yamaha stereo receiver r-3 (Toestel of techniek)
vrienden, heb hier mijn Yamaha r-3. met de volgende fout; zet je hem aan brand er een ledje in de signaalsterke indicator, verder doet hij niets.
Na 10 minuten gaat het ledje uit, en gaat de reciever volledig aan; frequentie aanwijzing en ook het versterker gedeelte met daarin de schakeling van de spanningsvereffening van die grote elco's. zet je hem uit en een half uurtje later aan dan werkt hij meteen.
Ik kan nu niet echt meten aan de printplaat, a er is geen schema, b dan zal eerst het hele apparaat gesloopt moeten worden. Heeft iemand hier ervaring mee??? dank, Willem Kombi.
yamaha stereo receiver r-3
Ik heb nog even gekeken of er ergens een celletje/accu'tje zit voor onthouden van de frequentie maar zie niets zitten.
Heb wel een schema en handleiding maar de kwaliteit is niet hoog.
Als je het wil hebben stuur mij dan een pm.
Groet, Ben
Kan ook een super elco zijn.
bvb 1F op zoiets met een lage voltage.
François
OP hifiengine staat een servicemanual, die goed leesbaar is.
https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/r-3.shtml
C161 supercap?
hallo hersteller en francois, geen idee, gekeken in de buurt van de gelijkrichting , en daar (nog) niets gevonden. Zal er wel wat groter uitzien als dat kleine spul, moet toch een zekere capaciteit hebben. Zonder schema doe ik niets. Daarnaast prakties; de reciever is maandenlang heel weinig gebruikt, af en toe 10-15 minuten. Kan je ook geen grote lading opslaan. laat hem nu eerst maar eens 24 uur aanstaan, en dan kijken.
Alle vrienden bedankt voor meedenken. Mijn inschatting dat er wel eens een C'tje o.i.d. minder in capaciteit was klopt. De reciever heeft 2 dagen onder stroom gestaan en werkte gewoon. nachtje afgezet en vanmorgen meteen werken. Heeft dus waarschijnlijk te maken met het herstellen van het dilectrium van een C'tje. Ik kwam op deze gedachte omdat ik 2 jaartjes geleden een van de oldtimers na 10 jaar geconserveerde opslag weer wakker heb gekust.
De autoradio , Blaupunkt-Frankfurt, deed het niet meer, dus dacht ik reparatie. De volgende dag stond hij zachtjes te pruttelen wat in een paar dagen steeds beter werd. Mijn les; alle electronica apparatuur elk half jaar laten werken voor behoud.