.
Geleerd uit het verleden, met verzekering en de (huur) telefoon van de PTT.
Heb een digitale meter en kreeg een bericht dat hij nu om het kwartier uitgelezen word.
Dat schijnt zo te moeten bij een Dynamisch contract en is prima hoor.
Ik heb zo’n App niet nodig omdat het verbruik door mijzelf elke maand word bijgehouden.
In Excel kun je dan zelf een overzicht grafiek maken.
Wel (komt later) of de spanning van de PV als referentie voor het “aan” kan worden gebruikt.
De tip van jou en Maurice om een zwaarder relais te gebruiken neem ik wel mee.
Heb hier nog een paar (wasmachine) relais die enkelpolig 16A kunnen schakelen.
Groet, Ben
Hoi Ben, jij bent handig met programmeren denk ik,
Je P1 poort van de slimme meter kan je uitlezen met een Arduino met RS232.
Het protocol is wel op i-net of bij mij te vinden ,bepaal een drempel(bijv. 1KW) en stuur dit naar je WW ketel.
Na 10? minuten schakel je ketel uit en kijk op nieuw een paar seconden naar de terug-levering.
Bepaal dan op nieuw wat je opstookt in verwarming-element van je boiler.
(eventueel in 3 stappen van een kilowatt)
Solid-staterelais zijn stil maar hebben een beetje koeling nodig.
Zlf probeer ik dat Arduino taaltje te leren, maar kan wel een beetje hulp gebruiken.
Anderzijds zou ik het nog wel naar Basic(stamp) vertalen.
Ik denk dat met de huidige energie situatie deze schakeling wel een bijdrage kan geven aan het niet terugleveren maar zelf opsouperen.
--
Cees PA1DBA
Dag Cees, nee ik ben niet handig met Arduino, heb wel destijds iets met Tiny Basic gedaan.
Het zou inderdaad een oplossing zijn om, op het moment dat je teruglevert de boiler aan te zetten.
Maar ook daar zie ik weer een (lange) data draad naar zolder om het relais te bekrachtigen.
Of een aparte groep daarvoor inzetten, maar dan word het wel steeds ingewikkelder.
Zal wel in de gaten houden of er zo’n systeem werkend bestaat en betaalbaar is.
Ook mogelijk is dat er een topic gestart word om met Arduino zo’n systeem zelf te bouwen.
Voorlopig ga ik door met een op zonlicht geschakeld 16A relais en zie wel hoe het uitpakt.
Groet, Ben
Heel leuk gevonden, Ben! Leuk dat dit op zo eenvoudige manier opgelost kan worden.
Met het plastic doosje eromheen lijkt de veiligheid me wel OK, immers dit ding is bedoeld om zo te functioneren.
Je hebt een vorm van thermische energieopslag van zonnestroom gemaakt en volgens Low Tech is dat veel slimmer en duurzamer dan ander dingen zoals batterijen: https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2023/08/direct-solar-power-off-grid-without-batteries/
Even schuiven met het doosje om hem precies zover van het raam te zetten dat hij aangaat als er genoeg licht is voor de panelen…
Hier wordt een tijdschakelaar gebruikt om zonnestroom voor waterverwarming in te zetten.